Ειδήσεις

Υδατάνθρακες | Να τους γευόμαστε ή …να τους «φοβόμαστε»; Τροφογνωσία

Για να κατανοήσουμε την επιρροή που έχουν πάνω μας οι υδατάνθρακες πρέπει αρχικά να τονίσουμε ότι διαχωρίζονται σε απλούς και σύνθετους ενώ σημαντικό κομμάτι αποτελεί και η ικανότητα μας να τους ξεχωρίζουμε έτσι ώστε κάθε φορά να κάνουμε την καλύτερη δυνατή επιλογή.

Οι απλοί υδατάνθρακες είναι κυρίως:

  • Τα σάκχαρα: όπως η σακχαρόζη (επιτραπέζια ζάχαρη), το σιρόπι καλαμποκιού υψηλό σε φρουκτόζη και το σιρόπι αγαύης.
  • Τα επεξεργασμένα δημητριακά: σπόροι από τους οποίους έχουν αφαιρεθεί φυτικές ίνες και θρεπτικά συστατικά. Η μεγαλύτερη πηγή είναι το άσπρο αλεύρι που προέρχεται από εξευγενισμένο σιτάρι.

Οι σύνθετοι υδατάνθρακες είναι αυτοί που μεταβολίζονται με πιο αργό ρυθμό στο σώμα μας (από ότι οι απλοί), καθώς περιέχουν περισσότερες φυτικές ίνες και θρεπτικά συστατικά.  Κάποιοι από τους κύριους σύνθετους υδατάνθρακες είναι οι εξής:

  • Φρούτα & λαχανικά
  • Όσπρια
  • Δημητριακά ολικής αλέσεως
  • Καστανό ρύζι, πατάτες, κινόα, πλιγούρι 

Για να απαντήσουμε λοιπόν στην ερώτηση του τίτλου, ο τύπος των υδατανθράκων είναι αυτός που καθορίζει και την επίδρασή τους στον οργανισμό μας.

Συγκεκριμένα, οι απλοί υδατάνθρακες μπορούν να προκαλέσουν ή να συμβάλουν σημαντικά σε πληθώρα καταστάσεων και νοσημάτων, τα οποία φαίνονται παρακάτω:

  1. Αίσθημα κούρασης όλη την ημέρα (λόγω απότομης αυξομείωσης του σακχάρου στο αίμα).
  2. Αυξημένος κίνδυνος ανάπτυξης καρδιακής νόσου και διαβήτη τύπου II.
  3. Αυξημένα επίπεδα τριγλυκεριδίων (όπου και αυτά συνεπάγονται αύξηση του κινδύνου για καρδιακή νόσο και διαβήτη τύπου II).
  4. Υπερκατανάλωση τροφής και κίνδυνος παχυσαρκίας
  5. Εθισμός στην ζάχαρη (η κατανάλωσή της έχει ως αποτέλεσμα την απελευθέρωση ντοπαμίνης από τον εγκέφαλο, με αποτέλεσμα να γίνεται εθιστική)

Από την άλλη, υπάρχουν οι σύνθετοι υδατάνθρακες οι οποίοι όχι μόνο μπορούν να αποτρέψουν από το να συμβούν καταστάσεις όπως τις παραπάνω αλλά επίσης ευνοούν και βελτιώνουν την υγεία μας όταν καταναλώνονται στις σωστές ποσότητες. Ας δούμε όμως συγκεκριμένα τα οφέλη που μπορούν να έχουν.

  1. Μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο χρόνιων ασθενειών
  2. Μπορούν να μειώσουν την φλεγμονή
  3. Επιδρούν βελτιώνοντας τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα (και αποτρέπουν έτσι το αίσθημα κόπωσης)
  4. Προωθούν ένα υγιέστερο πεπτικό σύστημα

Συμπερασματικά… περιορίζοντας όσο περισσότερο είναι δυνατόν τους απλούς υδατάνθρακες και υιοθετώντας μια διατροφή βασισμένη σε σύνθετους υδατάνθρακες επωφελούμαστε τόσο σωματικά όσο και πνευματικά. Γιατί δεν χρειάζεται να «φοβόμαστε» τους υδατάνθρακες. Χρειάζεται μόνο να κάνουμε τις σωστές επιλογές!!!

Γεωργία Τσικουδάκη

Τελειόφοιτη Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Μέλος της Ομάδας Logodiatrofis.gr

Δείτε επίσης

Οι φυτικές ίνες στη διατροφή μας

Οι φυτικές ίνες στη διατροφή μας

Οι φυτικές ή διαιτητικές ίνες θα πρέπει να αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της διατροφής μας. Διέρχονται από τον οργανισμό μας φτάνοντας στο παχύ έντερο, δίχως να απορροφώνται ή να πέπτονται και αυτό τις καθιστά τόσο σημαντικές.!

Χαλβάς: Το υγιεινό γλυκό για όλες τις ώρες!

Χαλβάς: Το υγιεινό γλυκό για όλες τις ώρες!

Ο χαλβάς προέρχεται από την αραβική λέξη hulw, που σημαίνει γλυκό και είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με τη νηστεία, μιας και είναι πλούσιος σε σημαντικά θρεπτικά συστατικά (ασβέστιο, πρωτεΐνη), που ο οργανισμός στερείται λόγω αποχής από  τρόφιμα όπως το κρέας και τα γαλακτοκομικά.!

Φροντίδα

Παιδί

Ο φορέας

Η εταιρεία