Τα καλύτερα τρόφιμα για καπνιστές Συμβουλές & Tips

Το κάπνισμα αυξάνει τον κίνδυνο καρκίνου, καρδιακών παθήσεων, διαβήτη τύπου 2, οφθαλμικών διαταραχών, ρευματοειδής αρθρίτιδα, οδοντικών προβλήματα και εγκεφαλικού επεισοδίου.

Αυτό συμβαίνει γιατί οι ουσίες στα τσιγάρα μπορεί να βλάψουν  τα όργανά σας και να αυξήσουν τα επίπεδα ελευθέρων ριζών στο σώμα,  βλάπτοντας το γενετικό υλικό (DNA) και τους  κυτταρικούς  ιστούς. Δεν υπάρχουν τροφές που μπορούν να αποτρέψουν ή να αναιρέσουν τις επιπτώσεις του καπνίσματος, αλλά η έρευνα δείχνει ότι ορισμένες είναι καλύτερες από άλλες για τους καπνιστές.

Πιείτε ένα φλιτζάνι τσάι

Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό  Cancer, ανέφερε ότι οι καπνιστές που πίνουν τακτικά πράσινο ή μαύρο τσάι είναι λιγότερο πιθανό να αναπτύξουν καρκίνο του πνεύμονα σε σχέση με τους καπνιστές που δεν το κάνουν. Οι ερευνητές υπέθεσαν ότι  αυτό μπορεί να οφείλεται στην υψηλή συγκέντρωση του  τσαγιού σε κατεχίνες. Οι  κατεχίνες είναι μια  φυτοχημική ένωση, γνωστή ως φλαβονοειδή.

Τα φλαβονοειδή, όπως και οι κατεχίνες είναι αντιοξειδωτικά και αναστέλλουν τη δράση των ελεύθερων ριζών. Ο  Dr. Zuo-Feng Zhang, ένας από τους επιστήμονες που συμμετείχαν στη μελέτη, δήλωσε στο UCLA Newsroom ότι η κατανάλωση τσαγιού δεν εγγυάται την προστασία από τον  καρκίνο του πνεύμονα, αλλά ο ίδιος συμβουλεύει τους καπνιστές να το συμπεριλάβουν στη διατροφή τους. Μαύρα σταφύλια, βατόμουρα και μαύρη σοκολάτα είναι επίσης καλές πηγές σε κατεχίνες.

Καταναλώστε τρόφιμα υψηλής περιεκτικότητας σε βιταμίνη C

Οι καπνιστές έχουν περισσότερες πιθανότητες να αποκτήσουν  ανεπάρκεια σε βιταμίνη C από τους μη καπνιστές, καθώς το σώμα τους απαιτεί περισσότερα θρεπτικά συστατικά για την εξουδετέρωση των ελευθέρων ριζών. Ενώ οι μη καπνιστές (άνδρες) χρειάζονται 90mg βιταμίνης C ανά ημέρα και οι γυναίκες περίπου 75mg, τα Εθνικά Ινστιτούτα Υγείας λένε ότι  οι καπνιστές πρέπει να καταναλώνουν τουλάχιστον 35 mg  περισσότερα από αυτές τις συστάσεις.

Η ανεπάρκεια θα μπορούσε να αυξήσει τον κίνδυνο των καρδιακών παθήσεων, του καρκίνου και των οφθαλμικών  διαταραχών. Οι καπνιστές θα πρέπει να καταναλώνουν σε  αφθονία τρόφιμα πλούσια σε βιταμίνη C  καθημερινά, όπως ντομάτες, μούρα, φράουλες, ακτινίδια, πιπεριές και όλα τα είδη των εσπεριδοειδών.

Αυξήστε την πρόσληψη βιταμίνης Ε

Οι καπνιστές που αύξησαν την πρόσληψη βιταμίνης Ε, ενώ έκαναν αποχή από τα τσιγάρα για μια εβδομάδα βελτίωσαν την ελαστικότητα και τη λειτουργία των αιμοφόρων αγγείων τους, αναφέρει μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Free Radical Biology and Medicine το 2013. Αυτό θα μπορούσε να μειώσει τον κίνδυνο ανάπτυξης καρδιακής νόσου στο μέλλον.

Οι συμμετέχοντες στη μελέτη κατανάλωσαν μια υψηλή δόση βιταμίνης Ε, και φάνηκε πως οι καπνιστές μπορούν να επωφεληθούν από την αυξανόμενη κατανάλωση τροφών με υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη Ε.  Οι ξηροί καρποί, τα φυτικά έλαια όπως το ελαιόλαδο, οι ηλιόσποροι, τα αυγά και τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά είναι επίσης πλούσια σε βιταμίνη Ε.

Καταναλώστε σταυρανθή λαχανικά

Η έρευνα που δημοσιεύεται στο Cancer BMC κατέληξε στο συμπέρασμα ότι όσα  περισσότερα σταυρανθή λαχανικά καταναλώνει ένας καπνιστής, τόσο μειώνονται οι πιθανότητες να πάθει καρκίνο του πνεύμονα. Τα σταυρανθή λαχανικά είναι η μόνη φυσική διατροφική πηγή  ισοθειοκυανινών που σε εργαστηριακές μελέτες, εμποδίζουν την ανάπτυξη και την εξάπλωση των καρκινικών κυττάρων.

Είναι επίσης πλούσια σε μια ποικιλία άλλων αντιοξειδωτικών που μπορούν να επωφεληθούν οι καπνιστές,συμπεριλαμβανομένης της βιταμίνης C, βιταμίνης Ε και καροτενοειδών  όπως βήτα καροτένιο.  Το  μπρόκολο, τα λαχανάκια Βρυξελλών, το λάχανο, το κουνουπίδι, το κάρδαμο, η  ρόκα, τα ραπανάκια όλα ανήκουν στην οικογένεια των σταυρανθών  λαχανικών. Δεν είναι γνωστό πόσες μερίδες θα πρέπει να έχει ως στόχο καθημερινά ένας καπνιστής, αλλά το  Linus Pauling Institute συμβουλεύει τουλάχιστον πέντε την εβδομάδα για υγιείς ενήλικες.

Βιολέττα Τζεμολλάρι
Τελειοφ. Διαιτολόγος - Διατροφολόγος
Μέλος της Ομάδας Logodiatrofis.gr 
violettzemollari @ yahoo.com

Το παρών άρθρο έχει δημοσιευθεί στο flowmagazine.gr 

Δείτε επίσης

Νερό και Υγεία

Νερό και Υγεία

Όσο κοινότοπο κι αν θεωρούμε πλέον πως έχει γίνει το θέμα περί σημαντικότητας του νερού, δεν παύει να αποτελεί μείζονα παράγοντα όχι μόνο για να λειτουργεί ο οργανισμός μας αλλά και για να υπάρχει ζωή.!

Πόσο Super είναι τα “Superfoods”?

Πόσο Super είναι τα “Superfoods”?

Οι “σούπερ” τροφές επιδρούν θετικά όταν εντάσσονται σε ένα μοντέλο ισορροπημένης διατροφής, αλλιώς μπορεί να μην παρέχουν κανένα απολύτως όφελος.!

Οι φυτικές ίνες στη διατροφή μας

Οι φυτικές ίνες στη διατροφή μας

Οι φυτικές ή διαιτητικές ίνες θα πρέπει να αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της διατροφής μας. Διέρχονται από τον οργανισμό μας φτάνοντας στο παχύ έντερο, δίχως να απορροφώνται ή να πέπτονται και αυτό τις καθιστά τόσο σημαντικές.!

Φροντίδα

Παιδί

Ο φορέας

Η εταιρεία