Ειδήσεις

Οι ετικέτες των τροφίμων με υγιεινό περιεχόμενο «τροφοδοτούν την κρίση της παχυσαρκίας» Έρευνα

Οι άνθρωποι τρώνε περισσότερο σκεπτόμενοι ότι κάνουν  μια καλύτερη  επιλογή.

 

Μια νέα μελέτη διαπίστωσε ότι οι ετικέτες των τροφίμων συμβάλλουν στην  παχυσαρκία. Εάν ένα τρόφιμο χαρακτηρίζεται ως «υγιεινό», οι άνθρωποι τείνουν να  καταναλώνουν περισσότερο από αυτό. Αυτό συμβαίνει επειδή υποθέτουν ότι κάνουν μια  «πιο υγιεινή» επιλογή. Οι άνθρωποι τείνουν επίσης να σκέφτονται ότι τα υγιεινά φαγητά  φέρνουν λιγότερο κορεσμό σε σχέση με τα λιπαρά φαγητά. Ως εκ τούτου, όπως αποκάλυψαν εμπειρογνώμονες, οι άνθρωποι καταλήγουν να καταναλώνουν φαγητά με  πάρα πολλές θερμίδες.

Τα αποτελέσματα μιας μελέτης έδειξαν ότι οι ετικέτες των τροφίμων με υγιεινό περιεχόμενο που βρίσκονται στις συσκευασίες των φαγητών θα μπορούσαν να κάνουν τους ανθρώπους πιο παχείς αντί να τους βοηθούν να χάσουν βάρος. Οι άνθρωποι τρώνε περισσότερο φαγητό από ό, τι πρέπει, αν η ετικέτα δείχνει ότι το φαγητό είναι υγιεινό  επειδή νομίζουν ότι φέρνει λιγότερο κορεσμό από ό, τι η επιλογή λιπαρών φαγητών. Οι καταναλωτές τείνουν να τσιμπολογούν όταν διαβάζουν ετικέτες με υγιεινό περιεχόμενο επειδή υποθέτουν αυτομάτως ότι κάνουν μια καλύτερη επιλογή. Ως εκ τούτου θα μπορούσαν να καταλήξουν να καταναλώνουν συνολικά περισσότερες θερμίδες. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι, ενώ η πάρα πολύ μεγάλη κατανάλωση φαγητού συχνά είναι η αιτία της παχυσαρκίας, η πάρα πολύ μεγάλη κατανάλωση υγιεινών τροφίμων θα μπορούσε  επίσης να έχει το ίδιο αποτέλεσμα.

Μια νέα μελέτη διαπίστωσε ότι οι ετικέτες των τροφίμων έχουν την τάση να κάνουν  τους ανθρώπους παχείς - ειδικά αν αυτά τα τρόφιμα επισημαίνονται μέσω της ετικέτας ως  «υγιεινά». Αυτό συμβαίνει επειδή οι άνθρωποι τείνουν να τσιμπολογούν από τα τρόφιμα που πιστεύουν ότι είναι υγιεινά, και καταλήγουν να καταναλώνουν πάρα πολλές θερμίδες.  

Οι ετικέτες των τροφίμων στη Βρετανία έχουν υπάρξει μια πηγή διαμάχης και τα προϊόντα υποτίθεται ότι έχουν ένα σύστημα «φωτεινού σηματοδότη», το οποίο δείχνει πόσο πολύ αλάτι, λιπαρά και ζάχαρη περιέχει το κάθε προϊόν. Ωστόσο, ορισμένοι καταναλωτές βλέπουν τις ετικέτες ως κουραστικές ενώ σε άλλους είναι  αδιάφορες.

Οι ερευνητές πραγματοποίησαν τρία πειράματα.  Στο πρώτο συμμετείχαν 50 συμμετέχοντες, οι οποίοι ελέγχθηκαν για να διαπιστωθεί το πώς έβλεπαν τη σχέση μεταξύ των εννοιών του υγιεινού φαγητού και του κορεσμού. Η δεύτερη δοκιμή περιλάμβανε μέτρηση των επιπέδων πείνας των 40 ατόμων αφού έφαγαν ένα μπισκότο που περιγράφηκε είτε ως υγιεινό είτε ως ανθυγιεινό. Στο τρίτο πείραμα 72 άτομα κλήθηκαν να μετρήσουν την επίδραση του πώς το φαγητό απεικονίζεται σε σχέση με την ποσότητα του φαγητού που είχαν παραγγείλει πριν δουν μια ταινία μικρού μήκους. Αυτό συγκρίθηκε με 

την ποσότητα του φαγητού που έτρωγαν πραγματικά κατά τη διάρκεια της διαλογής. Οι τρεις μελέτες έδειξαν ότι οι καταναλωτές κατέχουν μια σιωπηρή πεποίθηση ότι υγιεινά τρόφιμα φέρνουν  λιγότερο κορεσμό από ό, τι τα ανθυγιεινά τρόφιμα. Ειδικότερα, όταν το φαγητό είχε μια ετικέτα στο μπροστινό μέρος στην οποία περιγράφεται ως υγιεινό, οι συμμετέχοντες στη δοκιμή ήταν πιο πιθανό να τρώνε περισσότερο από όσο θα έπρεπε.

Η μελέτη κατέληξε ότι: «Τα ευρήματα αυτά υποδηλώνουν ότι η πρόσφατη διάδοση των ετικετών των τροφίμων με υγιεινό περιεχόμενο μπορεί ειρωνικά να συμβάλλει στην επιδημία της παχυσαρκίας παρά στη μείωσή της». Η έρευνα διεξήχθη από το Πανεπιστήμιο του Τέξας στο Austin McCombs School of Business, αλλά επηρεάζει και τους βρετανούς καταναλωτές.

Η τελευταία αναθεώρηση της διατροφικής επισήμανσης των τροφίμων στο Ηνωμένο Βασίλειο ήταν το 2013 όταν καθιερώθηκε το ισχύον σύστημα «φωτεινού σηματοδότη».Τα τρόφιμα με υψηλά επίπεδα αλατιού, ζάχαρης ή λίπους επισημαίνονται στις ετικέτες με κόκκινο χρώμα και η ποσότητα τους αναγράφεται στην ετικέτα. Τροφές με μέτρια επίπεδα επισημαίνονται με κίτρινο και με χαμηλά επίπεδα επισημαίνονται με πράσινο χρώμα. Η ετικέτα δείχνει επίσης το ποσοστό της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης για κάθε στοιχείο που το αντικείμενο περιέχει. Ωστόσο, μία μελέτη του Πανεπιστημίου του Birmingham διαπίστωσε ότι πολλοί καταναλωτές βίωναν  «υπερφόρτωση πληροφοριών» όταν κοίταζαν τις ετικέτες και δεν μπορούσαν να καταλάβουν τι διάβαζαν. Σε μία δοκιμή, το 40% των αγοραστών δεν μπόρεσε να εντοπίσει το υγιεινό προϊόν κατά τη σύγκριση των δύο συστημάτων φωτεινού σηματοδότη με μια οριζόντια και κυκλική διάταξη. Προηγούμενες μελέτες έχουν υποστηρίξει ότι οι εταιρείες τροφίμων δεν λένε την αλήθεια για το τι περιέχουν τα προϊόντα τους, γεγονός που καθιστά ακόμη πιο δύσκολο να προβούν οι καταναλωτές σε ενημερωμένη επιλογή.

Αιμιλία Κλεφτάρα-Τζονιχάκη
Τελειοφ. Διαιτολόγος-Διατροφολόγος
Μέλος της Ομάδας Logodiatrofis.gr
aimilia.kle.tzon(a)gmail.com

Δείτε επίσης

Φροντίδα

Παιδί

Ο φορέας

Η εταιρεία