Ειδήσεις

Ο χυμός κράνμπερι μπορεί να μειώσει τους παράγοντες κινδύνου για καρδιαγγειακή νόσο Έρευνα

Η καθημερινή κατανάλωση χυμού κράνμπερι μπορεί να βελτιώσει παράγοντες για καρδιαγγειακά.

 

Συμπεριλαμβανομένης της αρτηριακής πίεσης και των τριγλυκεριδίων, μία νέα μελέτη από την Υπηρεσία Γεωπονικής Έρευνας του USDA και την Ocean Spray Cranberries υποστηρίζει την παραπάνω πρόταση.

Η συμπληρωματική κατανάλωση χυμού κράνμπερι που περιέχει 173 mg φαινολικών συστατικών ανά μερίδα για 8 εβδομάδες συσχετίστηκε με σημαντική μείωση της C αντιδρώσας πρωτεΐνης (CRP), της διαστολικής αρτηριακής πίεσης και των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα, σύμφωνα με ευρήματα που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό Journal of Nutrition. "Το μέγεθος των σημαντικών αλλαγών είναι σύμφωνο με το μέγεθος των αλλαγών που επιτυγχάνονται με άλλες διατροφικές παρεμβάσεις και παρεμβάσεις στον τρόπο ζωής", έγραψαν οι ερευνητές, με αρχηγό τη Janet Novotny.

"Τα χαρακτηριστικά του τρόπου ζωής, όπως η κατανάλωση υγιεινών τροφίμων θα πρέπει να ενθαρρυνθούν για να βελτιώσουν την υγεία, να μειώσουν την επίπτωση χρόνιων παθήσεων και σχετικών συνοσηροτήτων και τελικά να μειώσουν το κόστος της υγειονομικής περίθαλψης. Η κατανάλωση προϊόντων με υψηλή περιεκτικότητα σε πολυφαινόλες όπως ο χυμός κράνμπερι είναι μια βιώσιμη πρακτική τρόπου ζωής που είναι πολλά υποσχόμενη για τη βελτίωση της υγείας".
Κράνμπερι και υγεία της καρδιάς

Ενώ η πλειοψηφία των επιστημονικών δεδομένων που υποστηρίζουν τα οφέλη των κράνμπερι στην υγεία σχετίζονται με το ουροποιητικό σύστημα, ένας αυξανόμενος όγκος δεδομένων υποστηρίζουν την πιθανή συσχέτιση της κατανάλωσης των κράνμπερι με την υγεία του καρδιαγγειακού συστήματος. Για παράδειγμα, μια μελέτη του 2013 από επιστήμονες της Κλινικής Mayo και του Κολλεγίου Ιατρικής υποστήριξε ότι η κατανάλωση 2 ποτηριών χυμού κράνμπερι κάθε μέρα μπορεί να προστατεύσει έναντι της ανάπτυξης της αθηροσκλήρωσης.

Γράφοντας στο περιοδικό European Journal of Nutrition (τεύχος 52, σελίδες 289-296), οι επιστήμονες της Κλινικής Mayo ανέφεραν ότι δεν παρατηρήθηκε επίδραση στη λειτουργία των ενδοθηλιακών κυττάρων, αλλά ο χυμός κράνμπερι μπορεί να μειώσει τον αριθμό των ενδοθηλιακών κυττάρων που παράγουν μια ουσία, την οστεοκαλσίνη, η οποία έχει συσχετιστεί με την αθηροσκλήρωση.

Οι λεπτομέρειες της μελέτης
Αυτή η νέα μελέτη αξιολόγησε την πιθανή ικανότητα ενός χυμού κράνμπερι χαμηλού σε θερμίδες (με προσθήκη του γλυκαντικού σουκραλόζη) να επηρεάζει τον καρδιομεταβολικό κίνδυνο σε 56 άνδρες και γυναίκες (με μέσο όρο ηλικίας τα 50 έτη, μέσο βάρος 79 κιλά και μέσο Δείκτη Μάζας Σώματος 28 κιλά/m2).

Οι συμμετέχοντες τυχαιοποιήθηκαν να λάβουν είτε το χυμό κράνμπερι είτε ένα εικονικό ποτό 2 φορές την ημέρα για 8 εβδομάδες. Τα αποτελέσματα της διπλά τυφλής, ελεγχόμενης μελέτης δείχνουν ότι ο χυμός κράνμπερι μείωσε τα επίπεδα τριγλυκεριδίων νηστείας, τα επίπεδα C αντιδρώσας πρωτεΐνης (44% πιο χαμηλά από το εικονικό ποτό), τη διαστολική αρτηριακή πίεση (κατά μέσο όρο 2,4 mmHg χαμηλότερα από το εικονικό ποτό) και τα επίπεδα γλυκόζης νηστείας.

Η παρέμβαση με το χυμό κράνμπερι επίσης είχε ως αποτέλεσμα τη βελτίωση των επιπέδων ινσουλίνης, σύμφωνα με τους ερευνητές. "Η ένταση της αλλαγής στην αρτηριακή πίεση που παρατηρήθηκε σε αυτή τη μελέτη συμφωνεί με τα ήδη υπάρχοντα πρότυπα για τη μείωση της αρτηριακής πίεσης όπως π.χ. η δίαιτα DASH (Dietary Approach to Stop Hypertension) ή η δίαιτα χαμηλή σε νάτριο", είπαν οι ερευνητές. "Η ένταση της αλλαγής που παρατηρήθηκε σε αυτή τη μελέτη θα μπορούσε να συσχετιστεί με 15% μείωση στον κίνδυνο για εγκεφαλικό επεισόδιο και με 10% μείωση στον κίνδυνο στεφανιαίας νόσου".

"Επειδή τα φρέσκα κράνμπερι συνήθως δεν καταναλώνονται ωμά εξαιτίας της ξινής και στυφής γεύσης τους και επειδή τα κράνμπερι καταναλώνονται σχεδόν αποκλειστικά με τη μορφή χυμού στη συνηθισμένη αμερικανική δίαιτα, στη μελέτη μας χρησιμοποιήσαμε χυμό. Είναι άγνωστο αν τα οφέλη που παρατηρήθηκαν εδώ θα παρατηρούνταν και με την κατανάλωση ολόκληρου του φρούτου, το οποίο θα παρείχε και διαιτητικές ίνες επιπλέον των πολυφαινολών".

Επίτευξη με λογικές μερίδες σερβιρίσματος
Σχολιάζοντας από ουδέτερη σκοπιά τη μελέτη, η Amy Howell, PhD, επιστημονική ερευνήτρια στο κέντρο ερευνών για τα κράνμπερι και τα μπλούμπερι Marucci στο Πανεπιστήμιο Rutgers είπε: "Αυτή η καλά σχεδιασμένη μελέτη με την επαρκή περίοδο παρατήρησης των 8 εβδομάδων, τη διπλή καθημερινή δόση και την καλά ελεγχόμενη δίαιτα έδειξε ξεκάθαρα ότι οι καρδιομεταβολικοί παράγοντες κινδύνου μπορούν να μειωθούν ακολουθώντας την κατανάλωση χυμού κράνμπερι χαμηλού σε θερμίδες σε καθημερινή βάση".

Το κράνμπερι περιέχει ένα μεγάλο εύρος πολυφαινολικών συστατικών που εμφανίζονται να έχουν επιδράσεις που υπερβαίνουν τη διατήρηση της υγείας του ουροποιητικού συστήματος. Τα πολλαπλά οφέλη που έχει ο χυμός κράνμπερι στην υγεία και επιτυγχάνονται με την κατανάλωση λογικών μερίδων σερβιρίσματος θα πρέπει να ενθαρρύνουν την κατανάλωσή του στην καθημερινή διατροφή.
 

Κωνσταντίνος Κρανιώτης
Τελειόφοιτος Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Μέλος της Ομάδας Logodiatrofis.gr
konstantinos.kkranio.kraniotis(a)gmail.com

 

Δείτε επίσης

Φροντίδα

Παιδί

Ο φορέας

Η εταιρεία