Logodiatrofis
  • Τετάρτη, 12 Δεκέμβριος 2018 | 00:18
Βιταμίνη D και Ανοιξιάτικες αλλεργίες
Βιταμίνη D και Ανοιξιάτικες αλλεργίες

Είναι τυχαία η έξαρση των αλλεργιών την άνοιξη; Μήπως πρέπει να ελέγξετε τα επίπεδα της Βιταμίνης D;

Πάντα αναρωτιόμουν το γιατί η Άνοιξη αποτελεί την εποχή κατά την οποία οι αλλεργίες παρουσιάζουν την απόλυτη έξαρση (ανοιξιάτικες αλλεργίες).

Ως γνωστόν η Άνοιξη είναι η μόνη εποχή του χρόνου που φυσιολογικά συνδέεται με την εμφάνιση εποχικών αλλεργιών. Τα τελευταία χρόνια το φαινόμενο αυτό έχει λάβει σημαντικές διαστάσεις, είτε διότι οι συγκεντρώσεις γύρης στην ατμόσφαιρα είναι πολύ υψηλότερες σε σχέση µε το παρελθόν, είτε διότι το ανοσοποιητικό μας σύστημα πλέον δεν βρίσκεται και στην καλύτερη δυνατή κατάστασή του.

Τι λοιπόν προκαλεί τις αλλεργίες της Άνοιξης?

Το πιο συχνό αίτιο που πυροδοτεί τις εποχικές αλλεργίες είναι η γύρη, μικροσκοπικοί κόκκοι της οποίας απελευθερώνονται στον αέρα από τα δέντρα, τα λουλούδια και το γρασίδι. Η είσοδος της γύρης στην ρινική οδό κάποιου ο οποίος είναι αλλεργικός προκαλεί την αντίδραση του ανοσοποιητικού του συστήματος.

Το ανοσοποιητικό σύστημα λανθασμένα βλέπει τη γύρη σαν ξένο εισβολέα, για αυτό και απελευθερώνει αντισώματα (τις ουσίες που φυσιολογικά αναγνωρίζουν και επιτίθενται σε βακτήρια και ιούς).

Τα αντισώματα επιτίθενται στα αλλεργιογόνα τα οποία απελευθερώνουν στο αίμα χημικές ουσίες, οι οποίες ονομάζονται ισταµίνες. Οι ισταµίνες προκαλούν ρινική καταρροή και φαγούρα στα µάτια.

Με μία πρώτη σκέψη ας αναλύσουμε την ετυμολογία των λέξεων αλλεργία – αλλεργικό, η οποία προέρχεται από τις αρχαιοελληνικές λέξεις ἄλλος και ἔργον. Αυτές ακριβώς προσδιορίζουν και τη φυσιολογία των διαφόρων αλλεργιών: Το άλλος (=διαφορετικός από το φυσιολογικό) και έργον (=δράση του οργανισμού).

Δηλαδή αλλεργία (άλλη + εργία) σημαίνει "λάθος ή άλλη δράση" του ανοσοποιητικού από εκείνη που είναι προγραμματισμένο να επιτελέσει.

Τα τελευταία χρόνια γνωρίζουμε τον απόλυτο ρόλο και τη σπουδαιότητα της βιταμίνης D στη ρύθμιση των λειτουργιών του ανοσοποιητικού. Είναι γνωστό ότι η βασική της ιδιότητα αποτελεί η εκλεκτική ρύθμιση του ανοσοποιητικού συστήματος.

Με αυτό το δεδομένο και λόγω αυτής της ιδιαιτερότητας είναι περίπου αναμενόμενη η κομβική εμπλοκή της βιταμίνης D στις ανοιξιάτικες αλλεργίες.

Εποχικά επίπεδα βιταμίνη D και ανοιξιάτικες αλλεργίες

H βιταμίνη D σχετίζεται ως ανοσορρυθμιστικός παράγοντας με την προστασία (και) από τις ανοιξιάτικες αλλεργίες (Van Belle et al. 2011).

Είναι χαρακτηριστικό ότι στην Κρήτη, μία περιοχή με υψηλή ηλιοφάνεια τους περισσότερους μήνες του χρόνου, τα άτομα παρουσιάζουν μικρότερη πιθανότητα να εμφανίσουν τα σχετικά συμπτώματα.

Πέρα όμως από το θεωρητικό υπόβαθρο υπάρχουν και οι επιστημονικές επισημάνσεις, οι οποίες τονίζουν ότι οι ανοιξιάτικες αλλεργίες μπορούν να οφείλονται στα χαμηλά επίπεδα της βιταμίνης D στο σώμα.

Πως συμβαίνει αυτό;

Κατά παράδοξο τρόπο στην μελέτη της διακύμανσης των εποχιακών (μηνιαίων) επιπέδων της βιταμίνης D, όλες οι επιστημονικές αναφορές συγκλείνουν ότι ο Μάρτιος αποτελεί το μήνα κατά τον οποίο τα επίπεδα της βρίσκονται στο ναδίρ, δηλαδή στα χαμηλότερα επίπεδα μεταξύ όλων των μηνών (Papadakis et al. 2015).

Δεδομένου ότι ο χρόνος ημίσειας ζωής της 25(ΟΗ)D δεν ξεπερνά τις 2-3 εβδομάδες, τα επίπεδά της υποχωρούν το φθινόπωρο (Οκτώβριο και Νοέμβριο) όσο ψηλά και αν βρίσκονται το καλοκαίρι, κάτω από το επιθυμητό όριο των 30 ng/ml (Holick & Grant, 2014).

Απολύτως λοιπόν λογικά μέχρι την άνοιξη (Μάρτιο και Απρίλιο) και εφόσον το χειμερινό ηλιακό φως δεν επαρκεί για την σύνθεση της βιταμίνης D στο δέρμα (Holick et al. 1994), προοδευτικά τα επίπεδα της βιταμίνης D βρίσκονται στα χαμηλότερα ετήσια επίπεδά τους (Σχήμα 1).

Στην περίπτωση των αλλεργιών παρατηρείται το φαινόμενο γνωστό ως delayed response ή delayed reaction (καθυστερημένη απάντηση ή αντίδραση), το οποίο εξηγεί το γιατί η έξαρση των συμπτωμάτων εμφανίζεται σχετικά καθυστερημένα.

Σύμφωνα με τη σχετική θεωρεία η αλλεργική αντίδραση λαμβάνει χώρα μετά από αρκετές ημέρες είτε έκθεσης σε έναν επαγωγέα, είτε ύπαρξης ενός πραγματικού αιτίου που δεν είναι άλλο από τα χαμηλά επίπεδα της βιταμίνης D (Prietl et al. 2013). Όπως καταλαβαίνετε το γεγονός της έντασης των κρουσμάτων ανοιξιάτικων αλλεργιών αυτή την περίοδο φαίνεται να μην έχει τυχαίο υπόβαθρο (Γρηγοράκης 2016, 2017).

Σχήμα 1: Εποχιακά επίπεδα βιταμίνης D [25(OH)D] σε άτομα τεσσάρων (4) ηλικιακών ομάδων. Όπως είναι φανερό σε κάθε περίπτωση παρατηρείται μία σημαντική διαφορά (p<0,05) στα άτομα όλων των ηλικιακών ομάδων με ανεπάρκεια σε βιταμίνη D  ([25(OH)D]<20 ng="" ml="" holick="" am="" j="" clin="" nutr="" 1994="" p="">

Πολλοί διατείνονται ότι για την αντιμετώπιση των συμπτωμάτων των ανοιξιάτικων αλλεργιών είναι απαραίτητη η φαρμακευτική αγωγή. Ωστόσο υπάρχει και η άλλη άποψη που προσωπικά πιστεύω ότι είναι και η ορθότερη. Σύμφωνα με αυτή είναι σημαντική η αντιμετώπιση της βάσης του προβλήματος που δεν είναι άλλη από το ίδιο το ανοσοποιητικό.

Προς την κατεύθυνση αυτή συμβάλει αποτελεσματικά η επαρκής πρόσληψη της βιταμίνης D και η αποκατάσταση των πιθανών χαμηλών επιπέδων της.

Τη σχετική θεωρεία την παρουσιάζω αναλυτικά στα βιβλία μου: «Αυτοάνοσα, Ανοσοποιητικό & Διατροφή» (Εκδόσεις ΜΙΝΩΑΣ, 2016) και «Βιταμίνη D: Μία θρεπτική ουσία – Χίλιες δράσεις υγείας» (Εκδόσεις ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ, 2017).

Συμπερασματικά, η βιταμίνη D λειτουργεί ως ανοσοπροστατευτικός παράγοντας, θωρακίζοντας τον οργανισμό έναντι της εποχικής αλλεργίας.

Δρ. Δημήτρης Γρηγοράκης - ΔιαιτολόγοςΔημήτρης Γρηγοράκης
Κλινικός Διαιτολόγος- Διατροφολόγος,PhD
Επιστημονικός Διευθυντής Κέντρου Διαιτολογικής Υποστήριξης & Μεταβολικού Ελέγχου ΑΠΙΣΧΝΑΝΣΙΣ – ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ & Πρόεδρος Ελληνικής Διατροφολογικής Εταιρείας
Κολωνάκι: Σκουφά 32 & Δημοκρίτου, ΤΚ. 106 73Τηλ.: 2103647517, 2103617502, 2103615603 - Fax: 2103615603
Άνω Πατήσια: Πρόμπονα 27 & Επινίκου, ΤΚ. 111 43Τηλ.: 2102520977, 2102582465 - Fax: 2102582465
Email: grigorakis@logodiatrofis.gr

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Holick MF & Grant WB (2014). Vitamin D status and ill health. Lancet Diabetes Endocrinol 2:273–274. 
  2. Holick MF (1994). McCollum Award Lecture, 1994: vitamin D-new horizons for the 21st century. Am J Clin Nutr. 60(4):619-30.
  3. Papadakis G, Keramidas I, Kakava K, Pappa T, Villiotou V, Triantafillou E, Drosou A, Tertipi A, Kaltzidou V, Pappas A (2015). Seasonal variation of serum vitamin D among Greek female patients with osteoporosis. In Vivo. 29(3):409-413.
  4. Prietl B, Treiber G, Pieber TR & Amrein K (2013). Vitamin D and immune function. Nutrients 5;5(7):2502-2521. Review.
  5. Van Belle TL, Gysemans C & Mathieu C (2011). Vitamin D in autoimmune, infectious and allergic diseases: A vital player? Best Pract Res Clin Endocrinol Metab 25(4):617-632.
  6. Γρηγοράκης Δ (2016). Αυτοάνοσα, Ανοσοποιητικό & Διατροφή. Εκδόσεις ΜΙΝΩΑΣ.
  7. Γρηγοράκης Δ (2017). Βιταμίνη D: Μία θρεπτική ουσία – Χίλιες δράσεις υγείας. Εκδόσεις ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ.

.

Βιταμίνη D: Μία θρεπτική ουσία – Χίλιες δράσεις υγείας | Εκδόσεις ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

 
 
 
 
 

Στο βιβλίο «Βιταμίνη D: Μία θρεπτική ουσία – Χίλιες δράσεις υγείας» του Δρα Δημήτρη Γρηγοράκη σας αποκαλύπτεται το μυστικό που θα αλλάξει τη ζωή σας!

Η βιταμίνη D είναι η απόλυτη θρεπτική ουσία της υγείας!

Στην Ελλάδα παρά την ηλιοφάνεια αντιμετωπίζουμε τεράστιο πρόβλημα έλλειψης και ανεπάρκειάς της.

Τιμή 22€ 

ΠΡΟΣΦΟΡΑ: ΔΩΡΟ η έκδοση 'Διατροφή ενάντια στις αλλεργίες'!

(Η προσφορά ισχύει για παραγγελίες εντός Ελλάδας)

Δείτε το βίντεο-παρουσίαση του βιβλίου

Μάθετε τα πάντα για τη Βιταμίνη D!

Πώς βοηθά

στην πρόληψη του καρκίνου,

των Καρδιαγγειακών Νοσημάτων,

της Οστεοπόρωσης,

της Αρτηριακής Υπέρτασης,

της Κατάθλιψης,

της Παχυσαρκίας,

αλλά και πώς θωρακίζει από τα αυτοάνοσα νοσήματα!

Αναγνωρίστε τα σημάδια της έλλειψής της στον οργανισμό σας & μάθετε τι πρέπει να κάνετε για να την αναπληρώσετε!

Ακόμα:

  • Δέκα «αλήθειες» που πρέπει να ξέρετε για τη βιταμίνη D
  • Η σημασία των μετρήσεων της 25(ΟΗ)D στη διατήρηση της υγείας
  • Ποιες είναι οι τιμές που ορίζουν το πρόβλημα της έλλειψης και της ανεπάρκειάς της
  • Ποια είναι η σωστή εξέταση που πρέπει να πραγματοποιείτε
  • Ποιοι χρειάζονται περισσότερη βιταμίνη D και ποιοι διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο για έλλειψή της
  • Δέκα "καμπανάκια" που επισημαίνουν σας λείπει η βιταμίνη D
  • Πως θα προσδιορίσετε το «D-Status» σας
  • Διατροφικές πηγές της Βιταμίνης D
  • Και διαιτολόγια για επαρκή πρόσληψη ΒΙΤΑΜΙΝΗΣ D

Γιατί, «Λόγω… διατροφής» η υγεία μας γίνεται καλύτερη!

ΦΟΡΜΑ ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΑΣ «Βιταμίνη D: Μία θρεπτική ουσία – Χίλιες δράσεις υγείας»

Παραγγείλτε τo βιβλίo «Βιταμίνη D: Μία θρεπτική ουσία – Χίλιες δράσεις υγείας»

.

Το κείμενο του βιβλίου «Βιταμίνη D: Μία θρεπτική ουσία – Χίλιες δράσεις υγείας» είναι πλέον διαθέσιμο και σε οικονομική έκδοση: «Το μυστικό της Μακροζωΐας: Βιταμίνη D»

Μάθετε τα πάντα για την Βιταμίνη D!:

Δείτε περισσότερα ΕΔΩ!

.

Δείτε όλα τα βιβλία της Επιστημονικής Ομάδας ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

Η Επιστημονική Ομάδα ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ πρωταγωνιστεί για περισσότερο από 20 χρόνια στον τομέα της εμπεριστατωμένης ενημέρωσης επιστημόνων υγείας και κοινού για το αντικείμενο της διατροφής και διαιτολογίας, διαθέτοντας σημαντικό αριθμό βιβλίων στο ενεργητικό της.

Δείτε το βίντεο-παρουσίαση των Επιστημονικών Εκδόσεων ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

Για να δείτε αναλυτικά όλα τα βιβλία ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ!

Κοινοποίηση άρθρου

0%