Ειδήσεις

Χορτοφαγία CRASH TEST στις δίαιτες

H χορτοφαγία φαίνεται να συμμετέχει στην μείωση των καρδιαγγειακών ασθενειών.

 

Όλες οι κατηγορίες των χορτοφάγων και ιδιαίτερα οι αυστηροί χορτοφάγοι θα πρέπει να έχουν την αντίστοιχη εκπαίδευση και ενημέρωση από διατροφολόγο, προκειμένου να γνωρίζουν πως μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες τους σε θρεπτικά συστατικά. 

Τα κυριότερα θρεπτικά συστατικά που απαιτούν ιδιαίτερη προκειμένου να μην υπάρξει κάποια διατροφική έλλειψη είναι:
 

  • Ασβέστιο: Οι χορτοφάγοι που καταναλώνουν γαλακτοκομικά δεν έχουν πρόβλημα. Οι αυστηρά χορτοφάγοι όμως θα πρέπει να κάνουν κατάλληλους συνδυασμούς τροφίμων. Φυτικές τροφές πλούσιες σε ασβέστιο είναι: το μπρόκολο, το λάχανο, οι ηλιόσποροι, οι ξηροί καρποί, τα φασόλια, τα αποξηραμένα φρούτα και το γάλα σόγιας.
  • Σίδηρος: Οι φυτικές τροφές περιέχουν σίδηρο αλλά είναι πιο δύσκολο να απορροφηθεί από τον ανθρώπινο οργανισμό, συγκριτικά με το σίδηρο που προέρχεται από τις ζωικές τροφές. Για να διευκολυνθεί η απορρόφηση σιδήρου στον οργανισμό των χορτοφάγων πρέπει σε κάθε τους γεύμα να περιλαμβάνουν τρόφιμα πλούσια σε βιταμίνη C (π.χ.χυμό εσπεριδοειδών, ντομάτα).
  • Πρωτεΐνες: Οι χορτοφάγοι λαμβάνουν πρωτεΐνες φυτικής προέλευσης, οι οποίες δεν απορροφώνται από τον οργανισμό τόσο καλά όσο οι πρωτεΐνες ζωικής προέλευσης (π.χ. κόκκινο κρέας, πουλερικά, ψάρια, αυγά. Για να αντιμετωπιστεί αυτό οι χορτοφάγοι πρέπει να έχουν ποικιλία στην κατανάλωση φυτικών τροφίμων πλούσιων σε πρωτεΐνη όπως είναι: τα όσπρια, οι ξηροί καρποί, τα μανιτάρια, τα σιτηρά, η σόγια.
  • Βιταμίνη Β12: οι αυστηρά χορτοφάγοι πρέπει να εμπλουτίσουν τη διατροφή τους με προϊόντα σόγιας, καθώς επίσης και να λαμβάνουν συμπληρώματα βιταμίνης Β12.
  • Βιταμίνη D: Βοηθά τον οργανισμό να απορροφήσει το ασβέστιο και το φώσφορο. Η έκθεση του σώματος μας περίπου 15 λεπτά ημερησίως στον ήλιο, βοηθά στην παραγωγή της. Αρκετή βιταμίνη D παίρνουμε από το γάλα. Οι αυστηροί χορτοφάγοι όμως που δε καταναλώνουν ούτε γάλα θα πρέπει να μην ξεχνούν την καθημερινή τους έκθεση στον ήλιο και να τρώνε τροφές ενισχυμένες με βιταμίνη D όπως τα δημητριακά.
  • Ψευδάργυρος: Καλές πηγές ψευδαργύρου για τους χορτοφάγους είναι τα γάλα, το τυρί, το γιαούρτι και τα αυγά. Οι αυστηρά χορτοφάγοι πρέπει να καταναλώνουν προϊόντα ολικής άλεσης, όσπρια, τόφου και ξηρούς καρπούς. Συμπληρώματα σιδήρου πρέπει να λαμβάνονται μόνο με συνταγή γιατρού.


Χορτοφαγία σε ευαίσθητες ομάδες ανθρώπων
Περισσότερο πρέπει να προσέχουν οι χορτοφάγοι που ανήκουν σε ειδικές κατηγορίες όπως είναι:

  • Οι έγκυες γυναίκες ή θηλάζουσες
  • Τα παιδιά
  • Οι ηλικιωμένοι
  • Οι άνθρωποι που πάσχουν από κάποιες χρόνιες ασθένειες.


Ωστόσο καμία δίαιτα, ούτε και η χορτοφαγική, δεν είναι ισορροπημένη αν δεν ακολουθείται από σωστές διατροφικές επιλογές. Συνεπώς, θα πρέπει πάντα να γίνεται εκτίμηση των ατομικών αναγκών σε θρεπτικά συστατικά από διατροφολόγο κατά περίπτωση, και στη συνέχεια σωστός σχεδιασμός γευμάτων έτσι ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες αυτές. Τέλος, συστήνεται η λήψη συμπληρωμάτων διατροφής πάντα υπό την καθοδήγηση γιατρού.


Γεωργία Καπώλη, 
Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος MSc
Επιστημονική Διευθύντρια ΑΠΙΣΧΝΑΝΣΙΣ – ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ, Νεμέα Κορινθίας
Αντιπρόεδρος Ελληνικής Διατροφολογικής Εταιρείας
kapoli@logodiatrofis.gr

 

 

Δείτε επίσης

Φροντίδα

Παιδί

Ο φορέας

Η εταιρεία