Ειδήσεις

Σελήνιο (Se) Αντιοξειδωτικές ουσίες

Το σελήνιο είναι ένα από τα πολλά σημαντικά ιχνοστοιχεία , και χρειαζόμαστε μια μικρή ποσότητα του σεληνίου στην καθημερινή διατροφή μας.

Το σελήνιο ενσωματώνεται σε ένα μικρό σύμπλεγμα των σημαντικών πρωτεϊνών, καθένα από τα οποία διαδραματίζει έναν κρίσιμο ρόλο στην υγεία μας. Οι επιστήμονες ονομάζουν αυτές τις  πρωτεΐνες που περιέχουν σελήνιο "σεληνοπρωτεΐνες ."

 Το σελήνιο έχει λάβει δημοσιότητα τις τελευταίες δεκαετίες καθώς υπάρχει  κάποια σύγχυση και αντιφατικές έρευνες σχετικά με το αν οι δίαιτες χαμηλής περιεκτικότητας σε σελήνιο εμπλέκονται  στον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου. Μέχρι σήμερα, αυτό είναι ακόμα ένα θέμα, χωρίς σαφή απάντηση. Ανεξάρτητα από το αν η ανεπάρκεια σεληνίου σχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο καρκίνου, είναι σαφές ότι η καλή διατροφή που περιέχει σελήνιο είναι σημαντική για την αντιοξειδωτική προστασία της καθώς  και για άλλους λόγους υγείας.

Η περιεκτικότητα των φυτικών τροφών σε σελήνιο συχνά σχετίζεται στενά με την περιεκτικότητα σε σελήνιο του εδάφους στο οποίο τα φυτά έχουν καλλιεργηθεί. Η περιεκτικότητα σε σελήνιο των εδαφών μπορεί να ποικίλει ευρέως.

Αντιοξειδωτική  προστασία

Το σελήνιο είναι απαραίτητο για τη σωστή δραστηριότητα μιας ομάδας ενζύμων που ονομάζονται υπεροξειδάσες γλουταθειόνης. Τα ένζυμα αυτά παίζουν καθοριστικό ρόλο στο σύστημά αποτοξίνωσης του οργανισμού και επίσης παρέχουν προστασία κατά του οξειδωτικού στρες. Από τα οκτώ γνωστά ένζυμα της υπεροξειδάσης της γλουταθειόνης, πέντε από αυτά απαιτούν το σελήνιο.

Τα  ένζυμα που  περιέχουν σεληνίου εμπλέκονται στην ανακύκλωση της βιταμίνης C από την αναλωμένη μορφή της στην ενεργή της μορφή , επιτρέποντας μεγαλύτερη αντιοξειδωτική προστασία.

Λειτουργία υποστήριξης θυρεοειδούς

Ένα ένζυμο που περιέχει σελήνιο είναι υπεύθυνο για τη μετατροπή μιας  λιγότερο ενεργής  θυρεοειδούς ορμόνης που ονομάζεται Τ4 στην πλέον δραστική Τ3. Το  σελήνιο και το ιώδιο συμβάλλουν στην σωστή  λειτουργία του θυρεοειδούς .

Πηγές Σεληνίου

Τα ψάρια και τα οστρακοειδή αποτελούν πολύ καλές πηγές σεληνίου  ,καθώς και κάποια κρέατα.  Πολύ καλές πηγές σεληνίου είναι και  τα δημητριακά ολικής αλέσεως και οι σπόροι. Σχεδόν όλα τα υγιεινά  τρόφιμα περιέχουν  κάποια ποσότητα  σεληνίου .

Οι τροφές που έχουν πλούσια περιεκτικότητα σε σελήνοο:

  • Τόνος
  • Γαρίδα
  • Σαρδέλες
  • Σολομός
  • Γάδος
  • Μανιτάρια
  • Σπαράγγια
  • Σπόροι μουστάρδας
  • Γαλοπούλα
  • Κοτόπουλο
  • Αρνάκι
  • Βοδινό κρέας
  • Κριθάρι
  • Tofu
  • Αυγά
  • Καφέ ρύζι
  • Ηλιόσποροι
  • Σουσάμι
  • Το αγελαδινό γάλα
  • Λιναρόσπορος
  • Λάχανο
  • Σπανάκι
  • Σκόρδο
  • Σέσκουλο

Σελήνιο και Οφέλη

Το σελήνιο μπορεί να βοηθήσει:

  • Στην  λειτουργία του ανοσοποιητικού
  • Στην κατάθλιψη
  • Στην καρδιαγγειακή νόσο
  • Στην πρόληψη του καρκίνου
  • Στον υποθυρεοειδισμό

Βιολέττα Τζεμολλάρι
Τελειοφ. Διαιτολόγος - Διατροφολόγος
Μέλος της Ομάδας Logodiatrofis.gr 
violettzemollari @ yahoo.com

Δείτε επίσης

Ψευδάργυρος  (Zn)

Ψευδάργυρος (Zn)

Ο ψευδάργυρος μπορεί να είναι ένα λιγότερο γνωστό  μέταλλο σε σχέση με τον  σίδηρο ή το ασβέστιο ή το νάτριο, αλλά αυτό δεν είναι το καθιστά  λιγότερο σημαντικό για το μεταβολισμό και  την υγεία μας. !

Η Βιταμίνη Α

Η Βιταμίνη Α

Όταν ακούει κάποιος - μη ειδικός - να του λένε για την «Βιταμίνη Α» συνήθως έχει την εντύπωση πως πρόκειται για μια συγκεκριμένη βιταμίνη - μια βιταμίνη, με μια χημική ένωση- . !

Φροντίδα

Παιδί

Ο φορέας

Η εταιρεία