Logodiatrofis.gr
Ψυχολογία

Languishing: Αυτό είναι το κυρίαρχο συναίσθημα μετά το lockdown

Languishing: Αυτό είναι το κυρίαρχο συναίσθημα μετά το lockdown

Η ενδιάμεση κατάσταση ανάμεσα στην κατάθλιψη και την ευεξία είναι το κυρίαρχο συναίσθημα μετά το lockdown και ονομάζεται languishing.

Γιατί οι ειδικοί τής έδωσαν όνομα και γιατί πρέπει να μάθεις οπωσδήποτε περισσότερα.

Με την αύξηση των περιστατικών κατάθλιψης και της γενικότερης έξαρσης στις ψυχικές παθήσεις, το languishing ίσως δεν σου ακούγεται ως κάτι ανησυχητικό.

Δεν είναι κατάθλιψη ούτε χρόνιο στρες ούτε ψυχική ή σωματική εξάντληση ούτε κάποια άλλη ψυχική διαταραχή. Πρόκειται μάλλον για μια κατάσταση που θα χαρακτηριζόταν ως συναισθηματική αδράνεια, ένα αίσθημα κενού και στασιμότητας, ένα μούδιασμα απέναντι στην επόμενη ημέρα.

Γιατί η απουσία ευεξίας μπορεί να είναι επικίνδυνη

Το languishing, όπως ονόμασε ο κοινωνιολόγος Corey Keyes αυτήν την ενδιάμεση κατάσταση μεταξύ ευεξίας και κατάθλιψης, είναι μια επίπτωση της πανδημίας στην ψυχική μας υγεία.

Σε πρόσφατο άρθρο του στους New York Times εξήγησε επίσης γιατί είναι το κυρίαρχο συναίσθημα το 2021.

Εξήγησε δηλαδή ότι είναι το ψυχολογικό αποτύπωμα της πανδημίας, αποτέλεσμα του εγκλεισμού, του παρατεταμένου φόβου και του πένθους που βιώσαμε. Σιγά σιγά άρχισαν να εξασθενούν δίνοντας στη θέση τους όμως στη συναισθηματική αδράνεια.

Έτσι εξαιτίας του languishing εσύ και εκατοντάδες άλλοι άνθρωποι μπορεί να έχεις μειωμένο κίνητρο και μειωμένη συγκέντρωση, να σου λείπει ο ενθουσιασμός και το κέφι, και ως εκ τούτου να μη λειτουργείς στο μέγιστο βαθμό των δυνατοτήτων σου, πράγμα που πλήττει μεταξύ άλλων εκτός από την ευεξία και την αποδοτικότητά σου.

Με λίγα λόγια, δεν εμφανίζεις συμπτώματα ψυχικής ασθένειας, αλλά δεν είσαι και πρότυπο καλής ψυχικής υγείας.

Το θέμα όμως δεν είναι απλά και μόνο κάποιος να μην έχει κατάθλιψη. Και η απουσία ευεξίας τονίζει ο Adam Grant από τη Σχολή Ουάρτον του Πανεπιστημίου της Πενσυλβάνια είναι ένα θέμα από μόνη της.

Γιατί να του δώσουμε όνομα;

Και φυσικά σε αυτό το σημείο τίθεται το εύλογο ερώτημα. Αφού το languishing δεν είναι ψυχική νόσος ,γιατί να του δώσουμε όνομα. Γιατί η ψυχική μας διάθεση πρέπει να είναι συνεχώς υπό monitoring;

Θα πρέπει να μάθεις λοιπόν ότι για τους ψυχολόγους, μια από τις πλέον αποτελεσματικές κινήσεις για τη διαχείριση των συναισθημάτων μας είναι να τα κατονομάζουμε.

Κατονομάζοντας το languishing σημαίνει ότι το αναγνωρίζεις, πράγμα που σου επιτρέπει να εντοπίσεις αν τα συμπτώματά σου βελτιώνονται ή επιδεινώνονται.

Παράλληλα μπορείς να μοιραστείς την εμπειρία σου με άλλους ανθρώπους που πιθανώς τη βιώνουν εξίσου.

Κυρίως όμως ο βασικός κίνδυνος είναι να μην επιτρέψεις στο languishing να εξελιχθεί σε κατάθλιψη (διάβασε εδώ για το νέο φάρμακο για την κατάθλιψη) ή άλλη ψυχική διαταραχή.

Ποιος είναι ο μεγαλύτερος κίνδυνος;

Σύμφωνα με έρευνα που διεξήχθη από τον Κeyes, διαπιστώθηκε ότι άνθρωποι με παρατεταμένα συμπτώματα languishing είναι πιο πιθανό να εκδηλώσουν κατάθλιψη ή αγχώδη διαταραχή τα επόμενα δέκα χρόνια.

Επομένως το languishing είναι προάγγελος της κατάθλιψης, ενώ ο μεγαλύτερος κίνδυνος έγκειται στο καμουφλάζ του.

Εξαιτίας των μη ηχηρών και ομιχλώδων συμπτωμάτων ο πάσχων δεν συνειδητοποιεί την κατάστασή του.

Ως εκ τούτου μπορεί να αδιαφορήσει και να μην αναζητήσει τη βοήθεια ειδικού εγκαίρως, αν τα συμπτώματά του σταδιακά χειροτερεύσουν επιβαρύνοντας την ψυχική του υγεία.

Τι μπορεί να σε βοηθήσει όμως να αμβλύνεις το συναίσθημα του languishing;

Μείνε συγκεντρωμένη στα project σου

H έρευνα έχει δείξει ότι όσοι έχουν μείνει καλά συγκεντρωμένοι στην εργασία τους, στις σπουδές τους ή σε οποιοδήποτε άλλο project είχαν λιγότερα έντονα συναισθήματα languishing.

Θέσε μικρούς στόχους

Λόγω της ρευστότητας και αστάθειας δεν έχει νόημα να προσθέτεις στον εαυτό σου περιττό άγχος θέτοντας υψηλούς στόχους.

Ξεκίνησε γιορτάζοντας μικρές νίκες που θα σου επιτρέψουν να ξαναβρείς τον ενθουσιασμό σου.

Η εκπλήρωση ενός μικρού στόχου θα σε βοηθήσει να ανακτήσεις βήμα βήμα την ενέργεια και τον ενθουσιασμό που σου στέρησαν οι σκληροί μήνες της δοκιμασίας του κορoνοϊού.

Μην τρέχεις να τα προλάβεις όλα

Όλα είχαν μπει στην αναμονή λόγω lockdown. Όμως είναι σημαντικό να καταλάβεις ότι δεν μπορείς να τα τακτοποιήσεις όλα άμεσα.

Απαιτείται χρόνος για την πλήρη επιστροφή στην κανονικότητα.

Επίτρεψε στον εαυτό σου έναν πιο χαλαρό ρυθμό για να μην αγχώνεσαι.

Άλλαξε σκηνικό

Εκτός από τις πρώτες βόλτες και εξόδους, δοκίμασε και να γυμναστείς έξω, σε ένα πάρκο ή έστω στη βεράντα του σπιτιού σου.

Ο εξωτερικός χώρος, καθώς αφήνεις τα μάτια να περιπλανηθούν, αναζωογονεί τον εγκέφαλό σου.

Μάθε για τη CBT

Η Γνωσιακή Συμπεριφορική Θεραπεία (Gognitive Behavioral Therapy) είναι μια ψυχοκοινωνική παρέμβαση που είναι η πιο ευρέως χρησιμοποιούμενη πρακτική που βασίζεται σε τεκμηριώσεις για τη βελτίωση της ψυχικής υγείας.

Ο κατάλληλος ειδικός μπορεί να σε βοηθήσει να αποβάλλεις τον αρνητικό τρόπο σκέψης και να κουρδίσεις τον εγκέφαλό σου στη θετική θεώρηση, υιοθετώντας υγιείς συμπεριφορές και τρόπους αντίδρασης.

 

Συντάκτης: Φλώρα Κασσαβέτη

Αρχική δημοσίευση: Bestofyou.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ