Ειδήσεις

Μύθοι και αλήθειες περι... διατροφής! Αλήθειες & Μύθοι

Κατά καιρούς ακούμε πολλά για το τι πρέπει να προτιμάμε να τρώμε, τι απαγορεύεται, τι μας παχαίνει και τι όχι. Διαβάστε παρακάτω τους πιο συχνούς "διατροφικούς μύθους".

Το μαγείρεμα καταστρέφει τις βιταμίνες που περιέχουν τα λαχανικά

Μύθος: Το μαγείρεμα στην πραγματικότητα δίνει ώθηση στην ικανότητα που έχει ο οργανισμός μας να απορροφά τα θρεπτικά συστατικά ορισμένων λαχανικών. Για παράδειγμα, το λυκοπένιο, που καταπολεμά τον καρκίνο, είναι πολύ ισχυρότερο στη μαγειρεμένη σάλτσα ντομάτας, από ότι στις ωμές ντομάτες. Πολλά θρεπτικά συστατικά μπορούν να χαθούν με τη λάθος μαγειρική τεχνική. Ο πιο σημαντικός κανόνας είναι ότι δεν θα πρέπει να βράζουμε υπερβολικά τα λαχανικά, διότι τα θρεπτικά συστατικά θα φύγουν από τα λαχανικά και θα μείνουν στο νερό της κατσαρόλας, επομένως όλα τα οφέλη τους θα χαθούν. Για να κρατήσουν όσο το δυνατό περισσότερα συστατικά, θα πρέπει να ψήνουμε τα λαχανικά στον ατμό, στο γκριλ ή στον φούρνο μικροκυμάτων με όσο το δυνατόν λιγότερο νερό και να μειώνουμε στο ελάχιστο τον χρόνο ψησίματος.

 

Πρέπει να αποφεύγουμε τελείως τα λιπαρά σε μια δίαιτα

Μύθος: η αλήθεια είναι πως πρέπει να μειώσουμε τα λιπαρά κυρίως όμως τα «κακά» λιπαρά δηλαδή τα κορεσμένα, τα trans και τα ω-6 λιπαρά. Αντίθετα σε μια δίαιτα βοηθούν στην απώλεια βάρους τα ω-3 λιπαρά στα ψάρια και τα μονοακόρεστα στο ελαιόλαδο πάντα με μέτρο.

 

Όταν έχω κατακράτηση υγρών δεν πρέπει να πίνω νερό

Μύθος: Η περιεκτικότητα νερού στο σώμα μας εξαρτάται από το φύλο, την ηλικία και τη σωματική μας διάπλαση. Σε ένα υγιές άτομο η προσλαμβανόμενη ποσότητα νερού ισούται με την αποβαλλόμενη ποσότητα νερού. Πολλές φορές και για διάφορους λόγους, κυρίως οι γυναίκες αντιμετωπίζουν πρόβλημα κατακράτησης υγρών, το σώμα δηλαδή κρατά περισσότερα υγρά από όσο χρειάζεται. Σε αυτήν την περίπτωση χρειάζεται κατανάλωση άφθονων υγρών (νερό, χυμοί, ελληνικός ή στιγμιαίος καφές, γάλα, τσάι, ρόφημα κρόκου κοζάνης), ώστε το σώμα να μπορέσει να αποβάλλει την περίσσια ποσότητα υγρού και να επανέλθει η καλή ισορροπία υγρών στον οργανισμό μας.

 

Το ελαιόλαδο έχει περισσότερες θερμίδες από τα σπορέλαια...

Μύθος: Το δίλημμα που πολλοί άνθρωποι αντιμετωπίζουν συνδέεται με τη θερμιδική περιεκτικότητα αλλά και τη θρεπτική αξία των διαφορετικών τύπων ελαίων. Μεγάλο ποσοστό ατόμων συχνά προτιμούν τα «ελαφριά» λάδια (π.χ. σογιέλαιο, ηλιέλαιο), θεωρώντας ότι το ελαιόλαδο έχει περισσότερες θερμίδες. Η παραπάνω πεποίθηση οφείλεται στο ότι το ελαιόλαδο έχει δυνατότερο άρωμα, εντονότερη γεύση και μικρότερη ρευστότητα συγκριτικά με τα σπορέλαια. Συνεπώς, τα έντονα οργανοληπτικά χαρακτηριστικά του ελαιολάδου πολλές φορές το κατατάσσουν ως το πιο θερμιδογόνο λάδι.
Ωστόσο, όλα τα μαγειρικά έλαια έχουν ίση ενεργειακή αξία (9 θερμίδες ανά γραμμάριο), ανεξάρτητα από τον καρπό από τον οποίο προέρχονται. Άρα, μία κουταλιά της σούπας ελαιόλαδο αποδίδει περίπου 90 θερμίδες, όσες ακριβώς και τα σπορέλαια. Εντούτοις, η κατανάλωση ελαιολάδου συνίσταται περισσότερο από εκείνη των σπορελαίων, λόγω της μεγαλύτερης διατροφικής του αξίας. Συγκεκριμένα, το ελαιόλαδο έχει υψηλότερη περιεκτικότητα σε μονοακόρεστα λιπαρά οξέα και φυτοχημικές αντιοξειδωτικές ουσίες (π.χ. βιταμίνη Ε), ασκώντας ισχυρή αντικαρκινική και αντιγηραντική δράση.

 

"Οι ελιές παχαίνουν"
Μύθος: Όλοι αναγνωρίζουμε τη διατροφική αξία του ελαιολάδου και καθημερινά το χρησιμοποιούμε στη μαγειρική, προκειμένου να επωφεληθούμε από την ευεργετική του δράση. Συγχρόνως, οι περισσότεροι αγνοούμε τις θρεπτικές ιδιότητες των ελιών και συχνά τις απορρίπτουμε από τη διατροφή μας, θεωρώντας ότι έχουν πολλές θερμίδες και μας παχαίνουν. Ωστόσο, η αλήθεια είναι ότι 5 μικρές ελιές ή 3 μεγάλες μας δίνουν ακριβώς τις ίδιες θερμίδες με 1 κουταλάκι του γλυκού ελαιόλαδο, δηλαδή 45 θερμίδες. Εξάλλου, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι οι ελιές, που είναι οι καρποί του ελαιόδεντρου, αποτελούσαν για πολλά χρόνια τα δημοφιλέστερα προσφάγια των αγροτικών πληθυσμών της Μεσογείου, συνοδεύοντας τα λαδερά φαγητά, τις σαλάτες και πολλά ορεκτικά εδέσματα.
Επίσης, οι ελιές είναι πλούσιες σε θρεπτικά συστατικά και συναγωνίζονται με το αγνό παρθένο ελαιόλαδο. Συγκεκριμένα, περιέχουν σημαντικές ποσότητες βιταμίνης Α και καροτενοειδών και σε μικρές ποσότητες βιταμίνες Β1, Β6 και Β12, οι οποίες βελτιώνουν την καλή λειτουργία του νευρικού συστήματος και τονώνουν το μεταβολισμό. Οι φαινολικές ενώσεις που περιέχονται στην ελιά (ολευρωπαΐνη και τυροσόλη), έχουν ευεργετική δράση τόσο στη λειτουργία της καρδιάς όσο και στην πρόληψη του καρκίνου. Τα ιχνοστοιχεία των ελιών είναι: ο σίδηρος (απαραίτητος για την καλή κατάσταση του αίματος), ο φώσφορος και το ασβέστιο (απαραίτητα για γερά οστά και δόντια), το κάλιο (απαραίτητο για την ομαλή λειτουργία της καρδιάς). Οι ελιές περιέχουν ικανοποιητική ποσότητα βιταμίνης Α, η οποία βοηθά τον οργανισμό στην ανάπτυξη- αναπαραγωγή, έχει σημαντικό ρόλο στην υγεία των ματιών, ενώ σε συνδυασμό με τη βιταμίνη Ε συμβάλλει στην υγεία του δέρματος και έχει αντιρρυτιδική δράση.
Τα μονοακόρεστα λιπαρά οξέα και οι τοκοφερόλες που περιέχονται στις ελιές έχουν αντιοξειδωτικές ιδιότητες, προσφέροντας προστασία από τα καρδιαγγειακά νοσημάτα, τα εγκεφαλικά επεισόδια και τον καρκίνο.
Συνεπώς, η μέτρια κατανάλωση ελιών στα πλαίσια μίας ισορροπημένης διατροφής αποτελεί σύμμαχο στην ομορφιά και στην ανθρώπινη υγεία.

Ελίνα Ασημακοπούλου
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, BSc
Επιστημονική Υπεύθυνη ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ, Καλύβια Αττικής
Γ. Γραμματέας Ελληνικής Διατροφολογικής Εταιρείας (ΕΛ.Δ.Ε.)
e.assimakopoulou@gmail.com

Δείτε επίσης

Φροντίδα

Παιδί

Ο φορέας

Η εταιρεία