Logodiatrofis.gr
Συνέντευξη

Επικίνδυνες επιδημικές διαστάσεις λαμβάνει η παιδική παχυσαρκία στην Ελλάδα

epikindines epidimikes diastaseis paidiki paxisarkia ellada dr grigorakis

Συνέντευξη του Δρ. Δημήτρη Γρηγοράκη Από την έντυπη έκδοση της «Βραδυνής της Κυριακής»

 

Δρ. Δημήτρης Γρηγοράκης: «Αφού πρώτα ευχαριστήσω τον δημοσιογράφο και καλό μου φίλο κ. Αλέξη Καρατζά και τη δημοσιογράφο Εσμεράλδα Αγαπητού για το εξαιρετικό δημοσίευμα θα ήθελα να αναφέρω πως το πρόβλημα της παιδικής παχυσαρκίας, όπως επισημαίνω και στη συνέντευξή μου στην εφημερίδα «Βραδινή της Κυριακής» (21/03/2021), λαμβάνει επικίνδυνες επιδημικές διαστάσεις στην Ελλάδα. Αναμένεται δε, να διογκωθεί περαιτέρω με δεδομένες τις καταστροφικές συνέπειες του παρατεταμένου lock down στα παιδιά μας.»

Κύριε Γρηγοράκη, τι σας ώθησε να ασχοληθείτε με την επιστήμη της Διατροφής – Διαιτολογίας;

«Στον τομέα αυτής της επιστήμης δραστηριοποιούμαι πάνω από 30 χρόνια. Όσο και αν φαίνεται περίεργο, η συγκεκριμένη επιστήμη με επέλεξε! Μία ανώτερη δύναμη με κατεύθυνε να την υπηρετήσω με “όλο μου το είναι”. Ως σημειολόγος αναφέρω ότι δεν ξέρω εάν είναι τυχαίο πως τα γενέθλιά μου (16/10) συμπίπτουν με την Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής. Επίσης, στο ζώδιο είμαι Ζυγός, που φέρει ως έμβλημα το χαρακτηριστικό εργαλείο που κατεξοχήν προσδιορίζει την επιστήμη της Διατροφής, τη ζυγαριά. Για όλους αυτούς τους λόγους, ευχαριστώ το Θεό που με κατεύθυνε προς τον τομέα αυτό, την επιστήμη που σήμερα αντιπροσωπεύει τον ίδιο μου τον εαυτό»!

Είστε ο πρώτος που εφαρμόσατε την Αντιοξειδωτική Διατροφή ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity). Τι είναι και ποια τα οφέλη;

«Η αντιοξειδωτική δίαιτα ORAC αποτελεί καρπό πολυετούς έρευνας στην επιστήμη της Διατροφής – Διαιτολογίας. Το σκεπτικό της είναι απλό, όσο και θαυματουργό! Από τη μία η επίθεση, η φθορά και η καταστροφή, και από την άλλη η άμυνα και η αντίσταση. Το πόσο αποτελεσματική θα είναι η άμυνα του οργανισμού εξαρτάται από διατροφικούς παράγοντες, δηλαδή τα αντιοξειδωτικά. Η αντιοξειδωτική δίαιτα ORAC βασίζεται στην αντιοξειδωτική διατροφή ORAC, δηλαδή στην πρόσληψη συγκεκριμένων μονάδων ORAC, βάσει των αναγκών του κάθε ατόμου. Περιλαμβάνει τροφές ανώτατης βιολογικής αξίας και είναι απαραίτητη σε όσους εμφανίζουν υψηλό οξειδωτικό στρες. Με τη βοήθεια των αντιοξειδωτικών επιτυγχάνεται η καλή λειτουργία των κυττάρων και κατ’ επέκταση του μεταβολισμού, αναβαθμίζεται η άμυνα του σώματος, προλαμβάνεται η γήρανση των ιστών και ρυθμίζεται καλύτερα το βάρος μέσω των μηχανισμών δράσης των αντιοξειδωτικών, που περιλαμβάνουν: τη βελτίωση της ινσουλινοευαισθησίας, την παρεμπόδιση της λιπογένεσης, τη μείωση του οξειδωτικού στρες και τον περιορισμό της φλεγμονής».

Ποια η διαφορά μεταξύ δίαιτας και διατροφής;

«Δίαιτα σημαίνει διαμόρφωση σωστών συνηθειών διατροφής και θα πρέπει να αποτελεί τον ουσιαστικό στόχο της κάθε προσπάθειας, ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα. Η Διατροφή περιλαμβάνει την αποφυγή κατανάλωσης βλαβερών τροφίμων και την πρόσληψη όλων εκείνων των περιεκτικών τροφών που αναβαθμίζουν την υγείας μας. Η ισορροπημένη διατροφή, που βασίζεται στην πρόσληψη τροφίμων σημαντικής βιολογικής αξίας πλούσιων σε αντιοξειδωτικές ουσίες και με υψηλή περιεκτικότητα σε μονάδες ORAC, αποτελεί το απόλυτο μέσο για μία καλύτερη υγεία».

Μιλήστε μας για τη μελέτη που κάνετε πάνω σε ευτραφή παιδιά.

«Επικίνδυνες επιδημικές διαστάσεις λαμβάνει η παιδική παχυσαρκία στην Ελλάδα. Τελευταίες έρευνες αναφέρουν ότι η παιδική παχυσαρκία –η συγκεκριμένη μελέτη δημοσιεύθηκε στο έγκυρο διεθνές περιοδικό “European Journal of Nutrition”– εντοπίζεται στο 33,4% επί του συνολικού δείγματος των μαθητών – 36% αγόρια και 30,7% κορίτσια. Το ποσοστό αυτό είναι από τα υψηλότερα παγκοσμίως και ξεπερνά ακόμα και εκείνο παιδιών της Αμερικής. Γι’ αυτό από την ηλικία-“μηδέν” του παιδιού πρέπει να χτίζονται τα θεμέλια της σωστής διατροφής»…

-Σημαντικό το κόκκινο κρέας ! Πείτε μας για τον τρόπο μαγειρέματός του.

«Πράγματι, αποτελεί εξαιρετική πηγή σιδήρου. Ωστόσο, το ψήσιμο στη θράκα είναι μία επιβλαβής πρακτική… Οι ετεροκυκλικές αμίνες παράγονται κυρίως σε κρέατα με λίγα λιπαρά και με ευαίσθητες πρωτεΐνες, όπως είναι τα πουλερικά και τα ψάρια. Επιπλέον, το λίπος που στάζει στη θράκα πυρολύεται, και από τον καπνό του παράγονται πολυαρωματικοί υδρογονάνθρακες, που είναι πολύ πιο επικίνδυνοι από τις ετεροκυκλικές αμίνες, οι οποίοι επαναδιαλύονται στον υπόλοιπο λιπαρό ιστό του κρέατος. Έχει υπολογιστεί ότι μία μπριζόλα στα κάρβουνα έχει τόσα καρκινογόνα, όσα 600 τσιγάρα»!

Οι βιταμίνες βοηθούν ή σε μεγάλες ηλικίες δεν απορροφώνται; Και ποιες είναι απαραίτητες;

«Τα πολυβιταμινούχα συμπληρώματα μπορούν να αποτελέσουν μία σημαντική βοήθεια. Θα πρέπει να περιέχουν ένα σύνολο βιταμινών, μετάλλων και ιχνοστοιχείων, όπως οι βιταμίνες C, Ε, βιταμίνες του συμπλέγματος Β –φυλλικό οξύ κ.λπ.–, β-καροτένιο, σελήνιο, ψευδάργυρο, σίδηρο και ω-3 λιπαρά οξέα».

Οι επιπτώσεις του εγκλεισμού στην υγεία; Και ποιες οι κατάλληλες τροφές που θωρακίζουν το ανοσοποιητικό μας;

«Μένοντας σπίτι για μεγάλο χρονικό διάστημα, ελλοχεύει ο κίνδυνος αύξησης του βάρους. Ας δούμε κάποιες διατροφικές συμβουλές που μπορούν να φανούν χρήσιμες:

  • Βάζουμε ένα πρόγραμμα στην καθημερινότητα.
  • Λαμβάνουμε πάντα πρωινό γεύμα.
  • Κάνουμε οικιακή γυμναστική.
  • Φροντίζουμε τη διατροφή μας τρώγοντας υγιεινά. Αυξάνουμε την κατανάλωση φρούτων και λαχανικών, τα οποία, εκτός των άλλων, θωρακίζουν το ανοσοποιητικό.
  • Τρώμε περισσότερο ψάρι και καρύδια.
  • Καταναλώνουμε άφθονες ελιές, ελαιόλαδο και αβοκάντο.
  • Καταναλώνουμε θαλασσινά και άφθονους ξηρούς καρπούς.
  • Προστατεύουμε τη γαστρεντερική μας υγεία –μην ξεχνάμε ότι το έντερο είναι ο δεύτερος “εγκέφαλος”–, μέσω της κατανάλωσης προβιοτικών ουσιών που προέρχονται από το γιαούρτι και το κεφίρ.
  • Καταναλώνουμε σκόρδο και κρεμμύδι, τα οποία είναι γνωστά για την αντι-ική τους δράση.
  • Αποφεύγουμε το λίπος κρέατος, τα Τrans λιπαρά, το πρόχειρο –γρήγορο– φαγητό, τα μη εποχικά τρόφιμα και τη ζάχαρη».

Ο… Δημήτρης ακολουθεί αυτά που διδάσκει;

«Φυσικά! Δεν θα μπορούσε, άλλωστε, να κάνει κάτι διαφορετικό… Τα 30 χρόνια έρευνας και προσφοράς στην επιστήμη της διατροφής νομίζω ότι έχουν διαμορφώσει ισχυρά το προσωπικό μου DNA, αναφορικά με τις διατροφικές μου επιλογές».

epikindines epidimikes diastaseis paidiki paxisarkia ellada grigorakis efimerida vardini

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ