Logodiatrofis.gr
Εποχιακά Θέματα

Μήπως έχεις κι εσύ την μελαγχολία των γιορτών;

μελαγχολία των γιορτών

Μάθε πώς θα την αντιμετωπίσεις.

Η εορταστική περίοδος και οι γιορτές στο τέλος της χρονιάς υποτίθεται ότι είναι η πιο χαρούμενη περίοδος του έτους: φανταχτερές στολές, γκουρμέ γεύματα, διακοσμήσεις, φώτα, πάρτι, μουσική, δώρα και μια ευκαιρία να περάσουμε χρόνο με οικογένεια και φίλους.

Όμως, αυτή δεν είναι η πραγματικότητα για όλους… πολλοί άνθρωποι αισθάνονται ιδιαίτερα θλιμμένοι ή πεσμένοι αυτή την εποχή του χρόνου. Οι λόγοι που συμβαίνει αυτό μπορεί να είναι οι εξής:

1)Υπερβολική αυτοανάλυση (αυτοκριτική):

Ο Δεκέμβριος είναι συνήθως η εποχή που κάνεις μια αναδρομή πίσω στη χρονιά και σε όσα πέρασες. Τα συνεχή προβλήματα σχέσεων με τον σύντροφο, τους γονείς, τα αδέλφια ή τα παιδιά μπορεί να φαντάζουν πιο έντονα (και απελπιστικά) κατά τη διάρκεια των διακοπών.

Ίσως να πιάνεις τον εαυτό σου να αναρωτιέται: Είμαι αρκετά καλός/ή; ή Γιατί να πρέπει να τσακωνόμαστε ακόμα και αυτές τις μέρες; ή Γιατί οι άλλοι να είναι πιο ευτυχισμένοι από εμένα; 

Η σύγκριση των (φαινομενικών) ανεπαρκειών σου στη ζωή με εκείνους που φαίνεται να έχουν περισσότερα και να κάνουν περισσότερα μπορεί να γίνει ένας φαύλος κύκλος.

2)Δυσαρέσκεια με την προσωπική σου ζωή: 

Οι διακοπές σημαίνουν ότι έχεις περισσότερο χρόνο να σκεφτείς και αυτό μπορεί να σε αναγκάσει να αντιμετωπίσεις προσωπικά θέματα που απέφευγες (είτε δουλεύοντας ή βγαίνοντας πολύ έξω, είτε αποσπώντας την προσοχή σου).

Ή ίσως να είσαι single αλλά έτοιμος/η για μια σχέση ή παλεύεις να ξεπεράσεις τον/την πρώην σου ή βρίσκεσαι σε μια μη ικανοποιητική σχέση ή τα παιδιά γιορτάζουν με τον/την πρώην σύντροφό σου και εσύ αναρωτιέσαι γιατί τα πράγματα δεν πήγαν καλά για εσένα.

Είναι εύκολο να ξεκινήσεις έναν εσωτερικό διάλογο: Συμβαίνει κάτι λάθος με εμένα; Γιατί δεν έχω σύντροφο; Γιατί δεν λειτουργεί η σχέση μου; Γιατί νιώθω μοναξιά παρόλο που περιβάλλομαι από ανθρώπους;

3)Μη ρεαλιστικές προσδοκίες: 

Όλοι έχουμε οράματα για το πώς “θα έπρεπε” να είναι η εορταστική περίοδος και η υπερβολική εμπορευματοποίηση μπορεί να επιδεινώσει αυτή την κατάσταση.

Παρακολουθούμε χολιγουντιανές ταινίες που παρουσιάζουν την τέλεια εικόνα: το βαρυφορτωμένο χριστουγεννιάτικο τραπέζι, τις επιτυχημένες ρομαντικές σχέσεις, την ιδανική οικογενειακή ζωή. Αυτού του είδους οι προσδοκίες μπορεί να εντείνουν τα αισθήματα ανεπάρκειας ή έλλειψης ελέγχου σε θέματα σχέσεων.

Μπορούν επίσης να οδηγήσουν στο να αισθανόμαστε απογοητευμένοι ή ανικανοποίητοι όταν τα γεγονότα αποδεικνύονται κατώτερα των προσδοκιών μας.

4)Πένθος και απώλεια: 

Αγαπημένα πρόσωπα ή κατοικίδια που έχουν φύγει από τη ζωή, ή σχέσεις που έχουν τελειώσει, έρχονται συχνά στη μνήμη αυτή την εποχή του χρόνου και το βάρος τους μπορεί να φαντάζει μεγαλύτερο από ό,τι συνήθως. Μπορεί να είναι ακόμα πιο οδυνηρό να αποδεχτείς μια πραγματικότητα χωρίς ένα πρόσωπο που αγάπησες βαθιά.

5)Απόσταση από αγαπημένα πρόσωπα: 

Αν είσαι μετανάστης, μπορεί να μην έχεις την ευκαιρία να περάσεις τις γιορτές με τους αγαπημένους σου. Και αν έχεις τη δυνατότητα να επισκεφθείς οικογένεια και φίλους, ξέρεις ότι θα πρέπει να τους αποχαιρετήσεις, ξανά.

Επομένως τι μπορείς να κάνεις για την μελαγχολία των γιορτών; Ακολουθούν μερικά tips (μερικές συμβουλές) για να σε υποστηρίξουν κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου:

  • Μετρίασε τις προσδοκίες σου και μην παρασυρθείς στην τρέλα των “τέλειων” διακοπών με τον τέλειο εαυτό σου γύρω από τέλειους ανθρώπους. Να θυμάσαι ότι η αυθεντικότητα είναι πολύ πιο σημαντική από την τελειομανία.
  • Προσκάλεσε άλλους που βρίσκονται σε παρόμοια κατάσταση να γιορτάσουν μαζί σου. Συχνά αυτοί θα καταλάβουν το πώς νιώθεις.
  • Να είσαι ευγενικός/ή με τον εαυτό σου. Πριν αποδεχτείς ή δεσμευτείς σε ένα γεγονός ή έργο, ρώτησε τον εαυτό σου: “Είμαι ευγενικός/ή με τον εαυτό μου; Πιέζω τον εαυτό μου πολύ σκληρά για να ευχαριστήσω τους άλλους ή για να αποδείξω κάτι;”
  • Επικεντρώσου σε δύο ή τρία στοιχεία αυτής της εποχής που έχουν τη μεγαλύτερη σημασία για εσένα… ακόμη και τα πιο μικρά πράγματα μπορούν να κάνουν τη διαφορά.
  • Όταν πιάνεις τον εαυτό σου να σκέφτεται ότι του λείπει κάποιος, προσπάθησε να σκεφτείς τις καλές αναμνήσεις που μοιράστηκες με αυτό το άτομο. Μην προσπαθήσεις να διώξεις τα θλιβερά συναισθήματα από το μυαλό σου – αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα μόνο το να συσσωρευτούν τα συναισθήματα.
  • Αφιέρωσε λίγο χρόνο στο να νιώσεις ευγνώμων για ό,τι έχεις, αντί να εστιάζεις σε ό,τι δεν έχεις.
  • Ανάλαβε δράση και κάνε πράγματα που σε ευχαριστούν ή που σε ηρεμούν (π.χ. δες μια ταινία, άκουσε μουσική, κάνε ένα μεγάλο ζεστό μπάνιο).
  • Αν έχεις πάρει πρόσφατα διαζύγιο ή έχεις περάσει έναν χωρισμό, να θυμάσαι ότι δεν χρειάζεται να ακολουθήσεις τις ίδιες παραδόσεις και φέτος. Κάνε κάτι διαφορετικό!
  • Γράψε την ιστορία σου: αυτό θα σε βοηθήσει να εκφράσεις τις σκέψεις και τα συναισθήματά σου, να τα επεξεργαστείς και να αποκτήσεις μεγαλύτερη διαίσθηση.
  • Αν νιώθεις ότι τα συναισθήματά σου σε κατακλύζουν, μην ντραπείς να ζητήσεις επαγγελματική βοήθεια. Αν μπορέσεις να ξεπεράσεις το πρόβλημα και να το τοποθετήσεις στο παρελθόν, θα μπορέσεις να ξεκινήσεις από την αρχή.

Συντάκτης: Βίβιαν Χιονά

Αρχική δημοσίευση: thriveglobal.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ