Ειδήσεις

5 πράγματα που πρέπει να ξέρετε για το γιαούρτι! Τροφογνωσία

Αγαπάτε το γιαούρτι; Δεν είστε οι μόνοι!

Σύμφωνα με πρόσφατες προβλέψεις, η αγορά γιαουρτιού στις ΗΠΑ αναμένεται να υπερβεί τα 9 δισεκατομμύρια $ σε πωλήσεις μέχρι το επόμενο έτος! Πιθανότατα να υπάρχει το γιαούρτι στο ψυγείο σας αυτή τη στιγμή. Αλλά πόσα ξέρετε πραγματικά για αυτή την κορυφαία επιλογή σνακ; Εδώ είναι 5 αλήθειες για το γιαούρτι που μπορεί να σας εκπλήξουν:

1. Είναι γεμάτο με βακτήρια - και αυτό είναι ένα καλό πράγμα!

Το γιαούρτι πρέπει να περιέχει «ζωντανές και ενεργές» καλλιέργειες (επίσης γνωστές ως βακτήρια), συγκεκριμένα Lactobacillus bulgaricus και Streptococcus thermophilus, για την κάλυψη του νομικού ορισμού του προϊόντος. Οι καλλιέργειες αυτές μετατρέπουν το παστεριωμένο γάλα σε γιαούρτι κατά τη διάρκεια της ζύμωσης. Επιπλέον, ορισμένες μάρκες περιέχουν Lactobacillus acidophilus, Bifidus και άλλες καλλιέργειες. Η έρευνα δείχνει ότι αυτά τα βακτήρια μπορεί να παίζουν ρόλο στην πρόληψη των γαστρεντερικών λοιμώξεων και την ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος του οργανισμού. Ενώ απαιτείται περισσότερη έρευνα για να διαπιστωθεί μια οριστική σύνδεση μεταξύ των καλλιεργειών του γιαουρτιού και των επιπτώσεων στην υγεία, οι πρώτες μελέτες είναι ενθαρρυντικές. Πάνω από όλα, το γιαούρτι είναι μια καλή πηγή ασβεστίου, πρωτεΐνης και βιταμίνης Β-12.

2. Δεν είναι όλα τα γιαούρτια ίδια

Υπάρχουν κυριολεκτικά εκατοντάδες επιλογές γιαουρτιών στις μέρες μας όπως κλασσικό, με γεύση φρούτων, με γλυκαντικά, ελληνικού, Ελβετικού και Ισλανδικού τύπου και αμέτρητες άλλες επιλογές. Είναι σημαντικό να διαβάσετε προσεκτικά τη διατροφική ετικέτα. Ορισμένες ποικιλίες είναι φορτωμένες με θερμίδες, κορεσμένα λιπαρά και ζάχαρη που τα καθιστά πολύ περισσότερο σαν ένα παρακμιακό επιδόρπιο από ένα υγιεινό σνακ τροφίμων. Ενώ όλα τα γιαούρτια έχουν φυσικά ζάχαρη από το γάλα, ορισμένες μάρκες έχουν πάνω από 20 g ζάχαρη. Βρείτε ένα που έχει κάτω από 15 g ζάχαρης και είναι χωρίς λιπαρά.

3. Το ελληνικό γιαούρτι διαθέτει δύο φορές περισσότερη πρωτεΐνη

Το ελληνικό γιαούρτι έχει δύο φορές περισσότερη πρωτεΐνη (κρατώντας σας χορτασμένους για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα) και λιγότερη ζάχαρη από το κανονικό γιαούρτι. Στην πραγματικότητα, 1 φλιτζάνι ελληνικό γιαούρτι έχει 24 γραμμάρια πρωτεΐνης το οποίο είναι  ισοδύναμο με περίπου 4 αυγά! Αυτό συμβαίνει επειδή χάνει βεβιασμένα τον υδαρή ορό του γάλακτος, καθιστώντας το κρεμώδες και παχύτερο από το παραδοσιακό γιαούρτι. Για ένα τέλειο σνακ μεταξύ των γευμάτων, δοκιμάστε πάνω από ½ φλιτζάνι απλό, άπαχο ελληνικό γιαούρτι με φρέσκα μούρα, 2 κουταλιές της σούπας μούσλι, και 1 κουταλάκι του γλυκού μέλι.

4. Μπορείτε να μειώσετε τις θερμίδες των φαγητών σας (και την περιφέρεια της μέσης σας!)

Αν ψάχνετε τρόπους για να μειώσετε τα κορεσμένα λιπαρά και τις θερμίδες, μπορείτε να αντικαταστήσετε μερικά από τα λίπη (όπως το βούτυρο, λάδι, ή ακόμα και ξινή κρέμα) με άπαχο γιαούρτι στο ψήσιμό σας. Το γιαούρτι προσθέτει υγρασία, χωρίς λιπαρά, καθιστώντας το μια κορυφαία επιλογή για το ψήσιμο cookies, muffins, brownies και κέικ. Εδώ είναι μερικές οδηγίες που πρέπει να θυμάστε όταν χρησιμοποιείτε το γιαούρτι στις συνταγές σας: μειώστε το λάδι στις συνταγές σας  αντικαθιστώντας το 1/2 με ¾ γιαουρτιού. Όταν αντικαθιστάτε το βούτυρο με γιαούρτι, αντικαταστήστε το 1/2 του βουτύρου με ½  γιαούρτι (οπότε αν μια συνταγή απαιτεί 1 φλιτζάνι βούτυρο , θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε 1/2 φλιτζάνι βούτυρο συν 1/4 φλιτζάνι γιαούρτι). Κατά το ψήσιμο, μπορείτε να αντικαταστήσετε ένα αυγό με 1/4 φλιτζάνι γιαούρτι

5. Υπάρχει εδώ και χιλιάδες χρόνια!

Ενώ οι νέες μάρκες γιαουρτιών εμφανίζονται στα ράφια των καταστημάτων κάθε χρόνο, το ίδιο το γιαούρτι δεν είναι κάτι νέο. Στην πραγματικότητα, τα στοιχεία δείχνουν ότι το γιαούρτι καταναλώνεται από τους ανθρώπους ήδη από το 5.000 και 6.000 π.Χ. Βοσκοί της κεντρικής Ασίας μετέφεραν γάλα μέσα σε δοχεία κατασκευασμένα από στομάχια ζώων, το οποίο έπηζε το γάλα και ουσιαστικά έκανε το γιαούρτι. Το γιαούρτι αναφέρεται στα αρχαία ινδικά, περσικά και τουρκικά κείμενα.

Αλεξιάννα Τριανταφύλλου
Κλινικός Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, ΒSc
Επιστημονική Υπεύθυνη ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ Χολαργός

tria.ale7 @ gmail.com

Δείτε επίσης

Νερό και Υγεία

Νερό και Υγεία

Όσο κοινότοπο κι αν θεωρούμε πλέον πως έχει γίνει το θέμα περί σημαντικότητας του νερού, δεν παύει να αποτελεί μείζονα παράγοντα όχι μόνο για να λειτουργεί ο οργανισμός μας αλλά και για να υπάρχει ζωή.!

Πόσο Super είναι τα “Superfoods”?

Πόσο Super είναι τα “Superfoods”?

Οι “σούπερ” τροφές επιδρούν θετικά όταν εντάσσονται σε ένα μοντέλο ισορροπημένης διατροφής, αλλιώς μπορεί να μην παρέχουν κανένα απολύτως όφελος.!

Οι φυτικές ίνες στη διατροφή μας

Οι φυτικές ίνες στη διατροφή μας

Οι φυτικές ή διαιτητικές ίνες θα πρέπει να αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της διατροφής μας. Διέρχονται από τον οργανισμό μας φτάνοντας στο παχύ έντερο, δίχως να απορροφώνται ή να πέπτονται και αυτό τις καθιστά τόσο σημαντικές.!

Φροντίδα

Παιδί

Ο φορέας

Η εταιρεία