Ειδήσεις

Πανελλαδικές εξετάσεις & συμπληρώματα διατροφής Εποχιακά Θέματα

Πως  θα έχουν  καλύτερη απόδοση και θα νιώθουν ενέργεια και ευεξία;

Οι μαθητές σε τέτοιες περιόδους έχουν πολύ μεγάλη ανάγκη να έχουν έναν υγιή οργανισμό. Αυτό βέβαια προϋποθέτει να καταναλώνουν από όλες τις ομάδες τροφίμων, έτσι ώστε να μη νιώθουν στέρηση αλλά και να λαμβάνει

Οι ανάγκες σε θρεπτικά συστατικά, αυτή τη δύσκολη χρονική περίοδο, είναι πολύ αυξημένες και πολλές φορές δεν είναι δυνατόν να καλυφθούν αποκλειστικά μόνο με τη διατροφή. Τα τελευταία χρόνια επίσης, παρατηρείται ότι οι διατροφικές συνήθειες των παιδιών είναι πολύ φτωχές σε θρεπτικές ουσίες για τον οργανισμό τους. Έτσι πολλά παιδιά δυστυχώς δεν καταναλώνουν φρούτα και λαχανικά, τρόφιμα τα οποία είναι πλούσια σε βιταμίνες και ιχνοστοιχεία και προτιμούν να διατρέφονται με πρόχειρο φαγητό και σνακ πλούσια σε λίπος, ζάχαρη και αλάτι. Οι βιταμίνες είναι ουσίες που χρειάζεται ο οργανισμός σε μικρές ποσότητες για τις διάφορες μεταβολικές του λειτουργίες. Η ιδανική ποσότητα βιταμινών δεν είναι η ίδια σε όλους τους οργανισμούς και επομένως κάθε άνθρωπος χρειάζεται διαφορετική πρόσληψη βιταμινών. Τις βιταμίνες ο οργανισμός δεν μπορεί να τις συνθέσει μόνος του και τις προσλαμβάνει μέσω της τροφής του. Στην πράξη, εποµένως παρουσιάζονται συχνά προβλήµατα µικρής έλλειψης ή οριακών τιµών, σε βιταµίνες, µέταλλα και ιχνοστοιχεία. Οι ελλείψεις αυτές µπορούν να προκαλέσουν συµπτώµατα ατονίας, µειωµένης ενεργητικότητας, κακής διάθεσης, υπνηλία, αλλά και µειωµένη απόδοση.

Γι' αυτό το λόγο λοιπόν, είναι απαραίτητα τα πολυβιταμινούχα συμπληρώματα διατροφής. Ως πολυβιταμινούχα συμπληρώματα ορίζονται τα προϊόντα με σκοπό τη συμπλήρωση της καθημερινής διατροφής, τα οποία αποτελούν συμπυκνωμένες πηγές θρεπτικών συστατικών ή άλλων ουσιών με θρεπτικές ή φυσιολογικές επιδράσεις, μεμονωμένων ή σε συνδυασμό. Διατίθενται στο εμπόριο σε δοσιμετρικές μορφές, που είναι μορφές παρουσίασης όπως, κάψουλες, παστίλιες, δισκία, χάπια και άλλες παρόμοιες μορφές, καθώς και φακελάκια σκόνης, φύσιγγες υγρού προϊόντος, φιαλίδια με σταγονόμετρο και άλλες παρόμοιες μορφές υγρών που προορίζονται να ληφθούν σε προμετρημένες μικρές μοναδιαίες ποσότητες. Είναι αξιοσημείωτο να αναφέρουμε ότι η λήψη συμπληρωμάτων δεν αποτελεί υποκατάστατο μιας πλήρους και ισορροπημένης διατροφής, γιατί δε μπορούμε να καλύψουμε μόνο με αυτά τις θρεπτικές μας ανάγκες. Αντιθέτως σε συνδυασμό με μια σωστή διατροφή, τα αποτελέσματα θα είναι ιδανικά. Επιπλέον να γνωστοποιήσουμε ότι δεν είναι φάρμακα, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις περί φαρμάκων, ούτε προϊόντα ειδικής διατροφής και δεν προορίζονται για ειδικές κατηγορίες ατόμων.

Στο φαρμακείο µπορεί να βρει κανείς πληθώρα προϊόντων που υπόσχονται τόνωση του οργανισµού. Πολλά από αυτά περιέχουν δραστικές ουσίες που ενισχύουν την άµυνα του οργανισµού, συγκρατώντας τις ελεύθερες ρίζες, ή βελτιώνουν τις πνευµατικές και σωµατικές επιδόσεις.

Τι να διαλέξει λοιπόν ο γονιός από τα δεκάδες προϊόντα που θα συναντήσει στα ράφια του φαρµακείου;
Συνίσταται να επιλέγουν πολυβιταμινούχα, τα οποία να περιέχουν όλα τα απαραίτητα στοιχεία, βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία και επιπλέον υψηλής περιεκτικότητας εκχύλισμα Ginseng G115, στη σωστή ποσότητα και αναλογία, να διατίθενται μέσω Φαρμακείου και να παρασκευάζονται από αξιόπιστες εταιρίες, σύμφωνα με όλες τις προδιαγραφές GΜΡ. Συνιστάται επίσης η συστηματική λήψη πολυβιταμινούχων, για να μη χάνεται χρόνος μέχρι την αποτελεσματική εφαρμογή των ανάλογων διαιτητικών μέτρων. Τα πολυβιταμινούχα συμπληρώματα, μπορούν να αποτελέσουν σημαντική βοήθεια για την επίτευξη ή τη διατήρηση καλής κατάστασης θρέψης του οργανισμού. Επιπρόσθετα, φαίνεται ότι είναι ασφαλή, με την προϋπόθεση ότι η σύστασή τους γίνεται από αρμόδια καταρτισμένους επαγγελματίες υγείας. Το να προτείνουν οι επαγγελματίες υγείας, πολυβιταμινούχο σκεύασμα στον ασθενή είναι απόλυτα ενδεδειγμένη μέθοδος, όταν είναι σίγουροι ότι οι διατροφικές συνήθειες του ασθενή δεν καλύπτουν την απαραίτητη δοσολογία σε βιταμίνες και ιχνοστοιχεία.

Ένα ιδανικό συμπλήρωμα διατροφής για παιδιά μπορεί να θεωρηθεί αυτό που είναι ειδικά σχεδιασμένο για τις παιδικές ιδιαιτερότητες, και να έχει σύσταση με βάση τις επίσημες οδηγίες ημερήσιας πρόσληψης. Θα πρέπει να προτιμώνται συμπληρώματα με χαμηλές δόσεις λιποδιαλυτών βιταμινών (Α, D, Ε, Κ) και τα οποία περιέχουν συστατικά που ενισχύουν την απορρόφηση ασβεστίου, όπως η Λυσίνη, καθώς επίσης και ginseng σε σωστή ποσότητα και αναλογία.

Το Ginseng είναι ένα από τα πιο διαδεδοµένα βότανα, γνωστό από την αρχαιότητα για τις θεραπευτικές του ιδιότητες και την τόνωση του οργανισµού, σε όλα τα επίπεδα. Τα πιο γνωστά είδη του, είναι το κορεάτικο ginseng, το αµερικανικό ginseng και το σιβηριανό ginseng. Όσα αναφέρονται στις ιδιότητες του ginseng, αφορούν το κορεάτικο. Γνωστό και ως «φυτό της ζωής», διεγείρει τις σωµατικές και πνευµατικές λειτουργίες, βελτιώνει την πνευµατική εγρήγορση, µειώνει το στρες και την κούραση και αυξάνει την αντοχή του οργανισµού. Το ginseng συνιστά φυσικό «όπλο» κατά της ατονίας, της κόπωσης και του άγχους, καθώς επηρεάζει την παραγωγή και την έκκριση των ορµονών των επινεφριδίων.

Επιπλέον έρευνες απέδειξαν ότι το Rhodiola, είναι βότανο που αυξάνει την αντοχή του οργανισµού στο πνευµατικό, φυσικό και περιβαλλοντικό στρες. Μειώνει την κούραση, σωµατική και πνευµατική και ενισχύει σηµαντικά τη µνήµη, την πνευµατική απόδοση και την εγκεφαλική λειτουργία.

Πολύ σημαντικό επίσης για τον οργανισμό είναι το συνένζυµο Q10. Μελέτες των τελευταίων χρόνων έχουν δείξει, ότι αντιοξειδωτικές ουσίες όπως το Q10, βελτιώνουν τη διαδικασία της µνήµης, ενώ παράλληλα προσφέρουν προστασία του εγκεφάλου από τις επιθέσεις των ελεύθερων ριζών. Τέλος, έπειτα από ανασκόπηση 24 µελετών που εξέτασαν την επίδραση συµπληρωµάτων διατροφής στην αντιµετώπιση των αγχωδών διαταραχών, αποδείχθηκε ότι η λήψη συµπληρώµατος διατροφής από passionflower, συµβάλλει στην αποτελεσµατική διαχείριση και στην καταπολέµηση του άγχους.

Tα πολυβιταµινούχα συμπληρώματα βοηθούν µεν στην πνευµατική λειτουργία, πλην όµως ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί σε όσα περιέχουν καφεΐνη, γιατί µπορεί να υπερδιεγείρουν το νευρικό σύστηµα. Συστατικά που έχουν συνδεθεί µε τη διατήρηση της µνήµης και γενικότερα την καλύτερη εγκεφαλική λειτουργία είναι η βιταµίνη C, οι βιταµίνες του συµπλέγµατος Β (θειαµίνη, φυλλικό οξύ, Β6, Β12), η βιταµίνες Α και Ε, ο σίδηρος, τα ω3 λιπαρά οξέα και ο ψευδάργυρος.

Η έλλειψη σιδήρου προκαλεί διαταραχές προσοχής, μνήμης και συμπεριφοράς ενώ συνδέεται στενά με χαμηλότερους δείκτες νοημοσύνης (IQ).
Πλούσιες πηγές σιδήρου αποτελούν το μοσχάρι, το συκώτι, τα αποξηραμένα δαμάσκηνα, οι φακές, τα οστρακοειδή και το σουσάμι. Πρόσφατη έρευνα από το Ινστιτούτο Υγείας της Ολλανδίας έδειξε ότι τα παιδιά που λάμβαναν συστηματικά ψευδάργυρο είχαν αυξημένη μαθησιακή ικανότητα και επίδοση στο γραπτό λόγο και καλύτερη μνήμη.
Πλούσια σε ψευδάργυρο είναι τα κολοκύθια, τα οστρακοειδή, το κόκκινο κρέας, οι σαρδέλες και το συκώτι.

Οι Βιταμίνες του συμπλέγματος Β συμμετέχουν στην παραγωγή της ακετυλοχολίνης που είναι υπεύθυνη για τη μεταφορά ερεθισμάτων στα νευρικά κύτταρα του εγκεφάλου και βελτιώνουν τη νοητική ικανότητα. Η ανεπάρκειά τους έχουν συνδεθεί µε απώλεια µνήµης, σύγχυση και κατάθλιψη. Πηγές τους αποτελούν το γάλα, τα αυγά, τα όσπρια, το μαύρο ψωμί και το ρύζι.

Τόσο τα παιδιά όσο και οι γονείς πρέπει να νοιάζονται για μια σωστή διατροφή που θα δώσει όλα τα εφόδια, ώστε να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν σ'αυτή τη τόσο απαιτητική περίοδο των πανελλαδικών. Για ιδανικότερα αποτελέσματα, απευθυνθείτε σε έναν ειδικό υγείας ώστε να σας προτείνει τα κατάλληλα πολυβιταμινούχα συμπληρώματα ανάλογα με τις ανάγκες του καθενός.

Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι ένα συμπλήρωμα διατροφής δεν αντικαθιστά ένα ισορροπημένο διαιτολόγιο. Μόνο συνδυαστικά μπορεί να επιφέρει τα αποτελέσματα που επιθυμείτε. Τέλος, πριν τη λήψη οποιουδήποτε πολυβιταμινούχου συμπληρώματος διατροφής είναι σημαντικό να συμβουλευτείτε το γιατρό ή το διατροφολόγο.

rountouΡούντου Αθηνά
Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος
Επιστημονική υπεύθυνη Λόγω... διατροφής Κατερίνη
Ιδρυτικό μέλος Ελληνικής Διατροφολογικής Εταιρείας.

 

 

Δείτε επίσης

Φροντίδα

Παιδί

Ο φορέας

Η εταιρεία