Η επίδραση των ω3 & ω6 λιπαρών οξέων στη μείωση της χοληστερόλης Συμβουλές & Tips

Τα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα  έχουν  οφέλη υγείας ιδιαίτερα το καρδιαγγειακό σύστημα.

 

Ποια είναι όμως αυτά τα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα και πού βρίσκονται;

Τα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα διακρίνονται σε ω-3 και ω-6 λιπαρά οξέα. Θεωρούνται απαραίτητα λιπαρά οξέα καθώς δεν μπορεί να τα συνθέσει το σώμα μας, και γι΄ αυτό το λόγο θα πρέπει να γίνεται λήψη τους μέσω της διατροφής μας.

Το α-λινολενικό οξύ (ALA), το εικοσαπεντανοϊκό οξύ (ΕPA), και το δεκαεξανοϊκό οξύ (DHA) αποτελούν τα τρία είδη των ω-3 λιπαρών οξέων. Τα ω-3 λιπαρά οξέα τα βρίσκουμε κυρίως σε λιπαρά ψάρια όπως το σκουμπρί, ο σολομός, η ρέγκα, ο τόνος και οι σαρδέλες, σε διάφορα άγρια λαχανικά όπως η γλιστρίδα, στα καρύδια, τα σύκα, τη μαλακή μαργαρίνη και τα σαλιγκάρια.

Στα ω-6 ανήκουν το λινολεϊκό, το γ-λινολενικό και το αραχιδονικό, λιπαρά οξέα που βρίσκονται στα σπορέλαια, όπως το καλαμποκέλαιο, το ηλιέλαιο και το φυστικέλαιο.

Αν και η μεγάλη κατανάλωση των ω-6 λιπαρών οξέων δεν είναι ευεργετική για την υγεία, είναι σημαντικό να διατηρηθεί μια σωστή ισορροπία ω-3 και ω-6 λιπαρών οξέων στην διατροφή μας δεδομένου ότι και τα δύο μαζί θεωρούνται απαραίτητα για τον οργανισμό μας. Μελέτες έδειξαν ότι η υψηλή αναλογία ω-6:ω-3 μπορεί να έχει επιβαρυντικές επιπτώσεις στο καρδιοαγγειακό μας σύστημα. Οι σύγχρονες δυτικοποιημένες δίαιτες έχουν αναλογίες ω-6:ω-3 πάνω από 10 προς 1, ενώ η ιδανική αναλογία θα πρέπει να είναι 4 προς 1.

Με βάση τα αποτελέσματα ερευνών σε άτομα που ακολουθούν τον Μεσογειακό τρόπο διατροφής, και ειδικά την παραδοσιακή Κρητική διατροφή, ο πληθυσμός αυτός τείνει να έχει αυξημένα τα ποσά υψηλής πυκνότητας λιποπρωτεΐνης ή HDL "καλή" χοληστερίνη, και μειωμένες τιμές των τριγλυκεριδίων λόγω της αυξημένης ποσότητας ω-3 λιπαρών οξέων στην διατροφή τους.

Σε έρευνες που πραγματοποιήθηκαν στους Εσκιμώους Ινουίτ στη Γροιλανδία των οποίων κύρια τροφή αποτελούσαν τα ψάρια, όπως μουρούνες και μπακαλιάροι, διαπιστώθηκαν τα ευεργετικά αποτελέσματα στο καρδιαγγειακό τους σύστημα.
Επίσης, τα καρύδια τα οποία είναι πλούσια σε α- λινολεϊκό οξύ έχει βρεθεί ότι μειώνουν την ολική χοληστερόλη και τα τριγλυκερίδια σε άτομα με αυξημένες τιμές χοληστερόλης.

Μια διατροφή πλούσια σε πολυακόρεστα λιπαρά οξέα βοηθάει στην ελάττωση των τιμών της ολικής χοληστερόλης καθώς και της χαμηλής πυκνότητας λιποπρωτεΐνης ή LDL "κακής" χοληστερόλης στο αίμα. Με τον τρόπο αυτό αποφεύγεται ο σχηματισμός αθηρωματικής πλάκας στις αρτηρίες. Έτσι οι αρτηρίες δεν κινδυνεύουν από στένωση, το αίμα κυκλοφορεί ομαλά και μειώνεται ο κίνδυνος εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων.

grigorakis75x100Δημήτρης Γρηγοράκης
Κλινικός Διαιτολόγος- Διατροφολόγος, ΜSc
Επιστημονικός Διευθυντής Κέντρου Διαιτολογικής Υποστήριξης & Μεταβολικού Ελέγχου ΑΠΙΣΧΝΑΝΣΙΣ – ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ
Πρόεδρος Ελληνικής Διατροφολογικής Εταιρείας
grigorakis@logodiatrofis.gr

Δείτε επίσης

Κρητικά παξιμάδια | Ιδανικά για κάθε ώρα της ημέρας

Κρητικά παξιμάδια | Ιδανικά για κάθε ώρα της ημέρας

Η αναγνώριση  της  υψηλής θρεπτικής αξίας των κρητικών παξιμαδιών είναι αποδεκτή, μιας και όπως το ψωμί βρίσκονται στη βάση της Πυραμίδας της Μεσογειακής Διατροφής, γεγονός που συνιστά την καθημερινή κατανάλωσή τους.!

Πως να αποκτήσετε επίπεδη κοιλιά!

Πως να αποκτήσετε επίπεδη κοιλιά!

Η επίπεδη κοιλιά είναι ένα θέμα που αφορά πολύ κόσμο καθώς ποιος δεν θα ήθελε να έχει επίπεδη κοιλιά έτσι ώστε να δείχνει υπέροχα σε ένα στενό φόρεμα ή έτσι ώστε να μην ρουφάει την κοιλιά του. !

Φροντίδα

Παιδί

Ο φορέας

Η εταιρεία