Ειδήσεις

Διατροφικές Ανατροπές Αλήθειες & Μύθοι

Η πλοήγηση στις  συνεχείς  μεταβαλλόμενες διατροφικές πληροφορίες που παρουσιάζονται στους καταναλωτές μπορεί να αφήσουν ερωτήσεις σχετικά με το τι είναι πραγματικό και τι δεν είναι.

Εδώ είναι μερικές απαντήσεις που θα σας βοηθήσουν να τα ξεκαθαρίσετε :

Τα  καρύδια είναι πλούσια σε λιπαρά. Θα έπρεπε να τα αποφύγετε ως σνακ;

Οι ξηροί καρποί έχουν  μια κακή φήμη λόγω της περιεκτικότητας τους σε λιπαρές ουσίες. Οι ξηροί καρποί έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε «καλά» ω-λιπαρά. Μεγάλες πληθυσμιακές μελέτες έχουν δείξει οτι οι άνθρωποι που καταναλώνουν ξηρούς καρπούς έχουν μικρότερο κίνδυνο να αναπτύξουν διαβήτη τύπου 2 και καρδιακής νόσου. Ακόμη πιο εντυπωσιακό είναι το γεγονός , ότι η κατανάλωση καρυδιών συνδέεται με μειωμένο κίνδυνο θανάτου από καρκίνο, καρδιακές παθήσεις και άλλες αιτίες. Συστήνεται μέτρια πρόσληψη: 30 γραμμάρια ανάλατων ξηρών καρπών καθημερινά.

Ίσως το πιο εκπληκτικό αποτέλεσμα για τους ξηρούς  καρπούς είναι ότι τα ποσά που οι άνθρωποι συνήθως καταναλώνουν, δεν προωθούν την αύξηση του σωματικού βάρους. Μια μετα-ανάλυση 33 τυχαιοποιημένων ελεγχόμενων δοκιμών ανέφερε ότι όταν μέτριες ποσότητες καρυδιών (λίγο πάνω από 2 μικρές χούφτες / ημέρα) όταν προστίθεται σε μια δίαιτα υποκαθιστά τις θερμίδες από άλλα τρόφιμα, και δεν αυξάνεται το σωματικό βάρος αντιθέτως  μειώνεται. Λεπτομερείς μελέτες αναφέρουν ότι ο κύριος λόγος είναι γιατί όταν οι άνθρωποι τρώνε ξηρούς καρπούς έχουν την τάση να μειώνουν την πρόσληψη θερμίδων τους από άλλα τρόφιμα, αυτό μπορεί να συμβαίνει επειδή προάγουν τον κορεσμό περισσότερο από άλλα τρόφιμα. Φυσικά, μεγάλες ποσότητες οποιουδήποτε τροφίμου, συμπεριλαμβανομένων και των ξηρών καρπών , προκαλεί την αύξηση πρόσληψης θερμίδων και την αύξηση του σωματικού βάρους.

Ο καφές δεν κάνει κακό στην υγεία

Πολλοί ασθενείς ανησυχούν για την ποσότητα του καφέ που πίνουν, γιατί φοβούνται ότι επηρεάζει την υγεία αρνητικά με πολλούς τρόπους. Στην πραγματικότητα, ακριβώς το αντίθετο ισχύει. Μελέτες  έχουν δείξει ότι η τακτική κατανάλωση καφέ σχετίζεται με μειωμένο κίνδυνο για διαβήτη τύπου 2, ηπατική νόσο, καρκίνο του ήπατος, νόσου του Parkinson και κατάθλιψη, καθώς και ταχύτερη γνωστική λειτουργία. Πολλά από αυτά τα οφέλη φαίνονται τόσο στον καφέ που περιέχει  καφεΐνη καθώς και στον ντεκαφεϊνέ . Ένας από τους λόγους είναι ότι ο καφές είναι πολύ καλή πηγή αντιοξειδωτικών .

Επίσης, να είστε προσεκτικοί σχετικά με το τι μπορείτε να προσθέσετε στον καφέ σας – το γάλα, η κρέμα γάλακτος και η ζάχαρη μπορεί να προσθέσουν επιπλέον θερμίδες.

Η αποφυγή της γλουτένης μπορεί να  βελτιώσει την υγεία

Επί του παρόντος, είναι πολύ δημοφιλής η έρευνα αγοράς για την αποφυγή της γλουτένης η οποία  δείχνει ότι 20-30 % των ανθρώπων ενδιαφέρονται για τρόφιμα χωρίς γλουτένη. Έως 1 % των ανθρώπων έχουν κοιλιοκάκη. Αυτή είναι μια ανοσολογική κατάσταση στην οποία το σώμα αντιδρά στη γλουτένη, και με την πάροδο του χρόνου, μπορεί να έχει επιπλοκές στην υγεία ,συμπεριλαμβανομένης της απώλειας βάρους, της διάρροιας , συμπτωμάτων  από το γαστρεντερικό, διατροφικές ελλείψεις, οστεοπόρωση ακόμη και ορισμένες μορφές καρκίνου. Η κοιλιοκάκη μπορεί να είναι δύσκολο να εντοπιστεί, έτσι εάν έχετε ασυνήθιστα συμπτώματα, ιδίως όσον αφορά τη γαστρεντερική οδό, μιλήστε με το γιατρό σας. Τα άτομα με κοιλιοκάκη θα πρέπει οπωσδήποτε να αποφεύγουν  την  γλουτένη στη διατροφή τους για την πρόληψη των επιπλοκών της υγείας τους .

Κατά την τελευταία δεκαετία η ευαισθητοποίηση έχει αυξηθεί όσον αφορά ένα μικρό ποσοστό των ανθρώπων που δεν έχουν κοιλιοκάκη, αλλά έχουν ευαισθησία στη γλουτένη. Μπορούν να αναπτύξουν συμπτώματα όταν τρώνε γλουτένη, όπως διάρροια, κοιλιακό φούσκωμα και αδιαθεσία . Δεν υπάρχουν τεστ για τη διάγνωση της ευαισθησίας στη γλουτένη, αλλά η αποφυγή της γλουτένης βοηθάει  στη βελτίωση των συμπτωμάτων. Αυτοί οι άνθρωποι δεν θα αναπτύξουν  σοβαρές επιπλοκές της υγείας όπως τα άτομα με κοιλιοκάκη, αλλά η  αποφυγή της γλουτένης θα βοηθήσει να αισθάνονται καλύτερα.

Σε άτομα που μπορούν να ανεχθούν τα τρόφιμα που περιέχουν γλουτένη - όπως το σιτάρι, το κριθάρι και τη σίκαλη - υπάρχουν οφέλη για την υγεία. Η κατανάλωση ολόκληρων κόκκων , συμπεριλαμβανομένων εκείνων που περιέχουν γλουτένη, συνδέεται με μειωμένο κίνδυνο καρδιακής νόσου, εγκεφαλικού επεισοδίου, της νόσου του εκκολπώματος, καρκίνο του παχέος εντέρου, ακόμη και της  θνησιμότητας . Έτσι, για τους ανθρώπους που δεν έχουν κοιλιοκάκη ή ευαισθησία στη γλουτένη, τα τρόφιμα που περιέχουν γλουτένη, δεν θα πρέπει να αποφεύγονται γιατί προσφέρουν πολλά πιθανά οφέλη για την υγεία.

Απαραίτητη  η κατανάλωση νερού

Το νερό είναι προφανώς απαραίτητο για το σώμα μας. Είναι καλό για το δέρμα και τα νεφρά μας, και δεν θα μπορούσαμε  να επιβιώσουμε  χωρίς αυτό.

Πολλοί παράγοντες καθορίζουν τις απαιτήσεις μας σε υγρά. Αν κάνει ζέστη , οι άνθρωποι χρειάζονται περισσότερα υγρά . Η φυσική δραστηριότητα και η άσκηση κάνουν επίσης τους ανθρώπους ,να  χρειάζονται υγρά. Οι νεότεροι και οι ηλικιωμένοι μπορεί να είναι πιο επιρρεπείς  στην  αφυδάτωση και πρέπει να είναι  προσεκτικοί σχετικά με την πρόσληψη υγρών.

Τα λαχανικά και τα φρούτα περιέχουν μεγάλες ποσότητες νερού. Οι άνθρωποι που τρώνε περισσότερα λαχανικά και φρούτα λαμβάνουν περισσότερα υγρά στη διατροφή τους σε σύγκριση με τα άτομα που καταναλώνουν μεγαλύτερες ποσότητες από άλλα τρόφιμα που περιέχουν λίγο νερό.

Με όλες αυτές τις μεταβλητές, είναι δύσκολο να δοθεί με ακρίβεια η ποσότητα νερού που πρέπει να καταναλώνεται. Σε γενικές γραμμές, η δίψα μπορεί να είναι ένας πρόχειρος οδηγός για τους περισσότερους ανθρώπους, και τα ούρα δεν πρέπει να έχουν σκοτεινό χρώμα . Όταν  κάποιος πίνει νερό έχει μεγαλύτερη παραγωγή ούρων και καλύτερη λειτουργία των νεφρών . Στην πραγματικότητα, οι νεφροί λειτουργούν καλύτερα όταν υπάρχει μεγαλύτερη ποσότητα ούρων, επειδή δεν πρέπει να δουλέψουν  σκληρά για να συγκεντρώσουν  τα ούρα.

Βιολέττα Τζεμολλάρι
Τελειοφ. Διαιτολόγος - Διατροφολόγος
Μέλος της Ομάδας Logodiatrofis.gr 
violettzemollari @ yahoo.com

Δείτε επίσης

Φροντίδα

Παιδί

Ο φορέας

Η εταιρεία