Logodiatrofis.gr
Αφιερώματα

Τα ψυχολογικά τρικ και μυστικά των εστιατορίων

Ποια είναι τα… εμπορικά τρικ και ψυχολογικά συστατικά της κουζίνας; 

 

 

Το φαγητό σε ένα εστιατόριο είναι μια καθ’ όλα κοινή διαδικασία – είτε μιλάμε για ένα απλό καθημερινό γεύμα είτε για μια έξοδο αναψυχής με φίλους και παρέες. Ωστόσο, οι άνθρωποι που σχεδιάζουν ένα μενού, από τον ιδιοκτήτη, μέχρι τον σεφ, το μάγειρα ή κάποιον ειδικό σύμβουλο, κάθε άλλο παρά τυχαία δεν επιλέγουν τα πιάτα και τα υλικά που θα σερβιριστούν. Αντίθετα, υπάρχει μια ολόκληρη φιλοσοφία και στρατηγική για να ικανοποιηθεί και η ψυχολογία σου που, στο τέλος, θα σε βοηθήσει να ξοδέψεις περισσότερα χρήματα για το φαγητό σου.

  1. Δεν χρησιμοποιούν το σύμβολο του ευρώ. Τα εστιατόρια αποφεύγουν να βάλουν το σύμβολο του ευρώ ή οποιουδήποτε νομίσματος στον κατάλογο γιατί αυτομάτως ο πελάτης θυμάται ότι πρόκειται να ξοδέψει χρήματα. Σε σχετική έρευνα του πανεπιστημίου Cornell, οι επισκέπτες που βλέπουν ένα μενού χωρίς οικονομικά σύμβολα ξοδεύουν περισσότερα χρήματα.
  2. Κάνουν κόλπα με τα νούμερα. Πολλοί αναγνωρίζουν ότι τιμές που λήγουν σε 9, όπως 9,99 συμβολίζουν την αξία, αλλά όχι την ποιότητα. Αντίθετα, τιμές που λήγουν σε ,95 και όχι σε ,99 είναι πιο αποτελεσματικές, γιατί θεωρούνται πιο «αποτελεσματικές» για τους πελάτες. Τα περισσότερα εστιατόρια αφήνουν τις τιμές τους χωρίς σεντ γιατί έτσι το μενού δείχνει πιο «καθαρό», απλό και με ξεκάθαρο στόχο.
  3. Χρησιμοποιούν πολύ περιγραφική γλώσσα. Έρευνα από το ίδιο πανεπιστήμιο έδειξε ότι, όσα πιάτα περιγράφονται με έναν πιο όμορφο τρόπο, φαίνονται και περισσότερο δελεαστικά και είναι περισσότερο δημοφιλή στους πελάτες. Μάλιστα, έχει αποδειχθεί ότι τα περιγραφικά μενού μπορούν ν’ αυξήσουν τις πωλήσεις κατά 27%, σε σχέση με μενού που δεν επεξηγούν τα πιάτα τους.
  4. Συνδέουν το φαγητό με την οικογένεια. Οι πελάτες βλέπουν με συμπάθεια μενού που περιλαμβάνουν τα ονόματα διάφορων συγγενών π.χ. τη «μαρμελάδα της γιαγιάς», τα «σπιτικά κουλουράκια της θείας Μαργαρώς». Τέτοιες πληροφορίες προσδίδουν και μια δόση νοσταλγίας.
  5. Προσθέτουν τοπικές ορολογίες για να κάνουν το φαγητό να δείχνει πιο αυθεντικό. Για παράδειγμα, αν τα τυριά ενός μενού έχουν ονομασία προέλευσης π.χ. μαστέλο Χίου ή χαλούμι Κύπρου, δηλώνοντας την τοπικότητα του πιάτου, η προσοχή του επισκέπτη εντείνεται προς όφελος του εστιατορίου.
  6. Τονίζουν οπτικοποιημένα τα πιάτα. Όταν τα φαγητά επισημαίνονται με έντονα γράμματα, σε πλαίσιο, με χρώματα ή συνοδεία φωτογραφιών, δείχνουν περισσότερο προσεγμένα και ξεχωρίζουν. Ωστόσο, μεγάλα εστιατόριο αποφεύγουν αυτή τη στρατηγική γιατί μπορεί να κάνει τα πιάτα να μοιάζουν ευτελή.
  7. Χρησιμοποιούν ακριβά προϊόντα για να σε τραβήξουν στα πιο οικονομικά. Πολλά εστιατόρια χρησιμοποιούν ορισμένα πανάκριβα φαγητά για «δόλωμα» – πιάτα που πιθανώς δεν θα αγοράσεις ποτέ, αλλά θα συμβιβαστείς με κάτι οικονομικότερο, οπότε και θα θεωρήσεις την τιμή του λογική.
  8. Προσφέρουν μερίδες σε διαφορετικά μεγέθη. Ο πελάτης δεν γνωρίζει πόσο μικρή είναι η μικρή μερίδα, γι’ αυτό και υποθέτει ότι αυτή είναι η καλύτερη τιμή γιατί είναι χαμηλότερη. Αυτό που δεν καταλαβαίνει ο πελάτης είναι ότι το εστιατόριο ήθελε να πουλήσει τη μικρή μερίδα με τη χαμηλότερη τιμή έτσι κι αλλιώς, και χρησιμοποιεί τη μεγαλύτερη μερίδα με την υψηλότερη τιμή για τη σχετική σύγκριση.
  9. Αναλύουν τη μέθοδο ανάγνωσης των πελατών. Σύμφωνα με μια κορεάτικη έρευνα, ο ένας στους τρεις παραγγέλνει το πρώτο πράγμα στο οποίο πέφτει το μάτι του. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα τα εστιατόρια να τοποθετούν τα πιο κερδοφόρα προϊόντα τους στην πάνω δεξιά γωνία του καταλόγου, γιατί εκεί φαίνεται ότι πέφτει πρώτα το μάτι των ανθρώπων. Αυτό σημαίνει ότι οι πελάτες θυμούνται καλύτερα τα πρώτα πράγματα που βλέπουν σε μια λίστα. Ένας ακόμα λόγος είναι ότι βλέποντας ένα πολύ ακριβό πιάτο με την πρώτη ματιά, αυτομάτως ο υπόλοιπος κατάλογος φαίνεται οικονομικά πιο λογικός.
  10. Περιορίζουν τις επιλογές σου. Είναι πιο αποτελεσματικό για τα εστιατόρια να περιορίσουν τον κατάλογο με τις προτάσεις, ώστε να «διευκολύνουν» την απόφασή σου για να επιλέξεις περισσότερα πιάτα τελικά. Έτσι, τα εστιατόρια γρήγορης εστίασης έχουν μενού με μέχρι έξι πιάτα ανά κατηγορία και από επτά μέχρι δέκα στα καλά εστιατόρια.
  11. Σου φτιάχνουν τη διάθεση για να ξοδέψεις. Σύμφωνα με μια ψυχολογική έρευνα του Πανεπιστημίου του Λέστερ, η κλασσική μουσική σε εστιατόρια ενθαρρύνουν τους πελάτες να ξοδέψουν περισσότερο, σε αντίθεση με μια αδιάφορη ποπ μουσική που «κόβει» κατά 10% τη διάθεση να ξοδέψεις χρήματα για το φαγητό.

 

…της Ρένιας Τσιτσιμπίκου

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ