Ειδήσεις

Πέντε χημικά στα τρόφιμα που μπορεί να ευνοούν την αύξηση βάρους Ασφάλεια τροφίμων

Έχετε κουραστεί να προσπαθείτε να χάσετε βάρος παρά το ότι ακολουθείτε μια σχετικά υγιεινή διατροφή;  

Καλώς ήρθατε στο κλαμπ. Ωστόσο, πριν η μεγάλη απογοήτευση σας κυριεύσει, αντικαταστείστε αυτή τη μεγάλη σαλάτα για ένα cheeseburger με μπέικον. Ακούστε αυτό: Νέα έρευνα δείχνει ότι ορισμένες χημικές ουσίες στα τρόφιμα, ακόμα και σε φαινομενικά υγιεινές επιλογές, όπως το άπαχο κρέας, τα ψάρια, τα φρούτα και τα λαχανικά, θα μπορούσαν να ενθαρρύνουν το σώμα σας να αποθηκεύσει λίπος.

"Αυτές οι τοξίνες γνωστές και ως ομπεσογόνα, διαταράσσουν τη λειτουργία των ορμονών μας, ενώ άλλες επηρεάζουν την κατάσταση του εντέρου, προκαλώντας μια ανισορροπία των καλών και κακών βακτηρίων», λέει η Patricia Salber, MD, μια διοικητική σύμβουλος παθολόγος και συντάκτης του blog ‘’The doctor weighs in’’ . Η ανισορροπία μπορεί να οδηγήσει σε μπερδεμένα αισθήματα πείνας, μείωση του μεταβολισμού, καθώς και στην αύξηση των λιποκυττάρων και την αποθήκευση λίπους-όλα εκ των οποίων μπορούν να οδηγήσουν σε αύξηση του σωματικού βάρους. "Ακόμη χειρότερα, αυτά τα ομπεσογόνα έχουν επίσης αποδειχθεί ότι αυξάνουν τον κίνδυνο των καρδιακών παθήσεων, του διαβήτη και της υψηλής χοληστερόλης," λέει η Salber.

Πράγμα που σημαίνει ότι αξίζει να γνωρίζουμε πού παραμονεύουν και πώς να αποστασιοποιηθούμε από αυτά.

Ομπεσογόνο νο1-Bisphenol-A (BPA)

Κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών, η αυξανόμενη κατανόησή μας για τους κινδύνους αυτής της συνθετικής ένωσης (που βρίσκεται κυρίως σε πλαστικά δοχεία τροφίμων και ποτών) έχει ξεκινήσει μια νέα αγορά για μπουκάλια ελεύθερα BPA. Αυτό είναι σπουδαίο γεγονός, αλλά η BPA εξακολουθεί να βρίσκεται σε όλα σχεδόν τα άτομα που εξετάστηκαν σε εθνικό επίπεδο. Σε μια νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Nature, επιδημιολόγοι από το Χάρβαρντ και το Πανεπιστήμιο Μπράουν συνέκριναν τα επίπεδα της BPA στα ούρα σχεδόν 1.000 γυναικών από τις ΗΠΑ  με την αυτο-αναφερόμενη αύξηση του σωματικού βάρους τους κατά τη διάρκεια μιας περιόδου 10 ετών, και οι γυναίκες με τα υψηλότερα επίπεδα της BPA ανέφεραν αύξηση περίπου μισό κιλό περισσότερο το χρόνο από ό, τι οι γυναίκες με τα χαμηλότερα επίπεδα. Άλλες μελέτες δείχνουν ότι η BPA μπορεί να επιταχύνει τη διαφοροποίηση των λιποκυττάρων, να διαταράξει τη λειτουργία του παγκρέατος, και να προκαλέσει αντίσταση στην ινσουλίνη, το σύνολο των οποίων μπορεί να οδηγήσει σε παχυσαρκία.

Αποφύγετε: Εκτός από την αγορά αυτών των μπουκαλιών χωρίς BPA και των δοχείαων αποθήκευσης τροφίμων, αποφύγετε τα πλαστικά που σημειώνονται με το # 7 στο τρίγωνο ανακύκλωσης (μια αλάνθαστη ένδειξη ότι περιέχει BPA) και τα κονσερβοποιημένα τρόφιμα, όπως κονσέρβες ντομάτας και τόνου. Στην πραγματικότητα, οι κονσέρβες τόνου είναι ένα από τα πιο φορτωμένα με BPA τρόφιμα στα ράφια των καταστημάτων.

Ομπεσογόνο νο2-Triflumizole

Εάν έχετε την τάση να επιλέγετε τα συμβατικά έναντι των βιολογικών προϊόντων λόγω της διαθεσιμότητας και της οικονομικής προσιτότητας. Εδώ είναι μερικές ειδήσεις που μπορεί να σας πείσουν να κάνετε μια διαφορετική επιλογή: Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Environmental Health Perspectives, έχει συνδέσει το triflumizole-μυκητοκτόνο που χρησιμοποιείται ευρέως σε πολλές καλλιέργειες τροφίμων, ιδιαίτερα στα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, με αύξηση του σωματικού βάρους. Όταν ποντίκια στην εγκυμοσύνη κατανάλωσαν μικροσκοπικές δόσεις triflumizole, τα βρέφη τους ήταν πιο επιρρεπή στην παχυσαρκία, και οι ερευνητές κατέληξαν στο ότι το μυκητοκτόνο ενεργεί ως ομπεσογόνο στο σώμα. "Σχεδόν όλα τα κοινά χημικά που χρησιμοποιούνται στις καλλιέργειες μας προκαλούν ενδοκρινικές διαταραχές», λέει ο Salber, "που σημαίνει ότι προωθούν την αποθήκευση λίπους και υπονομεύουν την ικανότητα του σώματός μας να οικοδομήσουμε άπαχη μυϊκή μάζα."

Αποφύγετε: Διαλέξτε βιολογικά φρούτα και λαχανικά. Ναι, μπορεί να είναι πιο ακριβά και πιο δύσκολο να τα βρείτε από ό, τι τα συμβατικά προϊόντα, αλλά εδώ είναι μερικά επιπλέον στοιχεία που θα μπορούσαν να σας πείσουν να κάνετε την επιπλέον προσπάθεια και να δώσετε τα επιπλέον χρήματα: Έρευνα που δημοσιεύξηκε στο περιοδικό Environmenta Healthl Perspectives  δείχνει ότι χρειάζονται μόλις πέντε ημέρες από την κατανάλωση οργανικών φρούτων και λαχανικών, ή αποφυγής των μολυσμένων συμβατικών τροφίμων  για να μειωθούν τα ομπεσογόνα φυτοφαρμάκων σε μη σημαντικά επίπεδα.

Ομπεσογόνο νο3-Γαλακτωματοποιητές

Αυτές οι χημικές ουσίες προστίθενται στα μεταποιημένα τρόφιμα για να βελτιώσουν την υφή και την πρόληψη του διαχωρισμού (σκεφτείτε μαγιονέζα και σάλτσες για σαλάτες), αλλά μια νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Nature ανακάλυψε ότι επηρεάζουν αρνητικά την υγεία του εντέρου μας, δημιουργώντας μια βακτηριακή ανισορροπία που μπορεί να οδηγήσει σε μεταβολικό σύνδρομο. Ερευνητές στο Πολιτειακό Πανεπιστήμιο της Γεωργίας τροφοδότησαν γαλακτωματοποιητές σε ποντίκια σε επίπεδα που υπάρχουν στο φαγητό μας, και όχι μόνο έδωσαν το έναυσμα για την παχυσαρκία στα ζώα, αλλά και για εντερικές ασθένειες, όπως η κολίτιδα (φλεγμονή του βλεννογόνου του παχέος εντέρου που μπορεί να προκαλέσει κοιλιακό άλγος και διάρροια).

Αποφύγετε: Δεδομένου ότι οι γαλακτωματοποιητές βρίσκονται σε πολλά επεξεργασμένα τρόφιμα (και κρυμμένα ως "πολυσορβικά" και "σορβιτάνη" στις ετικέτες των τροφίμων), προσπαθήστε να τα αποφύγετε και να γεμίσετε τη διατροφή σας με ολόκληρα τρόφιμα αντ 'αυτού. "Οι γαλακτωματοποιητές είναι παντού», λέει η Salber ", το οποίο σημαίνει ότι μπορείτε να πάρετε ένα πραγματικά καλό φαγητό, όπως αγκινάρες, οι οποίες ωφελούν την εντερική μικροχλωρίδα και να το  βουτήξετε σε σάλτσα μαγιονέζας, η οποία αναιρεί πλήρως όλα τους τα οφέλη», αναφέρει.

Ομπεσογόνο νο4-Αντιβιοτικά και Ορμόνες

Όταν τα βοοειδή και άλλα ζώα μεγαλώνουν με αντιβιοτικά και ορμόνες, μπορείτε να πάρετε μια δόση, όταν τρώνε το κρέας από αυτά τα ζώα, και η έρευνα δείχνει ότι αυτές οι ουσίες μπορεί να οδηγήσουν σε αύξηση του σωματικού βάρους. Σε μια μελέτη, οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης διαπίστωσαν ότι τα ποντίκια που εκτέθηκαν σε συγκρίσιμες ποσότητες αντιβιοτικών είχαν μειωμένα επίπεδα Τ-κυττάρων, τα οποία όχι μόνο μειώνουν τη λειτουργία του ανοσοποιητικού αλλά έχουν επίσης συσχετιστεί με την παχυσαρκία. Μια άλλη μελέτη στο International Journal of Obesity διαπίστωσε ότι η χρήση των στεροειδών ορμονών στην συμβατική παραγωγή γαλακτοκομικών προϊόντων και κρέατος θα μπορούσε να είναι ένας παράγοντας που συμβάλλει στην επιδημία της παχυσαρκίας.

Αποφύγετε: Επιλέξτε κρέας και τα γαλακτοκομικά προϊόντα χωρίς ορμόνες και αντιβιοτικά (αναζητήστε "βιολογικό", "ελεύθερης βοσκής" και "τρέφονται με χόρτα" στην ετικέτα) και επιλέξτε άπαχα κομμάτια κρέατος: Πολλά ομπεσογόνα είναι λιποδιαλυτά, πράγμα που σημαίνει είναι πιο πιθανό να συσσωρεύονται στο λιπώδη ιστό.

Ομπεσογόνο νο5-Περφλουοροκτανοϊκό οξύ (PFOA)

Βρέθηκε σε αντικολλητικά σκεύη(που μερικές φορές αναφέρονται ως Teflon), το PFOA έχει συνδεθεί με την παχυσαρκία. Όταν Δανοί ερευνητές μέτρησαν τα επίπεδα του PFOA σε έγκυες μητέρες και, στη συνέχεια, συνέκριναν με το σωματικό τους βάρος καθώς και των παιδιών τους 20 χρόνια αργότερα, οι μητέρες που είχαν τα υψηλότερα επίπεδα της χημικής ουσίας στο αίμα τους είχαν τρεις φορές περισσότερες πιθανότητες να έχουν υπέρβαρες ή παχύσαρκες κόρες από τις μητέρες με τα χαμηλότερα επίπεδα. (Η ίδια αύξηση του σωματικού βάρους δεν συμβαίνει στα αρσενικά.) Και εδώ είναι μια έκπληξη: το PFOA βρίσκεται επίσης σε αντικολλητικές συσκευασίες τροφίμων και σακούλες ποπ κορν για φούρνο μικροκυμάτων, το οποίο σημαίνει ότι μπορεί να καταναλώσετε μερικές από αυτές τις χημικές ουσίες αν χρησιμοποιείτε αυτά τα αντικείμενα.

Αποφύγετε: Δεν υπάρχει καμία ανάγκη να ξεφορτωθείτε το σύνολο με τα (ακριβά!) αντικολλητικά σκεύη σας. Ωστόσο, όταν αρχίσετε να βλέπετε ρωγμές ή γρατσουνιές, αντικαταστήστε τοα κατά προτίμηση με μη επεξεργασμένο ανοξείδωτο χάλυβα ή χυτοσίδηρο (τα οποία έχουν το πρόσθετο πλεονέκτημα να δίνουν στο φαγητό σας μια αύξηση σιδήρου).

Παναγιώτης Περεντής
Τελειοφ. Διαιτολόγος - Διατροφολόγος
Μέλος της Ομάδας Logodiatrofis.gr
panagiotis.pere @ gmail.com

Δείτε επίσης

5 λόγοι για να κόψεις τη ζάχαρη

5 λόγοι για να κόψεις τη ζάχαρη

Εκτός από την αύξηση βάρους και της περιμέτρου μέσης που όλοι γνωρίζουμε, νέες μελέτες δείχνουν τις επιπτώσεις της ζάχαρης στον εγκέφαλο.!

Ασφάλεια τροφίμων το καλοκαίρι

Ασφάλεια τροφίμων το καλοκαίρι

Μαθαίνουμε βασικές οδηγίες υγιεινής στην κουζίνα, ενώ ο Διαιτολόγος -Διατροφολόγος Δημήτρης Γρηγοράκης λύνει όλες τις απορίες μας για τη σωστή συντήρηση και κατανάλωση των τροφίμων το καλοκαίρι.!

Φροντίδα

Παιδί

Ο φορέας

Η εταιρεία