Ειδήσεις

Διατροφή στη Δυσπεψία Παθήσεις

Ένα από τα συνηθισμένα προβλήματα πέψης που συναντάται κυρίως σε ενήλικους είναι η δυσπεψία.

Ένας στους τέσσερις υποφέρει από προβλήματα πέψης. Με τον όρο δυσπεψία, περιγράφεται μια ομάδα συμπτωμάτων με κύριο χαρακτηριστικό τον πόνο ή δυσφορία στο στομάχι.

Ένα από τα συνηθισμένα προβλήματα πέψης που συναντάται κυρίως σε ενήλικους είναι η δυσπεψία. Ένας στους τέσσερις υποφέρει από προβλήματα πέψης. Με τον όρο δυσπεψία, περιγράφεται μια ομάδα συμπτωμάτων με κύριο χαρακτηριστικό τον πόνο ή δυσφορία στο στομάχι. Μπορεί να συνοδεύεται από αίσθημα πληρότητας μετά τα γεύματα, γρήγορο κορεσμό, ναυτία και επιγαστρική διάταση.

Συχνά αναφέρεται ένα σύνολο συμπτωμάτων όπως αίσθημα δυσφορίας μετά το φαγητό, φουσκώματα ή διάταση της κοιλίας, ξινίλες, ρεψίματα, κάποιες φορές διάρροια, πονοκέφαλος, ναυτία, άσχημη γεύση, εμετούς που μπορεί να συνοδεύονται ή όχι από πόνο. Παρά το ότι οι πεπτικές ενοχλήσεις συνοδεύουν συχνά ελκοπάθεια εν τούτοις υπάρχει ένα σημαντικό ποσοστό ατόμων που παραπονιέται για τα ίδια συμπτώματα χωρίς να έχουν έλκος. Για τα άτομα αυτά λέμε ότι πάσχουν από «δυσπεψία χωρίς έλκος».

ΑΙΤΙΕΣ: Οι βασικές αιτίες της δυσπεψίας είναι, συνήθως, οι κακές διατροφικές συνήθειες και οι υπερβολές στην ποσότητα κατανάλωσης τροφών.

Οι κακές διατροφικές συνήθειες που μπορεί να την προκαλέσουν είναι:

  1. Η κατανάλωση πολλών τηγανητών τροφών, κρεάτων, γλυκών.
  2. Συχνά γεύματα χωρίς σωστή χρονική απόσταση μεταξύ τους.
  3. Ανακάτεμα πολλών διαφορετικών τροφών μεταξύ τους.
  4. Υπερβολικό κάπνισμα και αϋπνίες.
  5. Συναισθηματικές διαταραχές όπως στρες, νευρικότητα, καταθλιπτικές τάσεις.
  6. Υπερβολική κατανάλωση φαρμάκων όπως αντιβιοτικά, παυσίπονα, στεροειδή κλπ.
  7. Υπερβολική κατανάλωση ετοίμων φαγητών όπως φαστ-φούντ η μαγειρεμένων σε φούρνο μικροκυμάτων ή κονσέρβες.
  8. Το να τρώμε γρήγορα η πολύ αργά.
  9. Το να τρώμε όταν κινούμαστε, διαβάζουμε ή βλέπουμε τηλεόραση.
  10. Το να τρώμε σε περιβάλλον με θόρυβο.

Η δυσπεψία πρέπει να θεραπεύεται και να αντιμετωπίζεται με μεγάλη προσοχή γιατί πολλές φορές είναι προάγγελος άλλων ασθενειών πολύ σοβαρότερων όπως: πεπτικό έλκος, καρκίνος στομάχου, παγκρεατίτιδα κλπ.

Σωστή διατροφή για την αντιμετώπιση της δυσπεψίας

  1. Κατ' αρχήν πολλά και ελαφρά γεύματα με χρονική απόσταση μεταξύ τους, 4 ωρών είναι μια καλή συνήθεια που βοηθά πολύ στην αντιμετώπιση της δυσπεψίας
  2. Όχι βαριές σάλτσες, τηγανητά, πολλά γλυκά, αλκοόλ, έτοιμες τροφές (fast food, κονσέρβες, κλπ)
  3. Να μην τρώμε εν κινήσει ή διαβάζοντας ή βλέποντας τηλεόραση
  4. Να μην τρώμε γρήγορα ή πολύ αργά
  5. Να τρώμε σε ήσυχο περιβάλλον με ήρεμη διάθεση
  6. Να κοιμόμαστε όσες ώρες χρειάζεται ο οργανισμός μας
  7. Να βοηθούμε την λειτουργία της πέψης μας με φυτικά σκευάσματα ειδικά για την δυσπεψία.


ΤΡΟΦΕΣ ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΕΣ:

  • Γάλα και γαλακτοκομικά προϊόντα αν είναι ανεκτά.
  • Ωμά ή μαγειρευμένα λαχανικά χωρίς ίνες.
  • Ώριμα φρούτα (χωρίς τη φλούδα και τις ίνες), κομπόστες, χυμοί φρούτων.
  • Άσπρο ψωμί, φρυγανιά, πατάτα, ζυμαρικά.
  • Κρέατα, πουλερικά, ψάρια, αυγά (έως 3 την εβδομάδα).
  • Ελαιόλαδο, μαλακές μαργαρίνες.

ΤΡΟΦΕΣ ΜΗ ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΕΣ:

  • Λαχανικά που δημιουργούν αέρια: κουνουπίδι, λάχανο, μπρόκολα, γογγύλια, κρεμμύδια.
  • Φρούτα με σπόρους: π.χ. σύκα, σταφύλια, φράουλες κ.λ.π. και σκληρή φλούδα.
  • Πιτυρούχο ψωμί, σκληρά δημητριακά.
  • Όσπρια.
  • Ξηροί καρποί.
  • Παχιά και πικάντικα τυριά.
  • Παστά, καπνιστά, αλλαντικά.
  • Όλες οι τηγανισμένες τροφές.
  • Έτοιμα κονσερβοποιημένα φαγητά.
  • Τουρσιά, ελιές, μπαχαρικά, καρυκεύματα.
  • Μουστάρδα, ξύδι, σκόρδο, πιπεριές.
  • Γλυκά με σιρόπι και ξηρούς καρπούς.
  • Υπεραλατισμένες τροφές: πατατάκια, τσιπς, γαριδάκια κ.λ.π.
  • Πικάντικες σούπες και σάλτσες.
  • Σαλάτες με πικάντικες γαρνιτούρες.

ΓΕΝΙΚΕΣ ΣΥΣΤΑΣΕΙΣ:

  • Συχνά γεύματα και μικρά, περίπου κάθε τρεις, για να αποφεύγεται η διάταση του στομάχου.
  • Η μαγειρική παρασκευή των τροφών να είναι απλή.
  • Kαθημερινά πρέπει να υπάρχει ποικιλία τροφών στα γεύματα από αυτές που συνιστούμε για να εξασφαλίζεται ικανοποιητική θρέψη.
  • Η επιλογή της τροφής πρέπει να προσαρμόζεται στην ατομική ανεκτικότητα. Τροφές που μπορεί να προκαλούν στο αρχικό στάδιο ενοχλήσεις, μπορεί αργότερα να συμπεριληφθούν στα γεύματα εφ' όσον γίνονται πιο ανεκτές.
  • Αποφυγή από υγρά και σούπες, που προκαλούν δυσπεψία.

ΘΥΜΗΘΕΙΤΕ ΟΤΙ: Η ΣΩΣΤΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΠΑΙΖΕΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΡΟΛΟ ΣΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΔΥΣΠΕΨΙΑΣ

 

Δημήτρης Γρηγοράκης,
Κλινικός Διαιτολόγος- Διατροφολόγος, ΜSc
Επιστημονικός Διευθυντής Κέντρου Διαιτολογικής Υποστήριξης & Μεταβολικού Ελέγχου ΑΠΙΣΧΝΑΝΣΙΣ – ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ
Πρόεδρος Ελληνικής Διατροφολογικής Εταιρείας
grigorakis@logodiatrofis.gr

Δείτε επίσης

12 Σημάδια που δείχνουν ότι έχετε δυσανεξία στη γλουτένη

12 Σημάδια που δείχνουν ότι έχετε δυσανεξία στη γλουτένη

Ο όρος  ευαισθησία στη γλουτένη έχει επινοηθεί  για να περιγράψει τα άτομα που δεν μπορούν να διασπάσουν τη γλουτένη και τα συμπτώματα τους είναι  παρόμοια με εκείνα της κοιλιοκάκης , αλλά δεν έχουν τα ίδια αντισώματα και την ίδια εντερική βλάβη, όπως στην κοιλιοκάκη. !

Φροντίδα

Παιδί

Ο φορέας

Η εταιρεία