Ειδήσεις

Ενεργειακό Ισοζύγιο | Ρυθμιστής του σωματικού βάρους και της υγείας μας Συμβουλές & Tips

Το «κλειδί» για τον έλεγχο του σωματικού μας βάρους είναι «ενεργειακό ισοζύγιο».

 

Στη μία πλευρά της ζυγαριάς έχουμε τις θερμίδες (ενέργεια) που προσλαμβάνουμε μέσω των τροφίμων και ποτών που καταναλώνουμε, και στη δεύτερη πλευρά τις θερμίδες (ενέργεια) που ξοδεύει το σώμα μας μέσω του μεταβολισμού και της φυσικής δραστηριότητας κάθε είδους.

Όταν, λοιπόν, οι θερμίδες που προσλαμβάνουμε μέσω των τροφίμων ξεπερνούν αυτές που «καίει» το σώμα μας, τότε το βάρος μας αυξάνεται (θετικό ενεργειακό ισοζύγιο). Αντίθετα, όταν ξοδεύουμε περισσότερες θερμίδες από αυτές που καταναλώνουμε μέσω του φαγητού, τότε χάνουμε βάρος (αρνητικό ενεργειακό ισοζύγιο). Και φυσικά, αν απλώς θέλουμε να διατηρούμε το βάρος μας σταθερό, τότε θα πρέπει οι δύο πλευρές της ζυγαριάς να είναι ίσες, δηλαδή όσες θερμίδες προσλαμβάνουμε από τη διατροφή μας να τις ξοδεύουμε μέσω του μεταβολισμού και της σωματικής δραστηριότητας.

Συνεπώς, ο καθένας από εμάς θα μπορούσε να διατηρεί σταθερό το ενεργειακό του ισοζύγιο, άρα και το βάρος του, κάνοντας πλήρως καθιστική ζωή και προσλαμβάνοντας 1500 θερμίδες (όσες δηλαδή ξοδεύει), ή να είναι σωματικά δραστηρίος ξοδεύοντας π.χ. 2500 θερμίδες την ημέρα, οπότε σε αυτή την περίπτωση μπορεί και να «τρώει» 2500 θερμίδες. Όμως τι είναι καλύτερο;

Σε πρόσφατη μελέτη με τίτλο «Ενεργειακή Ισορροπία και Παχυσαρκία» που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό της Αμερικανικης Καρδιολογικής Εταιρείας, ο Καθηγητής Jim Hill, του Πανεπιστημίου Ιατρικής του Κολοράντο των Η.Π.Α., εξήγησε ότι, συνήθως όταν θέλουμε να χάσουμε βάρος, επικεντρωνόμαστε μόνο στη μείωση των θερμίδων, χωρίς παράλληλα να αυξάνουμε τη σωματική μας δραστηριότητα. Με αυτό τον τρόπο, χάνουμε μεν βάρος, αλλά παράλληλα γίνονται κάποιες φυσιολογικές αλλαγές (όπως η μείωση του μεταβολισμού και η αύξηση της πείνας) που δυσκολεύουν τη διατήρηση του νέου μας βάρους. Από την άλλη, εάν προσπαθήσουμε ταυτόχρονα να αυξήσουμε και τη σωματική μας δραστηριότητα, τότε καταφέρνουμε να χάσουμε βάρος μειώνοντας λιγότερο τη συνολική ποσότητα του φαγητού που καταναλώνουμε, στρατηγική που είναι πιο αποτελεσματική.

Επιπλέον, με τη δεύτερη αυτή τακτική, γλιτώνουμε τις αυστηρές επικίνδυνες δίαιτες και τους «αποκλεισμούς» τροφίμων, και μπορούμε να εφαρμόσουμε ένα διαιτολόγιο απώλειας βάρους που στηρίζεται στο μέτρο, την ποικιλία και την ισορροπία, χωρίς να στερούμαστε τα αγαπημένα μας τρόφιμα.

Πολλοί επιστήμονες σήμερα υποστηρίζουν ότι, οι άνθρωποι από τη φύση μας είμαστε «κατασκευασμένοι» να διατηρούμε ευκολότερα το βάρος μας σταθερό, όταν καταφέρνουμε να ασκούμαστε συστηματικά, και ότι το πρόβλημα στη σημερινή εποχη δημιουργείται από το γεγονός ότι η σωματική μας δραστηριότητα είναι εξαιρετικά μειωμένη.

grigorakis75x100Δημήτρης Γρηγοράκης
Κλινικός Διαιτολόγος- Διατροφολόγος, ΜSc
Επιστημονικός Διευθυντής Κέντρου Διαιτολογικής Υποστήριξης & Μεταβολικού Ελέγχου ΑΠΙΣΧΝΑΝΣΙΣ – ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ
Πρόεδρος Ελληνικής Διατροφολογικής Εταιρείας
grigorakis@logodiatrofis.gr

 

Δείτε επίσης

Τα δέκα κορυφαία τρόφιμα για αποτοξίνωση

Τα δέκα κορυφαία τρόφιμα για αποτοξίνωση

Είναι γνωστό και αποδεδειγμένο από πληθώρα μελετών και ερευνών ότι τα υψηλά επίπεδα μόλυνσης είναι συνδεδεμένα  με πολλές περιπτώσεις σοβαρών παθήσεων, κάποιες από τις οποίες τελικά οδηγούν στο θάνατο. !

Φροντίδα

Παιδί

Ο φορέας

Η εταιρεία