Ειδήσεις

Πώς να ξυπνήσω τον μεταβολισμό μου και να αδυνατίσω φυσικά! Θέματα μεταβολισμού

Τι είναι  ο μεταβολισμός και πως μπορούμε να τον ενεργοποιήσουμε; 

 

Μεταβολισμός είναι όλες εκείνες οι χημικές διεργασίες του οργανισμού, μέσω των οποίων ουσίες που βρίσκονται αρχικά στις τροφές, μετατρέπονται σε άλλες ουσίες με παράλληλη απελευθέρωση ενέργειας.

Δηλαδή μεταβολισμός είναι η διεργασία της μετατροπής της χημικής ενέργειας σε άλλες μορφές ενέργειας, αναγκαίες για την φυσιολογική λειτουργία του οργανισμού. Για να λειτουργεί σωστά ο μεταβολισμός χρειάζεται ενέργεια (θερμίδες). Ο βασικός μεταβολισμός ή αλλιώς μεταβολισμός ηρεμίας είναι η ελάχιστη ενέργεια που απαιτείται για να διατηρηθούν όλες οι φυσιολογικές ιστικές καθώς και υπόλοιπες λειτουργίες του ανθρώπινου σώματος (όπως αναπνοή, μεταβολισμός των κυττάρων, κυκλοφορία του αίματος, δραστηριότητα του γαστρεντερικού σωλήνα και των ενδοκρινών αδένων, καθώς και η διατήρηση της θερμοκρασίας του σώματος κλπ), απαραίτητες για την ζωή του ανθρώπου , σε σταθερή κατάσταση και απόλυτη ηρεμία. Για να ''καίμε'' περισσότερες θερμίδες θα πρέπει να αυξήσουμε τον μεταβολισμό μας!

Παράγοντες που επηρεάζουν τον μεταβολισμό

  • Ηλικία: Ο μεταβολισμός είναι υψηλότερος κατά την διάρκεια του πρώτου και του δεύτερου έτους αλλά και κατά την διάρκεια την εφηβείας και στα δύο φύλλα, ενώ μειώνεται στην ενήλική ζωή.
  • Φύλο: Παρατηρείται ότι οι γυναίκες έχουν χαμηλότερο μεταβολισμό λόγω της διαφοράς τους με τους άντρες σε σχέση με το λίπος (που είναι περίπου 25% του συνολικού βάρους έναντι 15% των αντρών).
  • Επιφάνεια σώματος: Τα μεγαλόσωμα άτομα τείνουν να έχουν μεγαλύτερο μεταβολισμό, άρα '' καίνε '' περισσότερες θερμίδες. Γι΄αυτό και κάποιο άτομο με αυξημένο βάρος τείνει να χάνει πιο εύκολα.
  • Σύνθεση σώματος: Τα άτομα που γυμνάζονται εμφανίζουν υψηλότερο βασικό μεταβολισμό από άτομα που δεν έχουν κάποια φυσική δραστηριότητα.
  • Κύηση: Κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης ο μεταβολισμός αυξάνεται λόγω αύξησης την μυϊκής μάζας της μήτρας, του πλακούντα και του εμβρύου καθώς και την επιβάρυνση της αναπνευστικής και της καρδιακής λειτουργίας. Στα αρχικά όμως της εγκυμοσύνης παρατηρείται ελαφριά μείωση.
  • Θηλασμός: Ο θηλασμός συνοδεύεται με αύξηση του μεταβολισμού λόγω της λειτουργίας παραγωγής του γάλακτος.
  • Διατροφική κατάσταση : Καταστάσεις υποσιτισμού συνοδεύονται από μείωση του μεταβολισμού.
  • Κλίμα: Είτε σε πολύ ψυχρό είτε σε πολύ θερμό κλίμα ο μεταβολισμός αυξάνεται ώστε να διατηρήσει την θερμοκρασία του σώματος φυσιολογική.
  • Εμπύρετες καταστάσεις, τραύμα, έγκαυμα, όγκος: Ο μεταβολισμός αυξάνεται λόγω καταπόνησης του οργανισμού.
  • Παχυσαρκία: Τα παχύσαρκα άτομα εμφανίζουν μικρότερο μεταβολισμό ανά κιλό σωματικού βάρους από τα αντίστοιχα (ίδιου φύλου, ύψους, ηλικίας) φυσιολογικού βάρους άτομα διότι ο λιπώδης ιστός είναι λιγότερο μεταβολικά ενεργός από τον μυϊκό ιστό.
  • Ενδοκρινείς αδένες: Ορμόνες όπως η αυξητική, τα ανδρογόνα, η γλουκαγόνη και η αδρεναλίνη σε μικρές δόσεις αυξάνουν τον μεταβολισμό, σε αντίθεση με τα κορτικοστεροειδή και την ινσουλίνη που τον μειώνουν.
  • Πνευματική εργασία: Δεν υπάρχει διαφορά στον μεταβολισμό στην διάρκεια πνευματικής εργασίας, υποστηρίζουν οι περισσότεροι ερευνητές.
  • Συναισθηματική κατάσταση: Σε έντονες συναισθηματικές καταστάσεις ο μεταβολισμός αυξάνεται παροδικά.
  • Φάρμακα

Πώς να αυξήσω τον μεταβολισμό μου;

  • Φρόντισε να έχεις συχνά γεύματα μέσα στην ημέρα, δηλαδή ανά 3 ώρες.
  • Βάλε στην ζωή σου μία φυσική δραστηριότητα. Όσο πιο πολύ κινείσαι τόσο πιο πολλές θερμίδες ''καις''.
  • Ο βραδινός σου ύπνος θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 8 ώρες.
  • Πιες νερό. Τουλάχιστον 1- 1,5 λίτρο καθημερινά.
  • Επέλεξε υγιεινά τρόφιμα. Όχι ότι πειράζει να φας και μια φορά την εβδομάδα κάτι πιο λιπαρό.
  • Να έχεις ποικιλία στα τρόφιμα. Για παράδειγμα την μία εβδομάδα θα έχω μπανάνες και αχλάδια και την άλλη θα έχω σταφύλια και cranberry.
  • Απόφυγε τις επεξεργασμένες τροφές.
  • Επίλεξε ως πηγή λίπους το ελαιόλαδο και τους ανάλατους ξηρούς καρπούς.
  • Ροφήματα όπως το πράσινο τσάι, λόγω των κατεχίνων που περιέχει ενεργοποιούν τον μεταβολισμό.
  • Απόφυγε τις στερητικές δίαιτες. Το μόνο που μπορείς να καταφέρεις είναι να έχεις μεγαλύτερη επιθυμία γι΄αυτά που στερήθηκες, μετά από την προσπάθεια σου, με αποτέλεσμα να πάρεις τα κιλά που έχασες αλλά και με μεγαλύτερο όμως ποσοστό λίπους.

Βασιλική Βαγιώτα
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Δείτε επίσης

Φροντίδα

Παιδί

Ο φορέας

Η εταιρεία