Ειδήσεις

Ύπνος & Αύξηση Βάρους Αλήθειες & Μύθοι

Με το δίκιο σας βέβαια θα αναρωτιέστε πως μπορεί να σχετίζεται ότι το βράδυ κοιμηθήκατε... πρωί, με τον κολλημένο δείκτη της ζυγαριάς που δε λέει να κατέβει, παρά τις φιλότιμες και εξαντλητικές σας προσπάθειες.

Ας δούμε όμως τι μας προσφέρει γενικά ο ύπνος
Ο ύπνος είναι πηγή ενέργειας για τη ζωή ώστε να υποστηριχθούν πολλές φυσιολογικές αλλά και ψυχολογικές λειτουργίες του οργανισμού καθώς και η βελτίωση της μνήμης και της μάθησης. Βέβαια, οι ανάγκες σε ύπνο διαφέρουν ανάλογα το φύλλο και την ηλικία, έρευνες δείχνουν ότι λιγότερες από 7 ώρες βραδινού ύπνου σε βάθος χρόνου, μπορεί να έχουν αρνητικές επιδράσεις τόσο για το μυαλό, όσο και για το σώμα μας.

Έρευνες που διεξήχθησαν στο πανεπιστήμιο Roehampton στη Μ. Βρετανία, έδειξε ότι η έλλειψη ύπνου είναι αυξητικός παράγοντας τόσο της παχυσαρκίας, όσο και του διαβήτη διότι προκαλεί διαταραχές στην απορρόφηση της γλυκόζης .Έτσι λοιπόν σε περιόδους, που ο ύπνος είναι λιγότερος από 7 ώρες ανά νύχτα παρατηρείται μειωμένη ανοχή στην γλυκόζη και αυξημένη συγκέντρωση κορτιζόλης. Ειδικότερα ,ο μακροχρόνιος περιορισμός του ύπνου μπορεί να μειώσει κατά 40% την ανοχή στη γλυκόζη.²Επιπροσθέτως, τα άτομα που κοιμούνται λιγότερο, έχουν στον οργανισμό τους περισσότερες ορμόνες που δίνουν το σήμα της πείνας, από εκείνες που δηλώνουν το αίσθημα του κορεσμού.

Επιπρόσθετα, το 2012 σε έρευνα στην Mayo Clinic που σύγκρινε τις διατροφικές συνήθειες των ανθρώπων που συμπληρώνουν τις απαιτούμενες ώρες ύπνου με εκείνους που κοιμούνται λιγότερο από 8 ώρες, βρήκε ότι όσοι είχαν έλλειψη ύπνου, κατανάλωναν κατά μέσο όρο γύρω στις 550 επιπλέον θερμίδες ημερησίως , γεγονός το οποίο τους προκαλούσε μια αύξηση στο βάρος τους της τάξεως του ενός κιλού την εβδομάδα.

Επίσης παρόλο που στις γενικές οδηγίες των διατροφολόγων εμπίπτουν τα μικρά γεύματα μέσα στην ημέρα, πρέπει να γίνεται σαφές ότι τα μικρά γεύματα θα πρέπει να συνοδεύονται από περίσσεια ύπνου, καθώς έλλειψή του μας οδηγούν στην κατανάλωση νυχτερινών μικρογευμάτων, τα οποία προφανώς και δεν είναι φρούτα ή κάποια σαλάτα, καθώς έρευνες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι σε καταστάσεις αϋπνίας ο οργανισμός όχι μόνο επιθυμεί τροφές πλούσιες σε λιπαρά και υδατάνθρακες, αλλά αδυνατεί να κατανοήσει και να αντιληφθεί ότι πρόκειται για ανθυγιεινή επιλογή. Επιπλέον, ο εγκέφαλος του ατόμου που δεν κοιμάται καλά, μεταβολίζει τη ζάχαρη με πιο αργούς ρυθμούς, και αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να επιθυμεί περισσότερο αμυλούχες τροφές με παραπάνω αλάτι και παραπάνω ζάχαρη. Έτσι λοιπόν έρευνες καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι όσοι δεν κοιμούνται σωστά, έχουν διπλάσιες πιθανότητες παχυσαρκίας από όσους παρέχουν στο σώμα τους την απαιτούμενη ξεκούραση.

Άλλωστε η έλλειψη ύπνου αυξάνει τα επίπεδα των ορμονών του στρες, γεγονός που έχει διαπιστωθεί ότι συσχετίζεται με την αύξηση του βάρους, ιδιαίτερα στην περιοχή της μέσης. Η άνοδος της κορτιζόλης (ορμόνης του στρες) αυξάνει την επιθυμία μας για πλούσιο σε λίπος και υδατάνθρακες φαγητό, που συνήθως καταναλώνουμε για να αισθανθούμε καλύτερα (comfort food). Πρόσφατα μια ομάδα Αμερικανών ερευνητών έφτασε στην διαπίστωση ότι μετά από ξενύχτι η θέα και μόνο των παχυντικών μικρογευμάτων οδηγούσε σε αυξημένη δραστηριότητα το κέντρο ανταμοιβής του εγκεφάλου, κάτι που δεν συνέβαινε στη θέα φρούτων και λαχανικών. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να καταναλώνουν περίπου τα μισά φρούτα και λαχανικά, από αυτούς που κοιμούνται κανονικά, χάνοντας έτσι βασικά θρεπτικά συστατικά.

Για αυτό λοιπόν όταν βγαίνουμε το βράδυ και μειώνονται οι ώρες του νυχτερινού ύπνου, δεν αρκεί να υπολογίζουμε τις θερμίδες που θα φάμε ή θα πιούμε. Αναλογιστείτε και την αμείλικτη ζυγαριά, η οποία στο τέλος της βδομάδας, θα ανέβει χωρίς να το καταλάβετε!

Αχιλλέας Τελμετίδης
Διαιτολόγος - Διατροφολόγος
Μέλος της Ομάδας Logodiatrofis.gr

achilleas1993@hotmail.com

Δείτε επίσης

Φροντίδα

Παιδί

Ο φορέας

Η εταιρεία