Ειδήσεις

Δημητριακά ολικής άλεσης κατά της θνησιμότητας Έρευνα

Παρόλο που η υψηλότερη κατανάλωση δημητριακών ολικής άλεσης έχει στο παρελθόν συνδεθεί με χαμηλότερο κίνδυνο για κάποιες χρόνιες παθήσεις όπως ο σακχαρώδης διαβήτης τύπου 2 και η καρδιαγγειακή νόσος, μέχρι τώρα υπήρχαν λίγα δεδομένα σχετικά με τη σύνδεση των δημητριακών ολικής άλεσης με τη θνησιμότητα. Οι ερευνητές εξέτασαν δεδομένα από περισσότερες από 74.000 γυναίκες από τη Nurses' Health Study και από περισσότερες από 43.000 γυναίκες από τη Health Professionals Follow-Up Study, οι οποίες συμπλήρωναν ερωτηματολόγια σχετικά με τη διατροφή τους κάθε 2 ή 4 χρόνια από τα μέσα της δεκαετίας του 1980 μέχρι το 2010. Διορθώνοντας για μια ποικιλία παραγόντων όπως η ηλικία, το κάπνισμα, ο Δείκτης Μάζας Σώματος, η φυσική δραστηριότητα και η συνολική διατροφή με εξαίρεση τα δημητριακά ολικής άλεσης, οι ερευνητές συνέκριναν την πρόσληψη δημητριακών ολικής άλεσης των συμμετεχόντων με δεδομένα θνησιμότητας για μια περίοδο περίπου 25 ετών.

Βρήκαν ότι η πρόσληψη δημητριακών ολικής άλεσης συνδέεται με μείωση έως και 9% της συνολικής θνησιμότητας και έως και 15% της θνησιμότητας που συνδέεται με την καρδιαγγειακή νόσο. Για κάθε μερίδα δημητριακών ολικής άλεσης (28g/ημέρα) ο συνολικός κίνδυνος θανάτου μειώθηκε κατά 5% και κατά 9% ο κίνδυνος θανάτου που συνδέεται με την καρδιαγγειακή νόσο. Επίσης βρήκαν ότι το πίτουρο, ένα συστατικό των τροφίμων ολικής άλεσης, συνδεόταν με παρόμοιες ευεργετικές επιδράσεις. Η πρόσληψη πίτουρου συνδέθηκε με έως και 6% μείωση του συνολικού κινδύνου θανάτου και έως 20% μείωση του κινδύνου θανάτου από καρδιαγγειακή νόσο.

Σε αντίθεση, οι ερευνητές δε βρήκαν κάποια συσχέτιση ανάμεσα στην κατανάλωση δημητριακών ολικής άλεσης και στον κίνδυνο θανάτου από καρκίνο. Επίσης δε βρήκαν μειωμένο κίνδυνο από την κατανάλωση του φύτρου, ενός άλλου απαραίτητου συστατικού των δημητριακών ολικής άλεσης.

Η κατανάλωση ενός αβοκάντο την ημέρα μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της κακής χοληστερόλης και κατ' επέκταση στη μείωση του κινδύνου θανάτου από καρδιαγγειακή νόσο, σύμφωνα με ερευνητές.

Η έρευνα, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Journal of the American Heart Association, προτείνει ότι η κατανάλωση ενός αβοκάντο την ημέρα μπορεί να βοηθήσει στη μείωση των επιπέδων της κακής χοληστερόλης σε υπέρβαρα και παχύσαρκα άτομα.

Καθοδηγούμενη από την καθηγήτρια Penny M. Kris-Etherton του Pennsylvania State University, η έρευνα εξέτασε τις επιδράσεις που είχε η κατανάλωση αβοκάντο στους παραδοσιακούς αλλά και σε νέους παράγοντες κινδύνου για καρδιαγγειακή νόσο, αντικαθιστώντας τα κορεσμένα λιπαρά οξέα σε μια μέση αμερικάνικη δίαιτα με ακόρεστα λιπαρά οξέα από τα αβοκάντο.

''Η κατανάλωση ενός αβοκάντο την ημέρα ως μέρος μιας δίαιτας μέτριας περιεκτικότητας σε λίπος για τη μείωση των επιπέδων χοληστερόλης σε σχέση με μια δίαιτα μέτριας περιεκτικότητας σε λίπος χωρίς την κατανάλωση ενός αβοκάντο προσφέρει επιπρόσθετα οφέλη ως προς τη μείωση της LDL χοληστερόλης (λιποπρωτείνη χαμηλής πυκνότητας), γεγονός που έχει θετικές επιδράσεις στον κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου'', είπε η Kris-Etherton.

Η Kris-Etherton και οι συνεργάτες της μελέτησαν 3 διαφορετικές δίαιτες, όλες σχεδιασμένες για τη μείωση της χοληστερόλης: μια δίαιτα χαμηλή σε λίπος με περιεκτικότητα 24% σε λίπος και δυο δίαιτες με μέτρια περιεκτικότητα σε λίπος (34%). Οι δίαιτες με τη μέτρια περιεκτικότητα σε λίπος ήταν σχεδόν παρόμοιες, με τη διαφορά ότι η μία περιείχε ένα αβοκάντο την ημέρα, ενώ η άλλη περιείχε ένα παρόμοιο ποσό ελαίων πλούσιων σε ολεικό οξύ (όπως το ελαιόλαδο) ώστε να επιτευχθεί το ίδιο επίπεδο πρόσληψης λιπαρών οξέων με το αβοκάντο.

Η ομάδα δοκίμασε τις δίαιτες σε 45 υγιείς υπέρβαρους ενήλικες, ηλικίας από 21 έως 70 ετών. Σε σχέση με τις αρχικές μετρήσεις των συμμετεχόντων και οι 3 δίαιτες μείωσαν σημαντικά την LDL (κακή χοληστερόλη), αλλά και την ολική χοληστερόλη.

''Παρόλα αυτά, οι συμμετέχοντες βίωσαν μια πολύ μεγαλύτερη μείωση στην LDL και την ολική χοληστερόλη με τη δίαιτα που περιείχε το αβοκάντο, σε σχέση με τις δύο άλλες δίαιτες'', είπαν οι ερευνητές.

Όντως, η δίαιτα που περιείχε το αβοκάντο μείωσε την LDL χοληστερόλη κατά 13,5 mg/dL, ενώ η δίαιτα με μέτρια περιεκτικότητα σε λίπος τη μείωσε κατά 8,3 mg/dL και η δίαιτα με χαμηλή περιεκτικότητα σε λίπος κατά 7,4 mg/dL.

''Αυτή ήταν μια ελεγχόμενη δοκιμή, δεν είναι όμως η πραγματικότητα. Πρόκειται περισσότερο για μια έρευνα απόδειξης μιας ιδέας'', είπε η Kris-Etherton.
''Χρειάζεται να επικεντρωθούμε στο να προτρέψουμε τον κόσμο να υιοθετήσει μια υγιεινή διατροφή που να περιέχει αβοκάντο και άλλα τρόφιμα που είναι πηγές καλύτερης ποιότητας λιπαρών οξέων'', συμπλήρωσε.

Όντως, η Kris-Etherton και οι συνεργάτες της σημείωσαν ότι θα χρειαστεί να γίνει περαιτέρω έρευνα με μεγαλύτερο και πιο ποικίλο δείγμα, ώστε να εξεταστεί κατά πόσο μια δίαιτα που περιέχει αβοκάντο μπορεί να επηρεάσει τα επίπεδα της HDL καλής χοληστερόλης (λιποπρωτείνη υψηλής πυκνότητας).

Επιμέλεια Κειμένου

konstantinos-kraniwtisΚωνσταντίνος Κρανιώτης
Τελειόφοιτος Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Μέλος της Ομάδας Logodiatrofis.gr
konstantinos.kkranio.kraniotis@gmail.com

Read this article in english
More whole grains linked with lower mortality risk

Δείτε περισσότερες ΕΡΕΥΝΕΣ... ΕΔΩ!

Δείτε επίσης

Φροντίδα

Παιδί

Ο φορέας

Η εταιρεία