Λάδι καρύδας: Όλη η αλήθεια! Έρευνα

Για χρόνια, το λάδι καρύδας έχει αναγγελθεί ως ένα όφελος για τα μαλλιά σας, το δέρμα, και την καρδιά.

Και πλέον με μια ‘’βόλτα’’ στο διαδίκτυο θα βρείτε πληθώρα από συνταγές για επιδόρπια που το περιλαμβάνουν!

Αλλά τελικά όλα αυτά τα υποτιθέμενα οφέλη για την υγεία είναι πραγματικά; Μάλλον όχι.

Μερικές πληροφορίες υποβάθρου: Το λάδι καρύδας αποτελείται κατά 92% από κορεσμένα λιπαρά. Ναι,-αυτά τα  λιπαρά- που ο USDA και η American Heart Association λένε να περιορίσουμε, επειδή μπορεί να αυξήσουν τα επίπεδα της LDL ή «κακή» χοληστερόλης, και ως εκ τούτου, με κίνδυνο καρδιακής νόσου και εγκεφαλικού επεισοδίου.

Όμως, γιατί  παρά το ‘’διατροφικό του  μακιγιάζ’’ το  λάδι καρύδας έχει συνδεθεί  με το καλό για την υγεία μας;

Ο Walter Willett, MD, DrPH, πρόεδρος του τμήματος διατροφής στο Harvard Τ.Η. Chan School of Public Health, παραδέχεται ότι συγχέεται με την ιδέα ότι λάδι καρύδας είναι ένα υγιεινό τρόφιμο, λόγω μιας εικασίας: «Μερικά από τα κορεσμένα λιπαρά του ελαίου, αποτελούνται από μικρότερα μόρια από τα κορεσμένα λιπαρά των γαλακτοκομικών, και αυτά έχουν την τάση να αυξάνουν την HDL χοληστερόλη(καλή χοληστερόλη) περισσότερο», λέει.

Πράγματι, μερικοί άνθρωποι υποστηρίζουν ότι το λάδι καρύδας δρα με διαφορετικό τρόπο στο σώμα από ό, τι τα άλλα είδη κορεσμένου λίπους. Αλλά μια ανασκόπηση από 21 μελέτες που δημοσιεύθηκαν αυτό το χρόνο στο Nutrition Reviews έκρινε αυτόν τον ισχυρισμός ως "ανακριβή".

Και ενώ ορισμένοι ερευνητές έχουν παρατηρήσει ότι οι άνθρωποι που τρώνε πολλά προϊόντα καρύδας δεν βιώνουν αρνητικές καρδιακές επιπλοκές, οι συγγραφείς έχουν διαφορετική οπτική. Αυτοί οι πληθυσμοί αποτελούνταν από αυτόχθονες ανθρώπους που έτρωγαν τη σάρκα καρύδας ως μέρος της παραδοσιακής διατροφής, σημειώνουν οι συγγραφείς, και όχι  προσθέτοντας το λάδι στα δυτικού στυλ γεύματα τους!

Τέλος, υπάρχει η ιδέα ότι αν το λάδι καρύδας μπορεί να αυξήσει τα επίπεδα της λεγόμενης «καλής» χοληστερόλης, θα μπορούσε να βοηθήσει στην προστασία σας καρδιάς και ότι θα μπορούσε να είναι ένας λόγος να το  συμπεριλάβουμε περισσότερο στη διατροφή μας. Αλλά μια νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό του Αμερικανικού Κολεγίου Καρδιολογίας λέει ότι μια υψηλή τιμή HDL δεν αρκεί για μια υγιή καρδιά, όπως νόμιζαν οι ειδικοί.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι έχοντας υψηλή HDL δεν σε προστατεύει από καρδιακή προσβολή ή εγκεφαλικό επεισόδιο. Και τα άτομα με τα υψηλότερα επίπεδα (πάνω από 70 mg / dl) είχαν στην πραγματικότητα αυξημένο κίνδυνο θανάτου από μη καρδιακή ή εγκεφαλικό επεισόδιο αίτια που σχετίζονται σύγκριση με εκείνους με πιο μέτριος περιοχές (περίπου 41 έως 60 mg / dl).

Οι συγγραφείς της μελέτης του Nutrition Reviews κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι δεν υπάρχει καμία απόδειξη ότι η κατανάλωση ελαίου καρύδας θα μπορούσε να βελτιώσει τη χοληστερόλη σας, ή να μειώσει τον κίνδυνο των καρδιακών παθήσεων. Και ο Δρ Willett είπε λίγο έως πολύ το ίδιο πράγμα: "Πραγματικά δεν υπάρχει άμεση απόδειξη ότι το λάδι καρύδας είναι ένα υγιεινό λίπος».

Εν κατακλείδι:  Το λάδι καρύδας έχει μοναδική γεύση, οπότε είναι "λογικό" πολλοί να το χρησιμοποιούν σε ορισμένες συνταγές. Αλλά δεδομένου ότι αυξάνει την κακή χοληστερόλης περισσότερο από τα άλλα φυτικά έλαια, είναι σαφώς καλύτερο να μαγεύετε με ελαιόλαδο.

Όλγα Κριτσίνη
Τελειοφ. Διαιτολόγος - Διατροφολόγος 
Μέλος της Ομάδας Logodiatrofis.gr
Email: olgakrits@hotmail.com

Δείτε επίσης

Φροντίδα

Παιδί

Ο φορέας

Η εταιρεία