Ειδήσεις

Αιμορροΐδες | ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουν πολλοί άνθρωποι αλλά λίγοι μιλούν γι αυτό Άρθρα περιοδικού ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

Το σημείο αυτό αποτελεί ταμπού για την πλειοψηφία των ανθρώπων.

 

 

 Το παρόν άρθρο, όμως, δεν αφορά μόνο τα άτομα αυτά, αλλά και όλους εμάς καθώς η καλύτερη αντιμετώπιση ενός προβλήματος αφορά στην πρόληψη της εμφάνισης του.  Αφού, λοιπόν, ορίσω την έννοια «αιμορροΐδες», θα κάνω μια αναδρομή στα κύρια αίτια της εμφάνισής τους και θα αναφέρω τις μικρές αλλαγές που θα πρέπει να γίνουν στον τρόπο ζωής, τόσο εκείνων που θέλουν να ανακουφιστούν από τα συμπτώματα, όσο και εκείνων που θέλουν να προλάβουν την εμφάνισή τους.

 Αιμορροΐδες λέγονται οι φλέβες που βρίσκονται στα τελευταία τμήματα της εντερικής οδού, τα οποία ονομάζονται ορθό και πρωκτός και αποτελούν κομμάτι της φυσιολογικής ανατομίας του ανθρώπου.  Οι φλέβες αυτές φυσιολογικά λειτουργούν ως «φραγμός» ώστε να μη διαρρέουν αέρια και περιττώματα από το έντερο.  Όταν, όμως, αρχίσουν να πρήζονται προκαλούν κνησμό, πόνο ή/και αιμορραγία.

 Το «πρήξιμο» αυτό των αιμορροΐδων συμβαίνει λόγω της αύξησης της πίεσης στα αγγεία που τις απαρτίζουν, η οποία με τη σειρά της μπορεί να προκληθεί από μία ποικιλία παραγόντων, όπως:

  • Μια δίαιτα χαμηλή σε φυτικές ίνες
  • Μη επαρκής υδάτωση
  • Έλλειψη άσκησης
  • Δυσκοιλιότητα.  Στο σημείο αυτό, θα κάνω μια παρένθεση σχετικά με τον ορισμό της δυσκοιλιότητας.  Η δραστηριότητα του εντέρου που σχετίζεται με την καλή υγεία διαφέρει σημαντικά μεταξύ των ανθρώπων.  Φυσιολογική συχνότητα θεωρείται η μία κένωση κάθε τρεις ημέρες έως και οι 3 κενώσεις την ημέρα.
  • Παχυσαρκία
  • Διάρροια (οξεία αλλά και χρόνια)
  • Εγκυμοσύνη
  • Ηλικία
  • Φάρμακα
  • Ασθένειες (καρκίνος του παχέος εντέρου, χειρουργική επέμβαση του ορθού κ.ά)

Πως αντιμετωπίζονται οι αιμορροΐδες?

Η πρόληψη είναι ίσως η πιο αποτελεσματική θεραπεία.  Στόχος είναι ο έλεγχος της φλεγμονής με κατάλληλη δίαιτα και ενυδάτωση, ώστε να αποφευχθεί η χειρουργική επέμβαση. 

Δεδομένου ότι η δυσκοιλιότητα οφείλεται για τη πλειοψηφία των περιπτώσεων εκδήλωσης των συμπτωμάτων, η καλύτερη στρατηγική για την πρόληψή τους περιλαμβάνει αλλαγές στον τρόπο ζωής που αφορούν στην προσθήκη περισσότερων φυτικών ινών στη διατροφή, στην κατανάλωση επαρκούς ποσότητας νερού ή/και υγρών ημερησίως και στην άσκηση. 

Βέβαια, η προσθήκη των φυτικών ινών θα πρέπει να γίνει όταν τα πράγματα αρχίσουν να «κινούνται και πάλι».  Ένα φρούτο που λειτουργεί ως φυσικό καθαρτικό είναι το δαμάσκηνο

Στη συνέχεια, θα πρέπει να αυξηθεί σταδιακά η πρόσληψη των ινών μαζί με την πρόσληψη υγρών.  Οι φυτικές ίνες βοηθούν να μαλακώσουν τα κόπρανα καθώς είναι τα συστατικά τα οποία παραμένουν  μετά την πέψη των τροφών και έχουν την ικανότητα να κρατούν νερό, αυξάνοντας, έτσι, τον όγκο των κοπράνων.  Φυσικές πηγές ινών αποτελούν τα φρούτα, τα λαχανικά και τα δημητριακά ολικής αλέσεως ενώ μπορούν να χρησιμοποιηθούν και συμπληρώματα φυτικών ινών/πρεβιοτικών. 

Οι άνθρωποι που είχαν εντερικά προβλήματα για χρόνια, και έχουν καταχραστεί τα καθαρτικά χρειάζονται λίγη επιπλέον βοήθεια.  Πρέπει να ενθαρρύνονται πρώτα να παραιτηθούν από τα καθαρτικά τους και στη συνέχεια να περιμένουν υπομονετικά, ώστε το έντερο να γεμίσει αρκετά για να υπάρξει φυσική διέγερση για εκκένωση. Αρχικά μπορεί να χρειαστούν αρκετές ημέρες αλλά μόλις ξεκινήσει ένας φυσικός κύκλος πλήρωσης και εκκένωσης με τροφές πλούσιες σε ίνες, η διαδικασία συνεχίζεται χωρίς βοήθεια από οτιδήποτε άλλο εκτός από τις σωστές επιλογές τροφίμων.

 Ανακεφαλαιώνοντας, μια δίαιτα η οποία θα περιλαμβάνει ημερησίως:

  • 5-7 μερίδες δημητριακών ολικής άλεσης (μαύρο ψωμί, καστανό ρύζι, κινόα κλπ)
  • 5 μερίδες φρούτων και λαχανικών
  • συχνά γεύματα
  • λίγο επιπλέον νερό (10 ποτήρια την ημέρα)
  • και 30 έως 60 λεπτά άσκησης

θα συμβάλει στην καλύτερη λειτουργία του εντέρου και τον έλεγχο της φλεγμονής των αιμορροΐδων. 

Το παρών άρθρο έχει δημοσιευθεί στο Περιοδικό ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ (Τεύχος Μαρτίου) που κυκλοφορεί με το ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ.

Αλεξάνδρα Γκατζίεβα
Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, BSc
Επιστημονική Υπεύθυνη ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ Ασπρόπυργος 
Ιδρυτικό μέλος της Ελληνικής Διατροφολογικής 

alex.gatzieva @ gmail.com & gkatzieva @ logodiatrofis.gr 

Δείτε επίσης

Φροντίδα

Παιδί

Ο φορέας

Η εταιρεία