Ειδήσεις

Χάστε βάρος... ζήστε περισσότερο! Μείωση

Από παλιά, μέλημα του ανθρώπου αποτελούσε η παράταση της ζωής του. .

 

Συγκεκριμένα, η παχυσαρκία και το υπερβάλλον σωματικό βάρος αποτελούν τις πιο συχνές αιτίες μείωσης της διάρκειας ζωής και αυξάνουν τους πρόωρους  θανάτους.  Κάτι τέτοιο οφείλεται στο γεγονός ότι το αυξημένο σωματικό βάρος επιδρά και αλλοιώνει το γονιδιακό μας υλικό, μειώνοντας το μέγεθος μια δομής των χρωμοσωμάτων, τα τελομερή, που έχουν καθοριστικό ρόλο στη γήρανση του οργανισμού μας. Η μείωση του μήκους των τελομερών των χρωμοσωμάτων καθιστά τις μεταλλάξεις του DNA ευκολότερες και ο οργανισμός μας εμφανίζει μεγαλύτερη ευπάθεια σε πολλές ασθένειες (ο καρκίνος, οι καρδιοπάθειες, ο διαβήτης, οι αρθρίτιδες, η νόσος Αλτσχάιμερ), οι οποίες έχουν συνδεθεί άμεσα με τη μείωση του προσδόκιμου επιβίωσης.

Η συσχέτιση της παχυσαρκίας με την πρόωρη γήρανση μελετήθηκε από μια έρευνα που έγινε στη Μασαχουσέτη σε 3.457 άντρες και γυναίκες. Η έρευνα ξεκίνησε όταν οι συμμετέχοντες ήταν μεσήλικες. Με τη βοήθεια ερωτηματολογίων καταγράφηκαν  ο τρόπος ζωής τους, η αρτηριακή τους πίεση, το βάρος σώματος και ο δείκτης μάζας σώματος (ΔΜΣ). Έτσι, από την έρευνα αυτή προέκυψε ότι τα άτομα τα οποία ήταν παχύσαρκα στην ηλικία των 40 ετών, ζούσαν κατά μέσο όρο από 6-7 χρόνια λιγότερα από τους συνομήλικους τους που ήταν κανονικού σωματικού βάρους.  Το παραπάνω συμπέρασμα ενισχύθηκε ακόμη περισσότερο από μία  ενδιαφέρουσα διαχρονική μελέτη των αιωνόβιων, η οποία διεξήχθη από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Βοστώνης (The New England Centenarian Study), από την οποία προέκυψε ότι οι περισσότεροι αιωνόβιοι δεν είναι παχύσαρκοι, αντίθετα είναι σχεδόν πάντοτε κανονικού σωματικού βάρους.

Η διατήρηση λοιπόν ενός φυσιολογικού βάρους σώματος, δημιουργεί ολοένα και περισσότερο την ανάγκη για υιοθέτηση ενός υγιεινότερου τρόπου ζωής, ο οποίος θα διέπεται από τις ακόλουθες αρχές:

  • Αποφυγή καπνίσματος & μείωση άγχους
  • Μειωμένη κατανάλωση κόκκινου κρέατος
  • Συστηματική φυσική δραστηριότητα
  • Επαρκείς ώρες ύπνου

Ιδιαίτερη έμφαση για τη συντήρηση ενός υγιούς βάρους σώματος και την αύξηση του προσδόκιμου επιβίωσης δίνεται στη διατροφή μιας και η κατανάλωση τροφίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε λίπος και αντίθετα  πλούσιων σε αντιοξειδωτικές ουσίες, αφενός μεν προλαμβάνει από την κατανάλωση επιπλέον θερμίδων, αφετέρου δε εξουδετερώνουν τις ελεύθερες ρίζες οξυγόνου που δημιουργούνται από το φυσιολογικό μεταβολισμό του οργανισμού και προκαλούν αλλοιώσεις στα κύτταρα του δέρματος, ρυτίδες και πρόωρη γήρανση.

Τα κυριότερα φαγητά που βοηθούν κατά του γήρατος είναι:

  • Οι ελιές και το ελαιόλαδο  
  • Το ψάρι και ιδιαίτερα τα λιπαρά ψάρια (π.χ. σαρδέλες)  
  • Τα γαλακτοκομικά προϊόντα (γάλα, γιαούρτι) χαμηλής  περιεκτικότητα σε λίπος   
  • Οι ξηροί καρποί και τα όσπρια
  • Λαχανικά ειδικά τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, το σπανάκι, η μελιτζάνα, τα σπαράγγια, το σέλινο, τα κρεμμύδια, το πράσο και το σκόρδο
  • Τα δημητριακά ολικής αλέσεως
  • Τα φρούτα
  • Το τσάι
  • Το νερό
  • Τρόφιμα που περιέχουν ψευδάργυρο (π.χ. θαλασσινά, το γάλα, οι ξηροί καρποί, άπαχο κρέας)

Αντίθετα, θα πρέπει να αποφεύγονται τρόφιμα όπως:

  • Το λιπαρό κρέας όπως επίσης και τα επεξεργασμένα κρέατα (αλλαντικά)
  • Τα γαλακτοκομικά προϊόντα με πλήρη περιεκτικότητα σε λιπαρά
  • To αλκοόλ
  • Τα γλυκίσματα, κέικ, επιδόρπια
  • Τα τηγανιτά
  • Το βούτυρο

Τέλος, θα πρέπει να τονίσουμε ότι στο μεγαλύτερο βαθμό, εξαρτάται από εμάς τους ίδιους πόση θα είναι η διάρκεια της ζωής μας. Όση πρόοδος και εάν γίνεται στην ιατρική και στην επιστήμη, ο καθοριστικός παράγοντας σήμερα για τη μακροβιότητα μας είναι η δική μας συμπεριφορά και τρόπος ζωής.

 Γεωργία Καπώλη
 Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, ΜSc
 Αντιπρόεδρος Ελληνικής Διατροφολογικής Εταιρείας
 Επιστημονική Διευθύντρια Κέντρου Διαιτολογικής Υποστήριξης & Μεταβολικού Ελέγχου «ΑΠΙΣΧΝΑΝΣΙΣ» - ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ,  Νεμέας Κορινθίας
 kapoli@logodiatrofis.gr

Το παρών άρθρο δημοσιεύθηκε στο περιοδικό ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ (τεύχος Ιανουαρίου) που κυκλοφορεί με το ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ. 

Δείτε επίσης

Για να χάσετε βάρος δεν χρειάζεται να πείτε το ψωμί – ψωμάκι!

Για να χάσετε βάρος δεν χρειάζεται να πείτε το ψωμί – ψωμάκι!

Είναι σύνηθες φαινόμενο στις μέρες μας, πολλοί άνθρωποι στην προσπάθεια απώλειας βάρους, αυθαίρετα ή παρασυρόμενοι από διαφόρων ειδών διατροφικές φήμες, χωρίς καμιά επιστημονική υπόσταση, να αποκλείουν το ψωμί από το καθημερινό τους διαιτολόγιο, θεωρώντας το ένοχο για την προσθήκη περιττών κιλών.!

Φροντίδα

Παιδί

Ο φορέας

Η εταιρεία