Ειδήσεις

Το αδυνάτισμα και η υγεία θα επηρεάσουν τις αγορές τροφίμων το 2015 Έρευνα

Aποτελεσματικός τρόπος διαχείρησης του βάρος και βελτίωσης της υγείας μέσω διατροφής.

 

Ανάμεσα στις κατηγορίες που θα επηρεαστούν είναι η πρωτεΐνη, τα γαλακτοκομικά, οι υδατάνθρακες και τα τρόφιμα της κατηγορίας ''free'' όπως τα τρόφιμα ελεύθερα γλουτένης, υποστηρίζει η εταιρεία σε μια αναφορά που εξέδωσε με τίτλο ''10 κύριες τάσεις στα τρόφιμα, τη διατροφή και την υγεία το 2015''.

Τάση 1: Φυσικά λειτουργικά τρόφιμα
Αυτή είναι μια από τις πιο σημαντικές αλλά και πιο παλιές τάσεις και είναι υπεύθυνη για τη μεγάλη επιτυχία του ελληνικού γιαουρτιού, των αμυγδάλων και της μαστίχας Χίου. Σύμφωνα με την αναφορά η τάση αυτή βασίζεται σε συστατικά αλλά και ολόκληρα τρόφιμα, χωρίς όμως να περιορίζεται μόνο σε αυτά.

Η τάση αυτή βασίζεται κυρίως στην επιστήμη της διατροφής και προωθεί τα οφέλη για την υγεία από ένα συστατικό ή τρόφιμο με τρόπο εύκολο και κατανοητό από τους καταναλωτές, χωρίς να χρειάζεται να γίνουν ειδικοί ισχυρισμοί υγείας.

Τάση 2: Σνακς
Οι καταναλωτές θα συνεχίσουν να ζητούν μια ποικιλία από σνακς δημιουργώντας ένα πεδίο για καινοτομία χωρίς όρια για τις εταιρείες τροφίμων, αρκεί αυτά τα σνακ να είναι αρκετά υγιεινά, ώστε οι καταναλωτές να τα καταναλώνουν χωρίς ενοχές.

Τάση 3: Διαχείριση βάρους
Οι καταναλωτές πλέον επιθυμούν να διαχειρίζονται το βάρος τους χρησιμοποιώντας καθημερινά τρόφιμα και διαδικτυακά εκπαιδευτικά εργαλεία, αντί να πληρώνουν για προγράμματα απώλειας βάρους.
Μία άλλη συνιστώσα αυτής της τάσης είναι η επιστημονικά υποστηριζόμενη αύξηση της πρωτεΐνης για τη διαχείριση του βάρους, αλλά και η κατανόηση από την πλευρά των καταναλωτών της ύπαρξης καλών και κακών υδατανθράκων, καθώς και του ποιοι είναι καλοί για την υγεία και ποιοι όχι.

Τάση 4: Πρωτεΐνη
Οι καταναλωτές αναζητούν τρόφιμα πλούσια σε πρωτεΐνη τόσο για να τους βοηθήσει να διαχειριστούν το βάρος τους, όσο και γιατί τη θεωρούν λειτουργικό συστατικό. Καινούρια προϊόντα αναδύονται σε αυτόν τον τομέα, όπως σνακς κρέατος, των οποίων οι πωλήσεις αυξήθηκαν 15% στην αμερικάνικη αγορά, αλλά και πρωτεΐνη από μύκητες του εδάφους, σύμφωνα με την αναφορά. Παρόλο που οι καταναλωτές στην ηλικία των 50+ χρησιμοποιούν τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη για να διατηρήσουν τη μυϊκή τους μάζα, πολλοί δε γνωρίζουν τους κινδύνους από την απώλεια της μυϊκής μάζας. Γι΄ αυτό κάποιος που θα ήθελε να ξεκινήσει μια επιχείρηση με προϊόντα υψηλής περιεκτικότητας σε πρωτεΐνη θα πρέπει να στοχεύσει στους καταναλωτές ηλικίας κάτω των 40 ετών.

Τάση 5: Καλοί και κακοί υδατάνθρακες
Οι καταναλωτές έχουν αρχίσει να κατανοούν ποιοι υδατάνθρακες είναι καλοί και ποιοι κακοί. Οι επεξεργασμένοι υδατάνθρακες όπως το ψωμί και τα δημητριακά πρωινού θεωρούνται ''εκτός'', καθώς οι καταναλωτές τους θεωρούν κενές θερμίδες, ενώ τα δημητριακά ολικής άλεσης και η βρώμη θεωρούνται ''in'', καθώς οι καταναλωτές βλέπουν στα τρόφιμα αυτά πολλά οφέλη.

Τάση 6: Γαλακτοκομικά
Τα γαλακτοκομικά απολαμβάνουν μια πιο θετική εικόνα, καθώς η επιστήμη υποστηρίζει ότι υπάρχουν λιγότερα αρνητικά σχετιζόμενα με το λίπος των γαλακτοκομικών απ' ό,τι πιστευόταν παλιότερα. Τα γαλακτοκομικά, σύμφωνα με την αναφορά, είναι καλή πηγή πρωτεΐνης και προβιοτικών, ενώ οι βιομηχανίες προσπαθούν να αναπτύξουν νέες, πιο εύκολες στην κατανάλωση μορφές. Τέλος, τα γαλακτοκομικά είναι εύκολο να εισαχθούν στην κατηγορία των ΄΄free΄΄ τροφίμων (ελεύθερα λακτόζης).

Τάση 7: ''Free''
Η αγορά τροφίμων ''free'' έχει γνωρίσει μεγάλη ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια και αυτό δείχνει πόσο μπορεί να επηρεαστεί η αγορά τροφίμων από τις πεποιθήσεις των καταναλωτών που πολλές φορές κάνουν ''αυτοδιάγνωση'' και αγοράζουν προϊόντα που πιστεύουν ότι ταιριάζουν στη δίαιτά τους.
Οι πωλήσεις των προϊόντων που είναι ελεύθερα γλουτένης αυξήθηκε κατά 20% με έσοδα πάνω από 12 δισεκατομμύρια δολάρια. Τελευταία, μεγάλη ανάπτυξη γνωρίζουν και τα προϊόντα ελεύθερα λακτόζης και ελεύθερα σόγιας.

Τάση 8: Η ζάχαρη ως ο νέος διατροφικός δαίμονας
Η ζάχαρη έχει ξεπεράσει το λίπος ως το συστατικό που αποτελεί κορυφαίο διατροφικό πρόβλημα και οι καταναλωτές προσπαθούν με κάθε τρόπο να τη μειώσουν, ακόμα και αν δεν επιθυμούν να την κόψουν τελείως, σημειώνει η αναφορά.
Οι μισοί Ευρωπαίοι προσπαθούν να μειώσουν την πρόσληψη ζάχαρης, ενώ το ένα τρίτο των Αμερικανών αγοράζουν λιγότερους χυμούς φρούτων εξαιτίας του περιεχομένου τους σε ζάχαρη, παρόλο που η επιστήμη δεν έχει καταλήξει με σιγουριά στο συμπέρασμα ότι η ζάχαρη συνδέεται απευθείας με την παχυσαρκία. Επίσης, υπάρχουν λίγα στοιχεία για το ότι η μείωση της ζάχαρης θα αυξήσει τις πωλήσεις, με εξαίρεση τα προϊόντα που απευθύνονται σε παιδιά.
Η αναφορά ενημερώνει τις βιομηχανίες ότι είναι προτιμότερο να δηλώσουν στα προϊόντα τους ότι δεν περιέχουν πρόσθετα ζάχαρα, παρά ότι περιέχουν μειωμένη ζάχαρη.

Τάση 9: Ένας αργός θάνατος για τα προϊόντα χαμηλά σε λιπαρά;
Πρόσφατες έρευνες αμφισβητούν το γεγονός ότι το λίπος είναι ο εχθρός της υγείας που θεωρούνταν μέχρι σήμερα. Παρόλα αυτά θα πάρει χρόνο στους καταναλωτές να αλλάξουν τις συνήθειές τους όσον αφορά τα χαμηλά λιπαρά, υποστηρίζει η αναφορά. Για την ώρα οι καταναλωτές θα κάνουν τις επιλογές τους σύμφωνα με τους παλιούς κανόνες είτε γιατί δεν πιστεύουν τα νέα ερευνητικά δεδομένα είτε γιατί έχουν συνηθίσει τις συγκεκριμένες γεύσεις. Πάντως, οι καταναλωτές που τώρα είναι κάτω των 30 ετών, αναμένεται στο μέλλον να αποδεχθούν το λίπος, γεγονός που θα επιφέρει αλλαγές στην αγορά.

Τάση 10: Η ευεξία του πεπτικού
Η προσπάθεια των καταναλωτών να διαχειριστούν τα φουσκώματά τους μπορεί να επηρεάσει την αγορά περισσότερο απ' ότι περιμένουν οι βιομηχανίες τροφίμων. Οι καταναλωτές σταματούν να καταναλώνουν ''κακούς'' υδατάνθρακες, λακτόζη και γλουτένη σε μια προσπάθεια να μειώσουν τα ''στομάχια μπαλόνια'', όπως αναφέρουν. Η αναφορά υπογραμμίζει ότι υπάρχουν ακόμα προοπτικές για την ανάπτυξη προϊόντων που προάγουν την ευεξία του πεπτικού συστήματος στη Βόρεια Αμερική, όμως οι πραγματικές προοπτικές για την ανάπτυξη τέτοιων προϊόντων βρίσκονται στην Ασία και τη Νότια Αμερική.

Επιμέλεια Κειμένου

Κωνσταντίνος Κρανιώτης
Τελειόφοιτος Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Μέλος της Ομάδας Logodiatrofis.gr
konstantinos.kkranio.kraniotis(a)gmail.com

Δείτε επίσης

Φροντίδα

Παιδί

Ο φορέας

Η εταιρεία