Ειδήσεις

Σπαστική κολίτιδα Παθήσεις

Η σπαστική κολίτιδα αποτελεί την συχνή καλοήθη πάθηση του πεπτικού συστήματος.

Όπως μαρτυρά το όνομα της χαρακτηρίζεται από σπασμούς, ξαφνικά φουσκώματα, πόνο και ασυνήθιστες κινήσεις του εντέρου.


Αποτελεί πολύ συχνή πάθηση καθώς το 20% των ενηλίκων ηλικίας μεταξύ 20 - 40 ετών υποφέρουν κάποια στιγμή της ζωή τους από αυτή.

Συμπτώματα: Ξαφνικοί πόνοι που εντοπίζονται στην ευρύτερη περιοχή της κοιλιακής χώρας, φουσκώματα, αίσθημα τυμπανισμού και μετεωρισμού. Συνοδά συμπτώματα αποτελούν η αποβολή αερίων κυρίως μετά την κατανάλωση γευμάτων καθώς και προβλήματα κενώσεων που μπορούν να πάρουν τη μορφή είτε δυσκοιλιότητας είτε διάρροιας.

Αίτια: Φαίνεται να αποτελεί μία λειτουργική διαταραχή ενώ ή ψυχολογική υπερένταση συνδέεται άμεσα με την έξαρση της νόσου. Ψυχολογικό αλλά και κοινωνικό stress οδηγεί σε έξαρση των φαινόμενων. Η κατανάλωση μεγάλων γευμάτων κυρίως όταν αυτά περιέχουν λίπη και είναι πλούσια σε φυτικές ίνες τα ακανόνιστα γεύματα, με βιαστική κατάποση της τροφής χωρίς να μασηθεί σωστά συνδέονται επίσης με την νόσο. Η υπερβολική χρήση τσαγιού, καφέ και αλκοόλ μπορούν να συμβάλλουν στην ανάπτυξη σπαστικής κολίτιδας και δυσκοιλιότητας. Τέλος, αρκετά άτομα εμφανίζουν τα συμπτώματα της πάθησης μετά από την κατανάλωση συγκεκριμένων τροφών οπότε και η αντιμετώπιση τέτοιων περιστατικών πρέπει να γίνεται σε εξατομικευμένο επίπεδο.

Τροφές που ενοχλούν: Αρχικά πρέπει να γίνει σαφές ότι θα πρέπει να αποφεύγονται τροφές που επιβαρύνουν το πεπτικό καθώς και ότι οι τροφές αυτές δεν είναι συγκεκριμένες και έχουν να κάνουν με τον κάθε ασθενή μεμονωμένα. Βέβαια οι πιο γνωστές ερεθιστικές είναι το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα, ο καφές, το τσάι και προϊόντα πλούσια σε φυτικές ίνες, όπως τα ολικής αλέσεως τρόφιμα.
Τροφές που συνίστανται: ΦΡΟΥΤΑ & ΛΑΧΑΝΙΚΑ βρίσκονται στην κορυφή των τροφικών επιλογών για την σπαστική κολίτιδα. Επίσης, στη διατροφική αντιμετώπιση του συνδρόμου προεξέχοντα ρόλο διαδραματίζουν τα διαιτολόγια υψηλής περιεκτικότητας σε φυτικές ίνες (τουλάχιστον 25 γρ. φυτικών ινών ημερησίως).

Διατροφικά tips:
•Πρωταρχικής σημασίας είναι η κατανάλωση συχνών και μικρών γευμάτων αποτελούμενων από τρόφιμα που δεν διεγείρουν το πεπτικό.
•Τρώμε αργά… έτσι θα διευκολύνουμε το έντερο να πραγματοποιήσει την διαδικασία της πέψης και γίνεται καλύτερα η μεταφορά της τροφής μέσα σε αυτό.
•Κατανάλωση υγρών σε ποσότητα τουλάχιστον 6 ποτήρια νερό την ημέρα αλλά και κατανάλωση πολλών χυμών.
•Κρέας, ψάρι, πουλερικά όσο συχνά επιθυμείτε. Πλέον κατάλληλα είναι τα βραστά και τα ψητά σχάρας, που δεν περιέχουν καρυκεύματα και δεν έχουν τσιγαριστεί.
•Το γάλα, η φέτα, τα λευκά τυριά και τα γαλακτοκομικά επιτρέπονται μόνο αν γίνονται ανεκτά. Για να το διαπιστώσετε αυτό, πιείτε μία κούπα κρύο γάλα. Αν σας προκαλέσει φούσκωμα, πόνο ή διάρροια, πρέπει να τα αποφεύγετε.
•Οι βραστές σάλτσες σε μικρή ποσότητα.
•Λαχανικά συνίστανται άφοβα και κυρίως βρασμένα (πιθανή αποφυγή αυτών που ενοχλούν τον κάθε ασθενή μεμονωμένα).
•Αύξηση της κατανάλωσης φρούτων αλλά ίσως χωρίς την φλούδα αν προκαλεί ενοχλήσεις.

Μαριέτα Μαρκούση
Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, ΒSc

Δείτε επίσης

12 Σημάδια που δείχνουν ότι έχετε δυσανεξία στη γλουτένη

12 Σημάδια που δείχνουν ότι έχετε δυσανεξία στη γλουτένη

Ο όρος  ευαισθησία στη γλουτένη έχει επινοηθεί  για να περιγράψει τα άτομα που δεν μπορούν να διασπάσουν τη γλουτένη και τα συμπτώματα τους είναι  παρόμοια με εκείνα της κοιλιοκάκης , αλλά δεν έχουν τα ίδια αντισώματα και την ίδια εντερική βλάβη, όπως στην κοιλιοκάκη. !

Φροντίδα

Παιδί

Ο φορέας

Η εταιρεία