Ειδήσεις

Ψάρι & υγεία Τροφογνωσία

H κατανάλωση ψαριών αποτελεί  ελαφρύ γεύμα με πολλές ευεργετικές ιδιότητες .

Η σύσταση των ψαριών διαφέρει ανάλογα με τον τρόπο, τον χρόνο και το είδος αλίευσης που έχουν υποστεί. Ειδικότερα, περιέχουν άφθονα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα Ω-3, που είναι πολύ σημαντικά για τη λειτουργία του οργανισμού, όπως επίσης ασβέστιο, νάτριο, κάλιο, φώσφορο, χαλκό, σίδηρο, μαγνήσιο και ιώδιο.  Τα ψάρια, όπως και οι άλλες τροφές ζωικής προέλευσης, δίνουν στον οργανισμό μας πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας απαραίτητες για τη δόμηση των ιστών και την αποκατάσταση των φθορών τους. Έτσι, το ψάρι μπορεί επάξια να αντικαταστήσει το κρέας, ως προς την πρωτεϊνική του περιεκτικότητα.

Σύμφωνα με επιστημονικές έρευνες η κατανάλωση ψαριών, τουλάχιστον 2 φορές την εβδομάδα, μπορεί να αποδειχθεί ευεργετική για τον οργανισμό μας, τόσο στα παιδιά όσο στους ενήλικους. Πιο συγκεκριμένα οι ιδιότητές τους είναι οι εξής:

  • Βελτιώνουν τη λειτουργία των νευρικών κυττάρων του εγκεφάλου και μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης γεροντικής άνοιας και της ασθένειας Αλτσχάϊμερ σε ηλικιωμένους.
  • Συμβάλλουν σημαντικά στο σωστό σχηματισμό των οστών
  • Μειώνουν την LDL (κακή) χοληστερόλη αίματος και κατά συνέπεια μειώνουν τον κίνδυνο δημιουργίας αθηρωματικής πλάκας.
  • Λειτουργούν ευεργετικά στην πρόσληψη της οστεοπόρωσης χάρη στο πλούσιο περιεχόμενο τους σε ασβέστιο.
  • Μειώνουν τον κίνδυνο απόφραξης των εγκεφαλικών αιμοφόρων αγγείων που είναι η αιτία των ισχαιμικών εγκεφαλικών επεισοδίων.
  • Βοηθούν στην όραση χάρη στη βιταμίνη Α που περιέχουν.
  • Ενισχύουν το μεταβολισμό καθώς και την σωστή ανάπτυξη και λειτουργία του νευρικού συστήματος, χάρη στην περιεκτικότητά τους σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β.
  • Είναι χαμηλά σε θερμίδες και χοληστερόλη.

Αξιοσημείωτες είναι κάποιες έρευνες που έχουν γίνει σχετικά με το πόσο συμβάλλει η κατανάλωση ψαριών στην καταπολέμηση της κατάθλιψης. Ερευνητές, μελέτησαν τις διατροφικές συνήθειες 3.200 ενηλίκων και διαπίστωσαν ότι όσοι έτρωγαν ψάρια λιγότερο από μία φορά την εβδομάδα κινδύνευαν κατά 30% περισσότερο από ήπια ή πιο σοβαρή κατάθλιψη. 

Επίσης από το Τμήμα Ψυχιατρικής του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ εκτιμούν ότι υπάρχει σημαντική σχέση μεταξύ της καθημερινής κατανάλωσης 120γρ. σολομού ή κάποιου άλλου λιπαρού ψαριού (π.χ. κολιού, πέστροφας, τόνου) και των μειωμένων ποσοστών κατάθλιψης, επιλόχειας κατάθλιψης και τάσεων αυτοκτονίας. 

Τέλος, μια πιο πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο American Journal of Psychiatry αναφέρει ότι οι ερευνητές προσπάθησαν να καθορίσουν αν μια ορισμένη κατηγορία ιχθυελαίων που ονομάζονται «Ε-ΡΑ» προλαμβάνουν την κατάθλιψη. Ύστερα λοιπόν από 3 εβδομάδες θεραπευτικής αγωγής με «Ε-PA» παρατηρήθηκε σημαντική βελτίωση στο 60% των καταθλιπτικών ασθενών.

Τεράστια και σημαντικά τα οφέλη για την από την κατανάλωση των ψαριών, τα οποία αποτελούν 'κλασική αξία' στη Μεσογειακή διατροφή και είναι σημαντικό να καταναλώνονται σε εβδομαδιαία βάση, κατά προτίμηση από 1-3 φορές.

rountouΑθηνά Ρούντου
Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, BSc
Επιστημονική Υπεύθυνη ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ, Κατερίνη  
Ιδρυτικό Μέλος Ελληνικής Διατροφολογικής Εταιρείας
rountou@logodiatrofis.gr

Δείτε επίσης

Νερό και Υγεία

Νερό και Υγεία

Όσο κοινότοπο κι αν θεωρούμε πλέον πως έχει γίνει το θέμα περί σημαντικότητας του νερού, δεν παύει να αποτελεί μείζονα παράγοντα όχι μόνο για να λειτουργεί ο οργανισμός μας αλλά και για να υπάρχει ζωή.!

Πόσο Super είναι τα “Superfoods”?

Πόσο Super είναι τα “Superfoods”?

Οι “σούπερ” τροφές επιδρούν θετικά όταν εντάσσονται σε ένα μοντέλο ισορροπημένης διατροφής, αλλιώς μπορεί να μην παρέχουν κανένα απολύτως όφελος.!

Οι φυτικές ίνες στη διατροφή μας

Οι φυτικές ίνες στη διατροφή μας

Οι φυτικές ή διαιτητικές ίνες θα πρέπει να αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της διατροφής μας. Διέρχονται από τον οργανισμό μας φτάνοντας στο παχύ έντερο, δίχως να απορροφώνται ή να πέπτονται και αυτό τις καθιστά τόσο σημαντικές.!

Φροντίδα

Παιδί

Ο φορέας

Η εταιρεία