Logodiatrofis.gr
Διάφορα

Κιρκάδιος ρυθμός, χρονοδιατροφή και υγεία

Κιρκάδιος ρυθμός, χρονοδιατροφή και υγεία

Οι κιρκάδιοί ρυθμοί είναι κύκλοι 24 ωρών που ρυθμίζονται από ενδογενείς μοριακούς παράγοντες.

Το κιρκάδιο σύστημα των θηλαστικών περιλαμβάνει διάφορα μεμονωμένα «κιρκάδια ρολόγια» ειδικά για συγκεκριμένους ιστούς. Αυτά τα ρολόγια προετοιμάζουν το σώμα για γεγονότα που λαμβάνουν χώρα κατά τη διάρκεια της ημέρας όπως η έκκριση ορμονών, ο καρδιακός παλμός, η νεφρική ροή αίματος, ο κύκλος ύπνου και οι διακυμάνσεις της θερμοκρασίας του σώματος.

Η εξασφάλιση της κιρκάδιας ρυθμικότητας είναι ζωτικής σημασίας για την επίδραση και τη ρύθμιση των μεταβολικών διεργασιών ρυθμίζοντας την έκφραση και/ή τη δραστηριότητα των ενζύμων που εμπλέκονται σε πολλές διεργασίες όπως στο μεταβολισμό της γλυκόζης.

Τα τελευταία χρόνια, πολλά στοιχεία υποδηλώνουν ότι το κιρκάδιο σύστημα μπορεί να αλληλεπιδράσει με θρεπτικά συστατικά και να επηρεάσει σωματικές λειτουργίες. Αυτό το σχετικά νέο επιστημονικό πεδίο περιγράφεται ως «χρονοδιατροφή».

Στη σύγχρονη απαιτητική καθημερινότητα, πολυάριθμα επαγγέλματα καθώς και η μεγάλη επικράτηση της αϋπνίας οδηγούν στη διαταραχή αυτού του κιρκάδιου συστήματος. Η έλλειψη ευθυγράμμισης με το σύστημα αυτό έχει αναφερθεί ότι επηρεάζει αρνητικά την πρόσληψη τροφής, το μεταβολισμό της γλυκόζης, την καρδιαγγειακή υγεία, τη ρύθμιση του βάρους και εκτενέστερα τη παχυσαρκία.

Παράγοντες που επηρεάζουν το κιρκάδιο σύστημα:

  • Χρονοδιατροφή (ώρες γευμάτων / σύσταση γευμάτων / ποσότητα γευμάτων)
  • Επάγγελμα (βάρδιες)
  • Ηλικία
  • Social jetlag (η διαταραχή των ωραρίων λόγω κοινωνικών υποχρεώσεων)
  • Ύπνος
  • Γονίδια
  • Κύκλος φωτός/σκότους

Όσον αφορά αποκλειστικά τη χρονοδιατροφή, στοιχεία δείχνουν ότι επηρεάζεται από τον «χρονοτύπο» ενός ατόμου.

Ο χρονότυπος είναι μια εκδήλωση συμπεριφοράς του εσωτερικού κιρκάδιου συστήματος ενός ατόμου. Σύμφωνα με αυτή τη συμπεριφορά τα άτομα μπορούν να ταξινομηθούν σε «πρωινούς/βραδινούς τύπους».

Άτομα για παράδειγμα με «βραδινό χρονότυπο» τείνουν να καταναλώνουν τρόφιμα αργότερα μέσα στην ημέρα.

Τι να κρατήσω:

*** Η ευθυγράμμιση της καθημερινότητας με το κιρκάδιο ρυθμό π.χ. με σταθερές ώρες ποιοτικού ύπνου και με χρονοδιατροφή οδηγούν σε μεταβολικά ευεργετικά αποτελέσματα όπως ο καλύτερος έλεγχος των επιπέδων γλυκόζης του αίματος, ο καλύτερο έλεγχος του σωματικού βάρους κ.α.

*** Στη χρονοδιατροφή παίζει ρόλο η συγκεκριμένη ώρα κατανάλωσης ενός γεύματος, καθώς και η ποσότητα και η σύσταση

Αναφορές:

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ