Logodiatrofis.gr
Τροφογνωσια

Το διατροφικό Λίπος είναι απαραίτητο σε μία ημερήσια διατροφή;

Το διατροφικό Λίπος είναι απαραίτητο σε μία ημερήσια διατροφή; - choris ydatanthrakes

Τα λίπη είναι ένα σημαντικό μέρος της διατροφής μας, ωστόσο έχουν βρεθεί πολλές φορές στο επίκεντρο διαφόρων συζητήσεων, ενώ έχουν υπάρξει αντικείμενο μελέτης για πολλούς ερευνητές και επιστήμονες.

Άμεση συνέπεια αυτής της θέσης είναι οι διάφοροι ισχυρισμοί ή και η δυσφήμηση που έχουν υποστεί κατά περιόδους. Η κατανάλωση λίπους ως επί το πλείστων έχει συσχετιστεί με την εμφάνιση παχυσαρκίας, αυξημένη χοληστερόλη και ποικίλα προβλήματα υγείας.

Διάφοροι επιστήμονες υγείας, γιατροί και διατροφολόγοι, παλαιότερα, θεωρούσαν ότι μια δίαιτα χαμηλή σε λιπαρά, αποτελεί την απάντηση στην απώλεια βάρους και στη διαχείριση διαφόρων προβλημάτων υγείας.

Ομοίως, με τον μύθο που αναφέρεται στον περιορισμό των υδατανθράκων, έχουν δημιουργηθεί κατά περιόδους διάφοροι μύθοι που εντάσσουν τα λίπη στην κατηγορία των μη θρεπτικών συστατικών.

Ωστόσο, αλήθεια αποτελεί η εξής φράση: «Είναι σημαντικό να τρώτε καλά λιπαρά κάθε μέρα για καλή διατήρηση της υγείας σας.»

Το σώμα μας χρειάζεται λίπος.

Τα λίπη είναι ένα από τα τρία μακροθρεπτικά συστατικά, που απαιτούνται για τη σωστή λειτουργία του οργανισμού σε βέλτιστο επίπεδο.

Σύμφωνα με τις Διαιτητικές Προσλήψεις Αναφοράς (DRIs), το 20% έως 35% των θερμίδων που καταναλώνουμε πρέπει να προέρχονται από λίπος.

Ο βιολογικός ρόλος του λίπους στο σώμα μας είναι η ανάπτυξη, η παροχή ενέργεια, η απορρόφηση βιταμινών, η προστασία των οργάνων μας και η διατήρηση των κυτταρικών μεμβρανών.

Είναι σημαντικό να κατανοηθεί η σημαντικότητα της καθημερινής πρόσληψης λίπους ώστε να μην αποφεύγονται από την διατροφή. Επίσης είναι, σημαντική πηγή ενέργειας κατά τη διάρκεια των προπονήσεων.

Επίσης, περιέχουν ενεργά μόρια που επηρεάζουν τον τρόπο ανταπόκρισης των μυών στην ινσουλίνη και ελέγχουν την απόκριση στη φλεγμονή.

Τα ωφέλιμα λιπαρά διατηρούν το σώμα μας υγιές

Μία ολοκληρωμένη έρευνα δείχνει ότι η συνολική ποσότητα λίπους στη διατροφή δεν συνδέεται με το σωματικό βάρος ή τις ασθένειες. Αντιθέτως, το είδος του διατροφικού λίπους και οι συνολικές θερμίδες στη διατροφή έχουν πραγματική σημασία.

Ορισμένα λίπη είναι πιο ωφέλιμα για την καρδιακή λειτουργία, ενώ άλλα είδη είναι λιγότερο ευεργετικά και έχουν συνδεθεί με καρδιακές παθήσεις. Αναφέρονται συνήθως ως “καλά”  και “κακά” λιπαρά, αντίστοιχα.

Τα «Καλά» λίπη

Τα μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λίπη είναι γνωστά ως «καλά». Τα οφέλη των ακόρεστων λιπαρών για την υγεία περιλαμβάνουν τη διατήρηση μειωμένων επιπέδων χοληστερόλης στο αίμα, ελαχιστοποίηση φλεγμονών και σταθεροποιημένους καρδιακούς ρυθμούς. Υπάρχουν δύο τύποι ακόρεστων λιπών:

  • Μονοακόρεστα λιπαρά: Αυτά τα λίπη είναι υγρά σε θερμοκρασία δωματίου αλλά στερεοποιούνται όταν ψύχονται. Το ελαιόλαδο είναι ίσως το πιο γνωστό μονοακόρεστο λίπος. Υψηλές συγκεντρώσεις αυτών των λιπαρών οξέων μπορούν, επίσης, να βρεθούν σε ελιές, αβοκάντο, φουντούκια, αμύγδαλα, καρύδια Βραζιλίας, κάσιους, σουσάμι, σπόρους κολοκύθας και φυστικέλαια.
  • Πολυακόρεστα λιπαρά: Γνωστά για το ρόλο τους στη μείωση της συνολικής χοληστερόλης και των τριγλυκεριδίων στο αίμα. Τα ω-3 λιπαρά οξέα ανήκουν στην κατηγορία των πολυακόρεστων λιπαρών οξέων, που αποδεικνύεται ότι παρέχουν οφέλη για την υγεία της καρδιάς.
    Πηγές αυτών αποτελούν: λιπαρά ψάρια όπως σολομός, πέστροφα, γατόψαρο και σκουμπρί, καθώς και ο λιναρόσπορος και τα καρύδια. Οι διαιτολόγοι συνιστούν την κατανάλωση ωμέγα-3 λιπαρών οξέων από τη διατροφή και όχι από συμπληρώματα. Στοχεύστε, λοιπόν, να τρώτε δύο μερίδες λιπαρού ψαριού κάθε εβδομάδα.

Τα «Κακά» λίπη

Τα κορεσμένα ή τρανς λιπαρά είναι γνωστά ως «κακά» λίπη. Αυτά, αυξάνουν τον κίνδυνο εμφάνισης ασθενειών στο ανθρώπινο σώμα. Φαίνεται ότι λαμβάνουν μέρος μεγάλες διαμάχες και συζητήσεις σχετικά με το θέμα του κορεσμένου λίπους.

Μακροχρόνιες μελέτες δείχνουν ότι η μείωση των κορεσμένων λιπαρών, μπορεί να είναι επωφελές για την καρδιά, εάν αντικατασταθούν με ωφέλιμα λιπαρά, ιδιαίτερα με πολυακόρεστα. Υπάρχουν δύο τύποι «κακών» λιπαρών:

  • Κορεσμένα λιπαρά: Συνδέονται στενά με αυξημένο επίπεδο χοληστερόλης στο αίμα, συσσώρευση λίπους στις αρτηρίες, στένωση και απόφραξη αγγείων, καθώς και καρδιακές παθήσεις. Τα κορεσμένα λίπη βρίσκονται σε ζωικές πηγές όπως κόκκινο κρέας, δέρμα πουλερικών, γαλακτοκομικά με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά, αυγά και φυτικά λίπη που είναι υγρά σε θερμοκρασία δωματίου. Η Αμερικανική Ένωση Καρδιάς συνιστά τη διατήρηση των κορεσμένων λιπαρών στο 5% έως 6% της ημερήσιας πρόσληψης θερμίδων.
  • Trans λιπαρά: Αυτός ο τύπος κορεσμένου λίπους παράγεται με θέρμανση υγρών φυτικών ελαίων σε μια διαδικασία που ονομάζεται υδρογόνωση. Αυτή η διαδικασία μειώνει τη φθορά και παρατείνει τη διάρκεια ζωής των προϊόντων. Η υδρογόνωση μετατρέπει ένα υγρό σε στερεό προϊόν, όπως η μαργαρίνη. Τα τρανς λιπαρά χρησιμοποιούνται στα εστιατόρια και τη βιομηχανία τροφίμων για τηγάνισμα, αρτοσκευάσματα, γλυκά, επεξεργασμένα σνακ και μαργαρίνη. Η Αμερικανική Ένωση Καρδιάς (AHA) συνιστά τον περιορισμό των Trans λιπαρών.

Συμπερασματικά, κατανοούμε πώς μεγαλύτερη σημασία έχει η ποιότητα του τροφίμου και όχι μόνο η ποσότητα αυτού. Η κατανάλωση διατροφικού λίπους είναι αναγκαία στην ημερήσια σίτιση αρκεί να προέρχεται κατά μεγαλύτερη αναλογία από «καλά» Πολυακόρεστα- Μονοακόρεστα λιπαρά οξέα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ