Ειδήσεις

Υποκατάσταση λευκής ζάχαρης από ακατέργαστη, μαύρη, φρουκτόζη, μελάσα Συμβουλές & Tips

Είδη ζάχαρης: Ποιό είδος είναι καλύτερο να βάλω στη ζωή μου; 

Είναι γνωστό ότι οι διατροφικές επιλογές του καθενός επηρεάζουν την υγεία μας. Τα αυξανόμενα ποσοστά παχυσαρκίας επιβάλλουν την υιοθέτηση συνηθειών, που θα έχουν ως αποτέλεσμα τόσο τη διατήρηση φυσιολογικού σωματικού βάρους, όσο και τη βελτίωση των δεικτών υγείας.

Για το λόγο αυτό, πολλά άτομα αναζητούν καθημερινά τρόπους με τους οποίους θα μειώσουν τις προσλαμβανόμενες θερμίδες, με κυρίαρχο την αντικατάσταση της ζάχαρης με ολιγοθερμιδικά γλυκαντικά.

Υπάρχουν διάφορα υποκατάστατα της κοινής λευκής κρυσταλλικής ζάχαρης που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε. Οι ολιγοθερμιδικές γλυκαντικές ύλες έχουν μεγαλύτερη γλυκύτητα και πολύ χαμηλότερες (έως και μηδενικές) θερμίδες, συγκριτικά με τη ζάχαρη. Επιπλέον, η χρήση τους είναι διαδομένη σε άτομα με σακχαρώδη διαβήτη τύπου ΙΙ, μιας και δεν αυξάνουν τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα.

 

Πιο αναλυτικά:

 

Άσπρη – Λευκή ζάχαρη:
Η άσπρη ζάχαρη έχει υποστεί λεύκανση και η υπερβολική κατανάλωσή της έχει συνδεθεί με διάφορες αρνητικές επιδράσεις. Επίσης, αυξάνει τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα και αντενδείκνυται σε άτομα με σακχαρώδη διαβήτη.
Ο γλυκαιμικός δείκτης της ζάχαρης είναι 68 και παρέχει περίπου 5 kcal/gr.

 

Ακατέργαστη Ζάχαρη:
Η ακατέργαστη ζάχαρη είναι η φυσική εναλλακτική επιλογή αντί της επεξεργασμένης λευκής ζάχαρης. Είναι ακατέργαστη ζάχαρη ζαχαροκάλαμου και πέρα από τη γλυκύτητα που προσφέρει συμπληρώνει σε άρωμα και γεύση όπου την προσθέσουμε. Επιπλέον, ακατέργαστη ζάχαρη περιέχει συγκριτικά με τη λευκή ζάχαρη λίγο υψηλότερα επίπεδα σε ορισμένα μέταλλα, όπως το κάλιο και το μαγνήσιο.
Η θερμιδική της απόδοση είναι 4kcal/gr.

 

Μαύρη ζάχαρη:
Η μαύρη ζάχαρη είναι ένας γευστικός συνδυασμός μελάσας και κρυστάλλων ακατέργαστης ζάχαρης από ζαχαροκάλαμο. Το σκούρο χρώμα το οποίο περιέχει οφείλεται στη μελάσα και δεν έχει υποστεί καμιά επεξεργασία σε σχέση με τη λευκή – άσπρη. Η μελάσα δίνει μια γλυκόπικρη γεύση. Είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά όπως ψευδάργυρο, χαλκό και βιταμίνες του συμπλέγματος Β καθώς και σε αντιοξειδωτικά στοιχεία λόγω της μελάσας. Παρέχει στον οργανισμό περίπου τις ίδιες θερμίδες με τη λευκή – άσπρη.
Η θερμιδική της απόδοση είναι 4kcal/gr και έχει γλυκαιμικό δείκτη 64.

 

Φρουκτόζη:
Η φρουκτόζη είναι ένας απλός μονοσακχαρίτης και προέρχεται από φρούτα, μέλι και λαχανικά. Φρουκτόζη και ζάχαρη έχουν περίπου τις ίδιες θερμίδες (περίπου 1,8 φορές πιο γλυκιά από τη ζάχαρη), με τη διαφορά ότι η φρουκτόζη έχει διπλάσια γλυκαντική ικανότητα από τη λευκή ζάχαρη, έτσι με μικρότερη ποσότητα μπορούμε να έχουμε γλυκιά γεύση. Παράγεται με σύγχρονες μεθόδους από υλικά άριστης ποιότητας και αποτελεί ένα γευστικό γλυκαντικό.
Η θερμιδική της απόδοση είναι 4 kcal/gr και έχει γλυκαιμικό δείκτη 23.

 

Μελάσα:
Η μελάσα είναι το τελικό προϊόν που βγαίνει από τη διαδικασία καθαρισμού της ζάχαρης και είναι παχύρρευστη σαν μέλι. Η μελάσα ζαχαροκάλαμου έχει ευχάριστη γλυκόπικρη γεύση και άρωμα και χρησιμοποιείται σε σάλτσες, σε γλυκίσματα και σε πλούσια κέικ φρούτων. Είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά όπως ψευδάργυρο, χαλκό και βιταμίνες του συμπλέγματος Β καθώς και σε αντιοξειδωτικά στοιχεία. Επίσης είναι πηγή σιδήρου, ο οποίος συμβάλλει στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος και της πνευματικής λειτουργίας. Ταυτόχρονα, είναι πηγή ασβεστίου, μαγνησίου και καλίου αποτελώντας έτσι σημαντικό σύμμαχο στην υγεία μας, στο πλαίσιο μιας ισορροπημένης διατροφής και ενός υγιεινού τρόπου ζωής. Δίνει ξεχωριστή γεύση σε σάλτσα ντομάτας, σε συνταγές με κιμά, όσπρια, γλυκά φρούτων και μαρμελάδες. Επίσης ξεχωριστή γεύση δίνει και σε ethnic, barbeque και stir-fry δημιουργίες.
Ένα κουταλάκι μελάσα παρέχει 18 θερμίδες και έχει γλυκαιμικό δείκτη 55.

 

Ποια ζάχαρη να χρησιμοποιώ στη μαγειρική και ζαχαροπλαστική;
Η καστανή και ακατέργαστη ζάχαρη είναι ιδανικές για toppings και μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε όλα τα είδη ψησίματος. Οι μικροί κρύσταλλοι διαλύονται αρκετά εύκολα σε άλλα συστατικά και αυτό το γεγονός είναι σημαντικό για την υφή των πολλών γλυκών και φαγητών που χρειάζονται ψήσιμο. Όταν χρησιμοποιείτε τη ζάχαρη σε μια συνταγή που δεν απαιτεί τη δημιουργία αφρού ή κρεμας, μπορείτε να εναλλάσετε τη λευκή ζάχαρη με την καστανή και την ακατέργαστη ζάχαρη χωρίς καμία επίπτωση στο τελικό προϊόν.

 


Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, BSc
Επιστημονική Ομάδα ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ
Ιδρυτικό Μέλος Ελληνικής Διατροφολογικής Εταιρείας
tsiani@logodiatrofis.gr
 - nikoltsiani@hotmail.com

 

Δείτε επίσης

Easy Cook Diet

Easy Cook Diet

Για εσένα που δεν έχεις χρόνο να μαγειρέψεις αλλά θες να τρως σωστά και να χάσεις βάρος (Διαιτολόγιο για 3 εβδομάδες).!

Πώς να χάσετε το λίπος στα πόδια

Πώς να χάσετε το λίπος στα πόδια

Αν πλησιάζει ένα σημαντικό γεγονός στη ζωή σας ή για παράδειγμα θέλετε να πάτε διακοπές, ίσως θελήσετε να χάσετε λίπος από την περιοχή των ποδιών μέσα στον επόμενο μήνα.!

Κορυφαίοι συνδυασμοί θρεπτικών συστατικών

Κορυφαίοι συνδυασμοί θρεπτικών συστατικών

Σύμφωνα με όλες τις τελευταίες έρευνες και μελέτες υπάρχουν κάποιες μικροθρεπτικές ουσίες, οι οποίες όταν καταναλωθούν συνδυαστικά, προκαλούν ακόμα μεγαλύτερο όφελος στον ανθρώπινο οργανισμό από ότι εάν καταναλωνόταν μεμονωμένα. !

Φροντίδα

Παιδί

Ο φορέας

Η εταιρεία