Ειδήσεις

Μειώστε τη χοληστερόλη σας με φυτικές στερόλες Παθήσεις

Η χοληστερόλη είναι απαραίτητη για την καλή λειτουργία του οργανισμού.

 
Αποτελεί μία λιποειδή ουσία, παράγεται στο ήπαρ και ένα μικρό ποσοστό αυτής προέρχεται από την τροφή. 

Χοληστερόλη & φυτοστερόλες

Όταν τα επίπεδα της χοληστερόλης είναι μεγαλύτερα από τα φυσιολογικά όρια που είναι 190mg/dl, τότε αυξάνεται ο κίνδυνος για την υγεία του ατόμου. Τα αυξημένα επίπεδα χοληστερόλης αυξάνουν τον κίνδυνο για καρδιαγγειακά νοσήματα, όπως αρτηριοσκλήρυνση και έμφραγμα.

Εκτός από την φαρμακευτική αγωγή για τη μείωσή της, πολύ σημαντικό ρόλο παίζει και η διατροφή. Μπορούμε να περιορίσουμε τον κίνδυνο, εάν μειώσουμε την κατανάλωση κορεσμένων λιπαρών ουσιών και χοληστερίνης και αυξήσουμε την πρόσληψη ω-3 και ω-6 πολυακόρεστων λιπαρών. Όμως, από πλευράς διατροφής, ουσίες που διαδραματίζουν το σημαντικότερο ρόλο στη μείωση της χοληστερόλης είναι οι φυτοστερόλες, οι οποίες μπορεί να μην αντικαθιστούν τα φάρμακα, αλλά δρουν ευεργετικά και σε συνέργεια με αυτά (με τις στατινες).

Η χοληστερόλη βρίσκεται στους ζωικούς ιστούς, ενώ οι φυτοστερόλες είναι φυτικής προέλευσης.

Οι φυτοστερόλες αποτελούν φυσικό συστατικό των φυτικών ελαίων, των ξηρών καρπών και των λαχανικών. Οι φυτοστερόλες λόγω της συγγενικής τους δομής με τη χοληστερόλη την ανταγωνίζονται στο έντερο και κατά συνέπεια το ποσοστό της χοληστερόλης που απορροφάται, είναι πολύ μικρότερο.

Η συστηματική κατανάλωση φυτοστερολών έχει αποδειχθεί πως μειώνει τα επίπεδα της χοληστερόλης 7-10%, σε διάστημα 2-3 εβδομάδων. Η προτεινόμενη ημερήσια κατανάλωση φυτοστερολών για αποτελεσματική μείωση της χοληστερόλης είναι περίπου 2 με 2,5 γραμμάρια, γιατί μεγαλύτερη κατανάλωση τους δεν έχει πρόσθετο αποτέλεσμα στη μείωση της χοληστερόλης. Για να προσλάβει ένας οργανισμός τόσα γραμμάρια φυτοστερολών από τη διατροφή πρέπει να καταναλώσει υπερβολικά μεγάλες ποσότητες τροφίμων. Για το λόγο αυτό υπάρχουν στην αγορά τρόφιμα εμπλουτισμένα με φυτοστερόλες όπως είναι το γάλα, το γιαούρτι, οι μαργαρίνες και ροφήματα γιαουρτιού με διάφορες γεύσεις, ανάλογα με τις γευστικές προτιμήσεις του καθενός, για να συμπληρώσουν τη διατροφή μας. Τα παραπάνω τρόφιμα έχουν δημιουργηθεί, για να βοηθήσουν άτομα που εμφανίζουν προβλήματα με τη χοληστερόλη του αίματος. Επίσης τρόφιμα που περιέχουν φυτοστερόλες είναι οι ξηροί καρποί (φυστίκια, ηλιόσποροι), σόγια και το ελαιόλαδο, αλλά έχουν πολύ μικρότερο έως ελάχιστο όφελος στη μείωση της χοληστερόλης.

Η ρύθμιση των επιπέδων χοληστερόλης στο αίμα σε συνδυασμό με μια υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή, μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών παθήσεων.

Εύα Καφετζή
Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, BSc
Επιστημονική Διευθύντρια ΑΠΙΣΧΝΑΝΣΙΣ – ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ, Πτολεμαΐδας 
Αναπληρωτής Υπεύθυνη Βορείου Ελλάδας Ελληνικής Διατροφολογικής Εταιρείας
kafetzi @ logodiatrofis.gr

 

Δείτε επίσης

12 Σημάδια που δείχνουν ότι έχετε δυσανεξία στη γλουτένη

12 Σημάδια που δείχνουν ότι έχετε δυσανεξία στη γλουτένη

Ο όρος  ευαισθησία στη γλουτένη έχει επινοηθεί  για να περιγράψει τα άτομα που δεν μπορούν να διασπάσουν τη γλουτένη και τα συμπτώματα τους είναι  παρόμοια με εκείνα της κοιλιοκάκης , αλλά δεν έχουν τα ίδια αντισώματα και την ίδια εντερική βλάβη, όπως στην κοιλιοκάκη. !

Φροντίδα

Παιδί

Ο φορέας

Η εταιρεία