Ειδήσεις

Τροφές που «δίνουν ζωή» Τρίτη ηλικία

Οι επιλογές σας στα  τρόφιμα είναι μια  συνειδητή  επιλογή μέχρι σήμερα, αλλά έχετε συνειδητοποιήσει πώς τα γούστα και οι διατροφικές σας ανάγκες αλλάζουν με το πέρασμα του χρόνου;

Τα  καταστήματα  μας βομβαρδίζουν  με πληροφορίες για τα τρόφιμα. Μερικές από αυτές είναι χρήσιμες, αλλά ένα μεγάλο μέρος τους βασίζεται στην εμπορευματοποίηση.

«Πέντε την ημέρα» είναι η φράση για τις μερίδες των φρούτων και των λαχανικών που πρέπει να καταναλώνετε . Θα πρέπει όμως να γνωρίζετε πως το 99 % των αναλώσιμων ειδών έχουν περάσει τόσο καιρό στην αποθήκη πρέπει να ψύχονται αμέσως.

Πώς μπορούν να επιβιώσουν έξω από το ψυγείο; «Καταναλώστε μέσα σε 24 ώρες" "διατηρούνται στο ψυγείο μετά το άνοιγμα και μπορούν μα καταναλωθούν μέσα σε τρεις ημέρες" ήταν προειδοποιήσεις στη δεκαετία του 1940 και του '50. Στην πραγματικότητα, πολύ μικρό ποσοστό του πληθυσμού είχε την ευκαιρία να καταναλώσει  πέντε μερίδες φρούτων και λαχανικών την ημέρα σε εκείνα τα λιτά χρόνια . Πέντε την εβδομάδα ήταν ευλογία για ορισμένους.

Από  εμπορικές  διαφημιστικές εκστρατείες, έχουμε μάθει όλα αυτά τα χρόνια ποια τρόφιμα είναι καλά για εμάς, αν και η αστυνομία τροφίμων συχνά φαίνεται να αλλάζει τις ιδέες αυτές τακτικά.

Χρειαζόμαστε τρόφιμα με υδατάνθρακες, βιταμίνες, και όσπρια, μεγάλο μέρος από αυτά που η κατανάλωση τους κάποτε ήταν δεδομένη πλέον δεν είναι καθώς τα σούπερ μάρκετ έχουν γεμίσει με πρόχειρο φαγητό και η παχυσαρκία έχει γίνει ένα μείζων πρόβλημα.

Καθώς γερνάμε οι διατροφικές ανάγκες μας είναι πολύ διαφορετικές και με την πάροδο των ετών η όρεξη και οι προτιμήσεις μας μεταβάλλονται.

Η άνω των 50 ετών μπορούν να χωριστούν σε τρεις κατηγορίες: Οι άνω των 50 ετών, οι νεότεροι ηλικιωμένοι  (65-74) και οι  ηλικιωμένοι (75 ετών και άνω).

Οι νεότεροι ηλικιωμένοι έχουν 20 ή περισσότερα δραστικά χρόνια μπροστά τους, έτσι ώστε η προαγωγή της υγείας και της φυσικής κατάστασης να μπορούν να γίνουν οι κύριοι στόχοι, όταν πρόκειται για τη διατροφή.

Οι  ηλικιωμένοι είναι πιο πιθανό να αναπτύξουν χρόνιες ασθένειες σε συνδυασμό με την ανάγκη για περισσότερη υποστήριξη. Αυτή η ηλικιακή ομάδα είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη στην κοινωνία που έχει ειδικές διατροφικές ανάγκες.

Ωστόσο, οι διατροφικές συμβουλές θα πρέπει πάντα να βασίζονται  στις ατομικές ανάγκες και όχι στην ηλικία.

Οι ενεργειακές ανάγκες  μειώνονται  με την ηλικία, ιδιαίτερα αν η σωματική δραστηριότητα είναι περιορισμένη. Ωστόσο, οι απαιτήσεις για  πρωτεΐνες, βιταμίνες και ανόργανα συστατικά παραμένουν ίδιες , γι  'αυτό είναι επιτακτική η ανάγκη ότι οι επιλογές των τροφίμων θα πρέπει να παρέχουν πληθώρα θρεπτικών συστατικών με μέτρο.

Συνίσταται , ο περιορισμός κατανάλωσης λίπους ιδιαίτερα κορεσμένου λίπους (ζωικά λίπη) για την καρδιαγγειακή υγεία, το οποίο εξακολουθεί να ισχύει και για τους ηλικιωμένους ανθρώπους που είναι σε καλή φυσική κατάσταση. Πάνω από την ηλικία των 75, το περιορισμένο λίπος στην διατροφή είναι ευεργετικό.

Ο περιορισμός του λίπους δεν είναι σίγουρα κατάλληλος  για εκείνους που είναι αδύναμοι, η έχουν μεγάλη  απώλεια βάρους και μειωμένη  όρεξη. Στην πραγματικότητα, σε αυτές τις καταστάσεις η αύξηση του λίπους  μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να αυξηθούν οι  θερμίδες στα γεύματα με σκοπό την  αύξηση του σωματικού βάρους.

Πολλοί ηλικιωμένοι άνθρωποι υποφέρουν από δυσκοιλιότητα και προβλήματα του εντέρου κυρίως λόγω της μειωμένης κινητικότητας του εντέρου και της αεργίας. Για την μείωση των προβλημάτων αυτών , θα πρέπει να ενθαρρυνθεί η κατανάλωση τροφών που είναι πλούσια σε φυτικές ίνες όπως τα δημητριακά, τα φρούτα και τα λαχανικά. Για να βοηθήσετε το έργο του εντέρου είναι επίσης σημαντικό να πίνετε άφθονα υγρά, περίπου οκτώ ποτήρια την ημέρα.!

Η αναιμία είναι κοινή σε αυτή την ηλικιακή ομάδα. Κακή απορρόφηση, η χρήση ορισμένων φαρμάκων και η απώλεια αίματος - μαζί με μια φτωχή διαιτητική πρόσληψη - μπορεί να είναι αιτιώδης παράγοντες. Βεβαιωθείτε ότι οι πρόσληψη σιδήρου είναι επαρκής . τροφές πλούσιες σε σίδηρο είναι το κόκκινο κρέας άλλες πηγές είναι τα εμπλουτισμένα δημητριακά, τα  αποξηραμένα φρούτα, τα όσπρια και τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά , τα οποία πρέπει να καταναλώνονται σε καθημερινή βάση. Η απορρόφηση του σιδήρου  μεγιστοποιείται με την κατανάλωση βιταμίνης C , τέτοια  τρόφιμα είναι ένα ποτήρι χυμός φρούτων ή φρέσκα φρούτα ή λαχανικά με κάθε γεύμα.

Ο ψευδάργυρος είναι απαραίτητος για ένα υγιές ανοσοποιητικό σύστημα ,βοηθάει επίσης  την επούλωση των πληγών. Πλούσιες πηγές περιλαμβάνουν το κρέας, τα όσπρια, το ψωμί ολικής αλέσεως και τα οστρακοειδή.

Η επαρκής πρόσληψη ασβεστίου επιβραδύνει το ρυθμό απώλειας ασβεστίου από τα οστά, η οποία ξεκινά από την ηλικία των 30 ετών και επιταχύνει σημαντικά κατά τα επόμενα έτη. Τρόφιμα πλούσια σε ασβέστιο (γάλα και γαλακτοκομικά προϊόντα), θα πρέπει να καταναλώνονται κάθε μέρα.

Η βιταμίνη D είναι απαραίτητη για το μεταβολισμό του ασβεστίου και η ανεπάρκεια της σε ηλικιωμένα άτομα μπορεί να οδηγήσει σε μαλάκωμα των οστών και παραμόρφωση. Πολλοί ηλικιωμένοι άνθρωποι έχουν επίσης περιορισμένη έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία και αυτός μπορεί να είναι ένας λόγος που έχουν έλλειψη καθώς η βιταμίνη μπορεί να συντεθεί  μέσω της δράσης του ηλιακού φωτός στο δέρμα. Για να αποφύγετε την έλλειψή της κατά τους χειμερινούς μήνες, μπορείτε πάρτε ένα συμπλήρωμα βιταμίνης D.

Η πρόσληψη των βιταμινών Β μπορεί να είναι χαμηλή σε αυτή την ηλικιακή ομάδα αν η όρεξη είναι μειωμένη  και η δίαιτα δεν είναι πλούσια σε βιταμίνες και μέταλλα. Για να αποφευχθεί αυτό, θα πρέπει να καταναλώνονται κάθε μέρα τα τρόφιμα από όλες τις ομάδες τροφίμων.

Η  μεσογειακή διατροφή φαίνεται να μειώνει τον κίνδυνο των καρδιακών παθήσεων καθώς και τον κίνδυνο της νόσου του Αλτσχάιμερ. Ακόμα η έρευνα δείχνει ότι όσοι ακολούθησαν τη δίαιτα είχαν μέχρι και 40 %  λιγότερες πιθανότητες να αναπτύξουν Αλτσχάιμερ.

Η δίαιτα που ακολουθήθηκε περιλάμβανε πολλά λαχανικά, όσπρια, δημητριακά, φρούτα και ψάρια, περιορίζοντας ταυτόχρονα την πρόσληψη κρέατος και γαλακτοκομικών προϊόντων. Η  μέτρια κατανάλωση αλκοόλ περιλαμβανομένων και των μονοακόρεστων λιπαρών, όπως το ελαιόλαδο, θεωρήθηκε ευεργετική.

Πίσω από την έρευνα είναι η σκέψη ότι αυτό που μπορεί να είναι κακό για την καρδιά μας μπορεί επίσης να είναι κακό και για τον εγκέφαλο μας. Έτσι, οι πιθανότητες να  είμαστε ό, τι τρώμε , θα πρέπει να να μας κάνουν να προσέχουμε τι τρώμε και να  γνωρίζουμε τι  είναι καλό για την υγεία μας.

Μπορεί να χρειαστείτε  λιγότερο φαγητό στη μετέπειτα ζωή σας, αλλά τώρα ξέρετε ότι μπορείτε να θυσιάσετε την ποσότητα για την καλύτερη ποιότητα, μια ποιότητα που θα ενισχύσει την υγεία σας  τα επόμενα χρόνια.

Βιολέττα Τζεμολλάρι
Τελειοφ. Διαιτολόγος - Διατροφολόγος
Μέλος της Ομάδας Logodiatrofis.gr 
violettzemollari @ yahoo.com

Δείτε επίσης

Φάτε σωστά καθώς μεγαλώνετε

Φάτε σωστά καθώς μεγαλώνετε

Καθώς μεγαλώνουμε, η καλή διατροφή μπορεί να βελτιώσει και  την ψυχική μας υγεία και την αντίστασή μας σε ασθένειες!

Διατροφή στην Τρίτη ηλικία

Διατροφή στην Τρίτη ηλικία

Τι πρέπει να προσέχουμε λοιπόν;Η διατροφή κατά τη τρίτη ηλικία θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα ισορροπημένη και προσεγμένη ώστε να!

Φροντίδα

Παιδί

Ο φορέας

Η εταιρεία