Logodiatrofis
  • Τετάρτη, 12 Δεκέμβριος 2018 | 01:04
Δεν μπορώ να φάω τίποτα χωρίς να με πειράξει, φοβάμαι να φάω το παραμικρό. Δε ξέρω τι να κάνω!
Δεν μπορώ να φάω τίποτα χωρίς να με πειράξει, φοβάμαι να φάω το παραμικρό. Δε ξέρω τι να κάνω!

ΟΙ ΕΙΔΙΚΟΙ της Ομάδας μας ΑΠΑΝΤΟΥΝ σε κάθε απορία σου...

Το πρόβλημα είναι της συζύγου μου. Δεν μπορεί να χάσει κιλά αλλά ας πάρω τα πράγματα από την αρχή. Είναι 130 κιλά με ύψος 1.62, πάσχει από υποθυρεοειδισμό, δυσανεξία σε γλουτένη και λακτόζη και έχει ευερέθιστο έντερο. Με λίγα λόγια δεν μπορεί να φάει τίποτα χωρίς να την πειράξει και να τη βοηθήσει να χάσει τα κιλά της. Ο θυρεοειδής της είναι ρυθμισμένος προς το παρόν. Έχουμε δοκιμάσει με διατροφολόγους και τα χάσανε με την κατάσταση της και κλινικά μας λένε της κλασική ατάκα: "Δίαιτα". Ξεκίνησε να τη χτυπάει άσχημα στη ψυχολογία της και φοβάται να φάει το παραμικρό, όπως γνωρίζετε τα προϊόντα χωρίς γλουτένη και λακτόζη είναι απλησίαστα σε θέμα τιμών. Δε ξέρουμε τι να κάνουμε! Παρακαλώ την συμβουλή σας, τι δρόμο να ακολουθήσουμε; Που να απευθυνθούμε. Παρακαλώ την καθοδήγηση σας. Ευχαριστώ εκ των προτέρων.

H αύξηση βάρους οφείλεται στο θετικό ισοζύγιο ενέργειας, δηλαδή όταν η ενεργειακή πρόσληψη είναι μεγαλύτερη από την ενεργειακή κατανάλωση, το οποίο οδηγεί σε συσσώρευση λίπους.

H παχυσαρκία είναι η κατάσταση μεγάλης συσσώρευσης λίπους στο λιπώδη ιστό σε βαθμό που θέτει σε κίνδυνο την υγεία του ατόμου και έχει πολλές αρνητικές συνέπειες, όπως είναι οι γυναικολογικές διαταραχές, η Στεφανιαία νόσος και η Πνευμονοπάθεια.

Η ρύθμιση της πρόσληψης τροφής οφείλεται στην αλληλεπίδραση βιολογικών παραγόντων, όπως είναι η προτίμηση σε λιπαρά φαγητά και ο ασθενής κορεσμός και σε περιβαλλοντικούς  παράγοντες, όπως είναι η αφθονία τροφών υψηλής περιεκτικότητας λίπους (ενεργειακή πυκνότητα) και οι μεγάλες μερίδες.

Συνεπώς, οι διατροφικοί παράγοντες που απαιτούν προσοχή είναι το μέγεθος της μερίδας, η συχνότητα των γευμάτων, οι συνθήκες σίτισης, τα γεύματα εκτός σπιτιού ή τα delivery, η συχνότητα κατανάλωσης τροφίμων που μπορεί να οδηγήσουν σε υπερκατανάλωση ενέργειας, η ενεργειακή πυκνότητα τροφίμων και ο τρόπος παρασκευής του φαγητού.

Σύμφωνα με τον Δείκτη μάζας σώματος η γυναίκα σας έχει παθογόνο παχυσαρκία.

Για να μειωθεί το σωματικό  βάρος πρέπει η ενεργειακή πρόσληψη( δηλαδή οι θερμίδες που καταναλώνεται) να είναι μικρότερη από την ενεργειακή κατανάλωση (οι θερμίδες που «καίτε»). Κατά προσέγγιση 1200-1500 kcal/ημέρα για τις γυναίκες και 1500-1800kcal/ημέρα για άνδρες.

Η συνολική ενεργειακή πρόσληψη πρέπει να κατανέμεται σε όλη τη διάρκεια της ημέρας, σε 4-5 γεύματα και σνακ, συμπεριλαμβανομένου του πρωινού.

Η αλλαγή των διατροφικών συνηθειών αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο στην αντιμετώπιση των συμπτωμάτων του ευερέθιστου εντέρου.

Οι παρακάτω διατροφικές οδηγίες περιλαμβάνονται στις διατροφικές συστάσεις για τους ασθενείς που πάσχουν από σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου.

Προσδιορίστε τα τρόφιμα που σας ενοχλούν με ημερολόγιο καταγραφής τροφίμων και των συμπτωμάτων που αντιμετωπίζετε.

Συγκεκριμένα, είναι σημαντική η καταγραφή  των τροφίμων που φαίνεται να ακολουθούνται από έξαρση των συμπτωμάτων μέσα σε μια έως τρεις μέρες, δίνοντας έμφαση στο γάλα, τη λακτόζη, τη φρουκτόζη, τη σορβιτόλη και τα τρόφιμα που προκαλούν αέρια (π.χ. φασόλια, λαχανάκια Βρυξελλών, κρεμμύδια, σέλινο, καρότα, σταφίδες, μπανάνες, χυμός δαμάσκηνων κτλπ.).

Διατροφή και δυσκοιλιότητα

Για την αποφυγή της δυσκοιλιότητας ακολουθείτε διατροφή πλούσια σε διαιτητικές ίνες.

Όταν παρουσιάζετε διάρροια καταναλώνετε επαρκείς ποσότητες διαλυτών ινών, αυξάνοντας σταδιακά την πρόσληψη άπεπτων ινών.

  • Τροφές πλούσιες σε αδιάλυτες φυτικές ίνες είναι το ψωμί και δημητριακά ολικής αλέσεως, το πίτουρο, τα ωμά λαχανικά, το καλαμπόκι, αρακάς όσπρια, ξηροί καρποί, φλούδες φρούτων και λαχανικών
  • Τροφές πλούσιες σε διαλυτές φυτικές ίνες είναι η μπανάνα, τα καθαρισμένα μήλα, χυμός μήλου, καθαρισμένο ροδάκινα, πορτοκάλια, καθαρισμένες άσπρες ή γλυκές πατάτες, κους-κους, αλατισμένα κράκερ, άσπρο ψωμί, ρύζι, κριθαράκι, βρώμη, χυλοπίτες
  • Έχετε μικρά και συχνά γεύματα με αργό και σταθερό ρυθμό κάνοντας καλή μάσηση τη τροφής.
  • Πίνετε 8 -10 ποτήρια νερού ημερησίως. Μην καταναλώνετε υγρά με άδειο στομάχι.
  • Ακολουθήστε σταθερά κάποια μορφή άσκησης και ερευνήστε μεθόδους που μπορούν να σας βοηθήσουν να αποβάλλετε το άγχος.

Αποφύγετε στις περιπτώσεις που δεν είναι ανεκτά τα παρακάτω τρόφιμα:

  • Γάλα και γαλακτοκομικά προϊόντα (όταν υπάρχει δυσανεξία στη λακτόζη)
  • Τρόφιμα και ποτά που προκαλούν αέρια (όταν εμφανίζονται εντερικά αέρια) όπως: Όσπρια, Φασόλια, Λάχανο, Κουνουπίδι, Μπρόκολο, Σπαράγγια Καλαμπόκι, Αγγούρι, Πράσινες πιπεριές, Ραπανάκι, Σταφίδες, Δαμάσκηνα, Σιτάρι, Αεριούχα ποτά, Τηγανιτά φαγητά, Λιπαρά κρέατα, Καραμέλες, τσίχλες και κάπνισμα (οδηγούν σε κατάποση αέρα)
  • Τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε φρουκτόζη ή σορβιτόλη(παρουσία διάρροιας ή ανεξάρτητα)
  • Προληπτικά περιορίστε την κατανάλωση του αυγού, ξηρών καρπών, σοκολάτας, κρεμμυδιών, σκόρδου, εσπεριδοειδών (πορτοκάλια κτλ).

Διατροφή και δυσανεξία στη γλουτένη

Σχετικά με τη δυσανεξία στη γλουτένη, την πρωτεΐνη που βρίσκεται στο σιτάρι, στη σίκαλη και το κριθάρι.

Άτομα με αλλεργία στη γλουτένη πρέπει να αποφεύγουν συνεπώς όλα εκείνα τα προϊόντα που περιέχουν σιτάρι, σίκαλη και κριθάρι.

Γι’ αυτό και είναι ανάγκη η προσεκτική ανάγνωση των ετικετών όλων των τροφίμων, μιας και μπορεί να μην αναγράφονται στη συσκευασία οι λέξεις σιτάρι, σίκαλη ή κριθάρι, αλλά οι λέξεις βύνη (που παράγεται από κριθάρι) και υδρολυμένη φυτική πρωτεΐνη (που περιέχει σιτάρι).

Ο «απαγορευμένος καρπός…»:

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να αποκλείσει από το διαιτολόγιό του ένα άτομο με δυσανεξία στη γλουτένη είναι το ψωμί.

Όλοι οι τύποι ψωμιού & μακαρονιού (λευκά, ολικής αλέσεως, κριθαρένια, σικάλεως) έχουν γλουτένη!

Επίσης, κρουασάν, φραντζόλες, ψωμάκια για μπιφτέκια, παξιμάδια, κουλούρια, τυρόπιτες, γκοφρέτες, κράκερ, κριτσίνια, μπισκότα, κέικ και, γενικά, όλα τα είδη του αρτοποιείου δεν πρέπει να καταναλώνονται αν δεν έχουν την ειδική ένδειξη «ελεύθερα γλουτένης».

Προϊόντα ελεύθερα γλουτένης

Ευτυχώς για τους «ασθενείς» η βιομηχανία έκανε το θαύμα της και πλέον κυκλοφορεί στην αγορά πληθώρα τροφίμων ελεύθερων γλουτένης.

Αλεύρι, μακαρόνια, δημητριακά, ψωμί, φραντζολάκια, παξιμάδια, κράκερ, μπισκότα, γκοφρέτες και κέικ, όλα τα παραπάνω παραγόμενα από αλεύρι πατάτας, καλαμποκιού ή ρυζιού είναι ελεύθερα γλουτένης και ασφαλή!!!

Συγκεκριμένα, τα τελευταία χρόνια αρκετές εταιρίες στο χώρο των τροφίμων έχουν λανσάρει προϊόντα χωρίς γλουτένη δίνοντας τη δυνατότητα στους ανθρώπους με δυσανεξία στην γλουτένη να διευρύνουν τις επιλογές τους για την επιλογή τέτοιων ειδικών τροφίμων.

Υγιεινά σνακ ελεύθερα γλουτένης

Ένα «πρόβλημα» των ατόμων με δυσανεξία στη γλουτένη είναι ότι βρίσκουν δυσκολία στην επιλογή σνακ απέξω.

Ακόμα και τρόφιμα που θεωρούνται «αθώα», όπως οι σοκολάτες, τα παγωτά, οι καραμέλες, η κέτσαπ, τα συσκευασμένα τρόφιμα, μπορεί να εμπεριέχουν ίχνη γλουτένης.

Ασφαλή σνακ είναι τα ποπ-κορν, οι γκοφρέτες ρυζιού, τα τσιπς από πατάτα ή ρύζι, τα φρούτα, οι φρέσκοι χυμοί & τα γιαούρτια.

Κίνδυνος διατροφικών ελλείψεων

Καθώς, πολλές φορές, τα προϊόντα ελεύθερης γλουτένης δεν βρίσκονται παντού (εστιατόρια, φούρνους, μικρά σουπερμάρκετ), τα άτομα με δυσανεξία στη γλουτένη παρουσιάζουν έλλειψη σε υδατάνθρακες, φυτικές ίνες, φυλλικό οξύ, σίδηρο, θειαμίνη, ριβοφλαβίνη, νιασίνη και ασβέστιο.

Για να αποκτήσουν, λοιπόν, ισορροπημένη διατροφή, πρέπει να έχουν συνεχώς στο σπίτι προϊόντα ελεύθερα γλουτένης, πλούσια σε φυτικές ίνες.

Το καστανό ρύζι, οι πατάτες με τη φλούδα τους, τα φρούτα και τα λαχανικά βρίσκονται στην κορυφή των επιλογών.

Το φαγητό σε εστιατόρια είναι αρκετά δύσκολη υπόθεση, αφού σε πολλά φαγητά μπορεί να έχει προστεθεί αλεύρι, ψωμί ή γαλέτα.

Επίσης, μπορεί να μην υπάρχει κάποιο συστατικό που περιέχει γλουτένη στο φαγητό που θα παραγγείλετε, αλλά κατά τη διάρκεια της παρασκευής του να έχει «μολυνθεί» με γλουτένη από κάποιο άλλο τρόφιμο ή από τα σκεύη που χρησιμοποιούνται στην κουζίνα.

Στα εστιατόρια, επιλέγετε απλά φαγητά, χωρίς σάλτσες στις οποίες μπορεί να έχει προστεθεί αλεύρι.

Γενικά, πείτε «ΟΧΙ» σε κρεμώδη πιάτα, πιάτα με σάλτσες, παναρισμένα κρέατα και ψάρια.

Προτιμήστε κρέας ή ψάρι στη σχάρα συνοδεία πατάτας ψητής και λαχανικών ψητών.

Μια ενημέρωση του σερβιτόρου για το θέμα υγείας σας δε βλάπτει, μιας και θα είναι πιο προσεκτικός με την παραγγελία σας.

Νάντια Αναγνωστή
Διαιτολόγος - Διατροφολόγος
Μέλος της Ομάδας Logodiatrofis.gr

Για περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με το πρόβλημα σας,

θα πρέπει να επισκεφτείτε κάποιον Διαιτολόγο - Διατροφολόγο!

Ο ειδικός απαντά...

Κάνε και εσύ τη διατροφική σου ερώτηση

Κοινοποίηση άρθρου

0%